Momenteel wordt hier thuis (auto voor paps) onder andere gekeken naar een Volvo XC70 D5 (de nieuwe 185pk automaat). We rijden nu Peugeot 607 (HDI automaat full options). Hier ben ik erg blij mee, want ik vind de XC een superstoere bak, met name de (iets) hogere zit en de 'robuustheid' spreken mij zeer aan. Alhoewel ik de versie van voor de facelift eigenlijk mooier vind (rijdt de nieuwe trouwens veel anders?). Daarbij wil ik nu wel eens wat anders dan een Peugeot (niet zo degelijk en vaak storingen). Nu had ik een paar vragen over deze wagen, en ik dacht hier goed te zitten!
- bij onze huidige Peugeot fungeert het navigatiescherm tevens als boordcomputer (tijd, datum, temperatuur, verbruik etc,). Nu vroeg ik mij af waar deze informatie bij Volvo af te lezen is? Ik kon in het interieur niets vinden, behalve een displaytje in de radio en in de km-teller. Overigens zouden we de auto bestellen met de zgn. Mobility Line, dus met RTI navigatie. Maar waar worden de telefoongegevens getoond? Het navigatiescherm is zodanig ontworpen dat het buiten gebruik inschuift (mooi!), dus dat leek me wat onlogisch.
- hoe is de kwaliteit van het DVD RTI navigatiesysteem? Zit het er vaak naast? Is de routeberekening logisch? Werkt dat TMC goed? Is het kaartwerk goed verzorgd? Zijn updates duur?
- hoe gedraagt de XC70 zich op lange snelwegtrips? Of is het verstandiger voor dergelijke doeleinden een V70 te nemen?
- is het raadzaam om naast de Mobility Line de Audiomax optie te nemen, of voldoet de set (HU850 Dolby Surround incl. 9 speakers) die meegeleverd wordt in deze line?
- is er iets bekend over de betrouwbaarheid van deze auto? Vaak kleine mankementen of een betrouwbare auto?
- hoe functioneert de telefoon (op hogere snelheid)? Veel echo of een helder geluid? En is een zgn. dual-sim systeem omslachtig of juist handig?
- We twijfelen tussen de Momentum en Summum uitvoering; Momentum heeft geen elektrisch verstelbare stoelen (must!), parkeerverwarming (niet belangrijk voor ons) en Bi-Xenon. Ik hoorde van n V70 rijder dat Volvo Xenon zijn geld niet waard is. Ik vind het wel erg mooi. Wat vinden jullie?
En...hoe is de XC70 in het algemeen? Echt goedkoop is ie namelijk niet, voor iets meer rijdt je bijv. ook in een Audi A6 3.0 TDI Qauttro Edition.. Maar, een Volvo is wel beschaafder. Zijn er mensen die veel lange afstanden rijden met hun XC70 D5? Ik ben zeer benieuwd naar hun ervaringen!
Een heleboel vragen...maar er zijn vast wel mensen die mij antwoord willen/kunnen geven! Alvast bedankt!
Thom
XC70
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Thom, wat een vragen allemaal 
Ik heb een XC70D5 MY2003, dus de 163 PK versie. Zie plaatje bovenaan dit forum.
Dat weet ik niet omdat ik een oudere installatie heb.

Ik heb een XC70D5 MY2003, dus de 163 PK versie. Zie plaatje bovenaan dit forum.
Telefoon is afleesbaar in het dashboard, dus voor je neus, links onderin. Zelfde display als waar ook de andere gegevens van de boordcomputer te zien zijn. Draaiknop links aan het stuur.Thom schreef: - bij onze huidige Peugeot fungeert het navigatiescherm tevens als boordcomputer (tijd, datum, temperatuur, verbruik etc,). Nu vroeg ik mij af waar deze informatie bij Volvo af te lezen is? Ik kon in het interieur niets vinden, behalve een displaytje in de radio en in de km-teller. Overigens zouden we de auto bestellen met de zgn. Mobility Line, dus met RTI navigatie. Maar waar worden de telefoongegevens getoond? Het navigatiescherm is zodanig ontworpen dat het buiten gebruik inschuift (mooi!), dus dat leek me wat onlogisch.
