Koelvloeistoftemperatuur

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Bij mijn V40 2.0 staat de koelvloeistoftemperatuurmeter altijd indezelfde stand (behalve als hij begint natuurlijk), ongeacht de omstandigheden of het buiten -15 of +30 is maakt geen verschil.
Laatst in de file met de caravan erachter, 35+ buiten, airco vol aan het maakt geen enkel verschil.
Ik kan me voorstellen dat de motor warmer loopt dan. Ook het aan- afslaan van de ventilator zie je niet.
Als die meter altijd hetzelfde aanwijst wat voor waarde heeft zoiets dan nog vraag ik me af. Als de motor een keer te heet gaat worden zou die het dan wel aangeven?
Gebruikersavatar
Okke
4th Gear member
Berichten: 587
Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42

Frans,

Maak je geen zorgen. Het is gewoon een heel goed uitgebalanceerd systeem. Reken maar dat als er problemen zijn, je dit meteen merkt. Als de temperatuur ongewoon oploopt (en zelfs het lampje gaat branden) dan direct stoppen en het systeem laten nakijken. Veel plezier met je v40!
V40
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

dit verbaasde me in het begin ook.
ik had hiervoor een seat toledo, daarbij zwaaide de naald constant heen en weer afhankelijk hoe hard je reed en buitentemp.

ik heb me laten vertellen dat de v/s40 een grote koelcapaciteit heeft waardoor de temp makelijk constant blijft.
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Ik weet niet of dat nou zo Volvo specifiek is. In mijn Mazda heb ik em nooit iets anders zien aanwijzen dan normaal. Gedurende 8 jaar, van zuid spanje tot noord zweden. Denk eerder dat er met die Seat wat aan de hand was ;-)
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Ik maak me er ook geen zorgen over het is alleen dat als iets altijd hetzelfde is je de neiging krijgt om er nooit meer naar te kijken dus is het nut van zo'n meter weg.
Misschien is dat wel een reden waarom er al een aantal auto's op de markt gebracht zijn zonder meter en alleen een lampje.
Gebruikersavatar
Alex
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53

Ik denk dat het metertje een vertekend beeld geeft. Bij mijn V40 (met digitale koelvloeistoftemperatuurmeter in de boordcomputer) zie je de temperatuur oplopen naar 102 graden voordat de fan aanslaat waarna de temperatuur zo'n 10 graden zakt en hetzelfde zich weer herhaalt. Met airco aan blijft de temperatuur overigens veel stabieler, zal er wel mee te maken hebben dat er dan continu een fan draait. Lijkt er imo dus eerder op dat het metertje schone schijn speelt en pas gaat bewegen als er echt wat loos is (en daar is ook wel wat voor te zeggen) :)
2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

koelvloeistof gaat wel lichtjes de temp op en neer...

maar dit word normaal bij geregeld door toerental van motor (waterpomp dus)
en de termostaat...

normaal zou je de naald niet mogen zien bewegen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
clombart
1st Gear member
Berichten: 39
Lid geworden op: 13.02.2007 - 23:25

Bij Saab is het zelfs zo dat de meter een diffirentieel heeft van een 20 tal graden. Dit om niet te veel vragen te krijgen bij schommelende temperatuur van het koelwater. Bij te lage en te hoge temp gaat het natuurlijk wel aangeven, maar het verschil tussen 80 en 100 zie je niet
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Is dat standaard een digitale koelvloeistoftemperatuurmeter in je boordcomputer bij een T4 of heb je dat zelf gedaan?
Gebruikersavatar
Alex
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 18.04.2005 - 15:53

Die zit er standaard in :)
2012 Volvo V40 T4 Summum
2007 Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet
1998 Volvo V40 T4 Luxery Line
1996 Ford Escort 1.6
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Alex is dat iets softwarematigs in de boordcomputor of is het gewoon een heel ander systeem.
Ik heb alleenbuitentemperatuur, gem. snelheid, gem. benzineverbruik, huidig benzineverbruik, afstand en actieradius.
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

Beetje laat misschien.

Maar mijn temperatuurwijzer geeft altijd hetzlefde weer, Alleen bij warmdraaien zie je hem langzaam stijgen tot net onder het midden.

Daarna wat er ook gebeurd blijft hij hetzelfde. Bij de dealer raakte de motor zelfs aan de kook maar de meter gaf niks bijzonders aan, en de ventilator sloeg niet eens aan.

Er is pas (3wk) een nieuwe sensor ingekomen, wat kan dit zijn?
Gebruikersavatar
yerun
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:35
Locatie: Den Haag

Heb de temp. meter bijna nooit zien bewegen verder, als hij eenmaal op de juiste temp. stond.
Bij mn vorige auto (Mazda) ook nooit. Stabiel koelingssysteem dus blijkbaar :)
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Anders vis je even een heel oud topic op :lol:

Maar inderdaad, de huidige temp meters worden "gedempt" in het middenbereik om het eruit te laten zien alsof er geen schommelingen zijn. Die zijn er wel degelijk, alleen ziet het er gewoon geruststellender uit als ie netjes in het midden staat. Als hij te warm wordt dan gaat de meter echt wel omhoog, en dan zou ik het ook heel goed in de gaten gaan houden.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

@ Frank, nee hij ging dus niet omhoog = probleem.

Sensor was pas vervangen, iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Hij kookte gewoon uit het expansievat, temp. meter stond netjes uit het midden, en vintilator ging niet aan.

Toen we de airco hadden aangezet stopte hij met koken
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21416
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zit er wel koelvloeistof in je motor Nald? Als het gewoon water is, zal dat koken bij iets meer dan 100 graden. Koelvloeistof kookt pas bij 125 of zo.

Soms een bekend probleem: koelreservoir vullen met water en dan verder helemaal vergeten. Gevolg is in de winter een bevroren motor (te laag antivries-gehalte) en 's zomers een kokende motor bij vollast.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

Ja er zat koelvloeistof in,

Maar 100 Gr. is nog steeds te warm en dan hoort de ventilator nog steeds aan te slaan, en de meter te stijgen.

Ook had ik de dop open van het expansievat, dit verlaagt ook het kookpunt