Werkt behoorlijk goed. Maar zoals bij alle navigatiesystemen moet je wel zelf blijven nadenken. De software van de meeste systemen komt uit dezelfde bron (navtec) en de grafische uitvoering is alleen anders. Het scherm zit wel precies op de goeie plek.- hoe is de kwaliteit van het DVD RTI navigatiesysteem? Zit het er vaak naast? Is de routeberekening logisch? Werkt dat TMC goed? Is het kaartwerk goed verzorgd? Zijn updates duur?
Ook op lange afstanden een heerlijke auto. Ik heb een V70 gehad.- hoe gedraagt de XC70 zich op lange snelwegtrips? Of is het verstandiger voor dergelijke doeleinden een V70 te nemen?
- is het raadzaam om naast de Mobility Line de Audiomax optie te nemen, of voldoet de set (HU850 Dolby Surround incl. 9 speakers) die meegeleverd wordt in deze line?
Dat weet ik niet omdat ik een oudere installatie heb.
Betrouwbaar.- is er iets bekend over de betrouwbaarheid van deze auto? Vaak kleine mankementen of een betrouwbare auto?
De speaker zit in de hoofdsteun. Ik heb nergens problemen met het geluid. Ook ik heb een duo simkaart. Ideaal. Je kunt 'm zo instellen dat je of altijd de pincode moet intoetsen of dat hij altijd aangaat als je in de auto stapt. Maar dat laatste is minder veilig mbt to vreemde snoeshanen die er eventueel wat mee willen.- hoe functioneert de telefoon (op hogere snelheid)? Veel echo of een helder geluid? En is een zgn. dual-sim systeem omslachtig of juist handig?
Ik heb ook zo ongeveer alle opties en ben daar happy mee. Maar is ook persoonlijk natuurlijk.- We twijfelen tussen de Momentum en Summum uitvoering; Momentum heeft geen elektrisch verstelbare stoelen (must!), parkeerverwarming (niet belangrijk voor ons) en Bi-Xenon. Ik hoorde van n V70 rijder dat Volvo Xenon zijn geld niet waard is. Ik vind het wel erg mooi. Wat vinden jullie?
Ik rijd regelmatig lange afstanden Noord Duitsland, Zwitserland en zo en ben bijzonder happy met m'n Volvo. Maar ja ik ben Volvo addict, rij al meer dan 20 jaar VolvoEn...hoe is de XC70 in het algemeen? Echt goedkoop is ie namelijk niet, voor iets meer rijdt je bijv. ook in een Audi A6 3.0 TDI Qauttro Edition.. Maar, een Volvo is wel beschaafder. Zijn er mensen die veel lange afstanden rijden met hun XC70 D5? Ik ben zeer benieuwd naar hun ervaringen!

Een heleboel vragen...maar er zijn vast wel mensen die mij antwoord willen/kunnen geven! Alvast bedankt!
Thom
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 5th Gear member
Thnx voor je antwoorden! Volgens mij zijn Volvo-rijders heel merkentrouw: op zich heel postief natuurlijk, maar dan mis je toch vergelijkingsmateriaal. Misschien speelt ook mee dat Volvo-dealers alle niet Volvo's niet zelf verkopen maar doorschuiven naar 'de handel'. Dit is over het algemeen niet zo gunstig voor de inruilwaarde. Wat zijn trouwens je algemene bevindingen mbt die D5 motor? Wij willen per se wachten op de nieuwe versie vanwege het roetfilter en de 6-trapsautomaat, maar verder zal er weinig verschil in zitten toch?
Thom
Thom
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat voor belang heeft om het even welke merkendealer bij het houden van een voor hem vreemd merk?Thom schreef:Misschien speelt ook mee dat Volvo-dealers alle niet Volvo's niet zelf verkopen maar doorschuiven naar 'de handel'. Dit is over het algemeen niet zo gunstig voor de inruilwaarde.
p.s. het kopen van een nieuwe Franse auto is op voorhand al niet goed voor de inruilwaarde.
-
- 5th Gear member
Ik bedoelde te zeggen dat Volvo dus echt alleen gebruikte Volvo's verkoopt. Bij bv. BMW dealers zie je geregeld een gebruikte Audi of Mercedes te koop staan en vice versa. De meeste consumenten weten ook dat een 'vreemd merk' bij een merkdealer vaak veel voordeliger is, dus er is m.i. zeker wel een markt voor!
Thom
Thom
Volvo verkoopt toch ook wel eens andere merken, 'mijn' dealer Karels in Nieuwe Tonge heeft regelmatig een ander merk staan. Pas een Audi A6 Allroad. Ik heb er in '99 ook een BMW 328 gekocht, 2,5 jaar later bij dezelfde dealer ingeruild omdat die (véél) meer inruil gaf dan o.a. de BMW, VW en Peugeot dealer. Heb daarom al mijn auto's tot nu toe bij deze dealer gekocht.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat je aan de ene kant als nadeel noemt
Toch heeft een Volvo dealer geen belang bij de verkoop van vreemde merken, het voegt niets toe aan zijn core business.
En dat is (volgens mij dan) de verkoop van Volvo's nieuw en gebruikt, Volvo parts, en Volvo onderhoud.
Je hebt als Volvo dealer toch ook niet de onderdelen, know how en gereedschappen in huis om vreemde merken goed te kunnen onderhouden?
vind je aan de andere kant een voordeelThom schreef:Misschien speelt ook mee dat Volvo-dealers alle niet Volvo's niet zelf verkopen maar doorschuiven naar 'de handel'. Dit is over het algemeen niet zo gunstig voor de inruilwaarde
Wat bedoel je nu precies?Thom schreef:De meeste consumenten weten ook dat een 'vreemd merk' bij een merkdealer vaak veel voordeliger is, dus er is m.i. zeker wel een markt voor!
Toch heeft een Volvo dealer geen belang bij de verkoop van vreemde merken, het voegt niets toe aan zijn core business.
En dat is (volgens mij dan) de verkoop van Volvo's nieuw en gebruikt, Volvo parts, en Volvo onderhoud.
Je hebt als Volvo dealer toch ook niet de onderdelen, know how en gereedschappen in huis om vreemde merken goed te kunnen onderhouden?
-
- 5th Gear member
Ik bedoel dat de inruilwaarde van je auto als t geen Volvo is bij een Volvo dealer over het algemeen lager zal liggen dan bij je eigen merkdealer (logisch lijkt me). Aan de andere kant kun je er je voordeel mee doen als je dus een niet- Volvo koopt bij de Volvo dealer: deze zal veelal goedkoper zijn dan bij de dealer van het desbetreffende merk. Maar goed daarvoor opende ik dit topic niet, ik wilde graag ervaringen weten van berijders van een XC70, omdat we de overstap naar Volvo overwegen.
Thom
Thom
-
- 3rd Gear member
Thom zoek eens een Peugot dealer op die een XC70 D5 heeft staan... als je die kunt vinden is dat gelijk een goede plaats om je auto in te ruilen als die theorie klopt...
Verschil tussen D5 is niet alleen 6trapsautomaat en roetfilter maar ook 60nm en 22pk dat is ook niet niiks...
Veel testrijden word je altijd veel wijzer van gewoon testrit aanvragen bij Volvodealer in XC70 je zal die nieuwe D5 niet mee krijgen maar de huidige D5 is denk een goede eerste indruk en vergelijkbaar met de nieuwe D5 (185pk)
Verschil tussen D5 is niet alleen 6trapsautomaat en roetfilter maar ook 60nm en 22pk dat is ook niet niiks...
Veel testrijden word je altijd veel wijzer van gewoon testrit aanvragen bij Volvodealer in XC70 je zal die nieuwe D5 niet mee krijgen maar de huidige D5 is denk een goede eerste indruk en vergelijkbaar met de nieuwe D5 (185pk)
- joost
- 7th Gear member
De term "over het algemeen" lijkt mij hier niet passen. Ik heb juist de tegenovergestelde ervaring. Mijn oudres gingen hun Mégane ´98 inruilen. Bij Renault kregen ze met hangen en wurgen 2000 euro als ze een nieuwe Renault zouden kopen (24000 euro), bij Honda kregen ze 2300 euro voor de inruil op een Mercedes A 160 lang Avantgarde ´02 (17000 euro). Dus... over het algemeen...Thom schreef:Ik bedoel dat de inruilwaarde van je auto als t geen Volvo is bij een Volvo dealer over het algemeen lager zal liggen dan bij je eigen merkdealer (logisch lijkt me).
Wat betreft jullie overweging Volvo te gaan rijden: wat is de overweging?
Welke Volvo je gaat rijden is erg subjectief natuurlijk. Ik ben niet zo´n aanhanger van de XC modellen... wat weer niet inhoud dat ik er tegen ben. Ik zou er best een willen hebben, maar nieuw kopen?
Jouw vergelijking van de XC70 (2.4 D5 Summum 58.260 Nieuw) met die Audi A6 (3.0 TDI Quatro Avant 62.490 Nieuw) gaat wat mij betreft even mank. Ik weet niet wat een "beetje" meer is maar ik vind dat toch een behoorlijk gat! Daarnaast zou je een XC70 in mijn ogen moeten vergelijken met een Allroad (2.5 TDI 180pk 60.890 Nieuw) Of de A6 Quatro vergelijken met de V70 2.4 D5 AWD Summum a 55.825. De prijzen heb ik zo even uit de Autoweek geplukt.
Verder zijn er op dit forum, naar wat ik lees, weinig écht ontvreden Volvo rijders te vinden. Het merendeel, waaronder ikzelf, is tevreden.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Hoe groot acht je zelf de kans dat de Peugeotdealer iets heeft staan waar een XC70 rijder zo warm voor loopt dat hij zijn XC zou achterlaten?bart schreef:Thom zoek eens een Peugot dealer op die een XC70 D5 heeft staan... als je die kunt vinden is dat gelijk een goede plaats om je auto in te ruilen als die theorie klopt...
Ik persoonlijk acht die kans erg klein.
-
- 5th Gear member
Als je de uitrustingen naast elkaar legt is t gat niet bijster groot. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Weleens in de nieuwe A6 gezeten? Dat is toch wel van een andere klasse dan een Volvo hoor...(om over het motorische verschil nog maar te zwijgen, V6 TDI 225pk!!) Maar, zoals ik al zei, een Volvo is beschaafder en ook erg goed! En in deze prijsklasse is 4.000€ m.i. niet zo heel veel. Overigens zou de Volvo ten allen tijde met de Mobility Line besteld worden (drijft de prijs dus aardig op), maar op de Volvo site staat een zéér aantrekkelijke aanbieding: audio icm RTI navigatie vanaf 1.990,-!! Dat betekent een korting van 3.400€ op het navigatiesysteem. Zeker niet verkeerd lijkt mij.Jouw vergelijking van de XC70 (2.4 D5 Summum 58.260 Nieuw) met die Audi A6 (3.0 TDI Quatro Avant 62.490 Nieuw) gaat wat mij betreft even mank. Ik weet niet wat een "beetje" meer is maar ik vind dat toch een behoorlijk gat! Daarnaast zou je een XC70 in mijn ogen moeten vergelijken met een Allroad (2.5 TDI 180pk 60.890 Nieuw) Of de A6 Quatro vergelijken met de V70 2.4 D5 AWD Summum a 55.825. De prijzen heb ik zo even uit de Autoweek geplukt.
Thom
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Vergelijken op papier is iets heel anders dan in het echt Thom. Ga nou maar lekker een dagje sturen in een XC70 en in de andere auto's die je op 't oog hebt. Bij voorkeur op 1 dag want dan heb je het 'gevoel' nog.
En als je dan 's-avonds na zit te genieten besluit je dat het toch maar de XC70 moet worden en stuur je de dealer een mailtje met je verlanglijstje.
Er zijn overigens op www.volvocars.nl en dan used cars, ook veel jonge XC's te koop. dan heb je de huidige D5 maar die is echt niet verkeerd.
Sterkte

En als je dan 's-avonds na zit te genieten besluit je dat het toch maar de XC70 moet worden en stuur je de dealer een mailtje met je verlanglijstje.
Er zijn overigens op www.volvocars.nl en dan used cars, ook veel jonge XC's te koop. dan heb je de huidige D5 maar die is echt niet verkeerd.
Sterkte

Immers ... VOLVO4LIFE
-
- 3rd Gear member
Die huidige D5 is misschien niet verkeert maar wie weet hoeveel beter die nieuwe wel niet is... Niemand weet het op het moment omdat die gewoon nog erg nieuw is. Die 6bak automaat zou denk ik ook wel een doorslagevend punt kunnen zijn om voor die nieuwe D5 te kiezen.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mijn ervaring is dat de combinatie D5 + automaat bijzonder prettig is 

Immers ... VOLVO4LIFE
-
- 3rd Gear member
Die nieuwe A6 valt iid in een iets andere klassen de V50 zit zo tussen de A3 sportback en de A4 avant en de V70 zit tussen de A4 avant en A6 avant
A4 Avant: 3.2 FSI 188kw/255pk multitronic EUR 52.690,00
V70: 2.3T 260pk geartronic EUR 54.820,00
A6 Avant: 3.2FSI 188kW/255pk multitronic EUR 62.090,00
De keuze tussen A4 en V70 zou ik wel weten... Keuze tussen A6 en V70 is toch wel iets moeilijker. A6 is toch ook wel een iets grotere auto de V70 is eigenlijk net wat te klein voor 5 mensen. Ik zelf ben nu 1,80 en ik zit daar achterin echt niet lekker meer.
A4 Avant: 3.2 FSI 188kw/255pk multitronic EUR 52.690,00
V70: 2.3T 260pk geartronic EUR 54.820,00
A6 Avant: 3.2FSI 188kW/255pk multitronic EUR 62.090,00
De keuze tussen A4 en V70 zou ik wel weten... Keuze tussen A6 en V70 is toch wel iets moeilijker. A6 is toch ook wel een iets grotere auto de V70 is eigenlijk net wat te klein voor 5 mensen. Ik zelf ben nu 1,80 en ik zit daar achterin echt niet lekker meer.
- joost
- 7th Gear member
Daarom zit ik altijd linksvoorbart schreef:Ik zelf ben nu 1,80 en ik zit daar achterin echt niet lekker meer.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
-
- 5th Gear member
Ik heb zelf eens in een S80 D5 automaat gereden. Viel me niet mee, tamelijk 'schokkerig' schakelen. In de Peus 607 die we nu hebben zit een viertraps (achterhaald!), maar die schakelt wel heerlijk soepel en het adaptieve programma werkt ook echt goed. Daarnaast nog tiptronic (overbodig) en sportstand (snel). Ben dus benieuwd hoe die nieuwe Volvo zestraps is. Welke leverancier heeft Volvo trouwens, ZF?Mijn ervaring is dat de combinatie D5 + automaat bijzonder prettig is
Thom
-
- 5th Gear member
Idd, de A6 is toch wel superieur aan welke Volvo dan ook, ik bedoel dan afwerking en rij-eigenschappen. Maar Volvo is gewoon een veilig no-nonsense merk, waar ook velen voor vallen (en terecht).Keuze tussen A6 en V70 is toch wel iets moeilijker.
Thom
-
- 2nd Gear member
ik ben erg enthosuist over de d5 met een 6 versnellingen de automaat voelde te vaag. 4wheel drive is perfect ik meende dat er geen verschil was tussen 2 of 4 wielaandrijving maar dat neem ik niet gauw meer een 2 wiel aangedreven auto.
een kritische maar blijde volvorijder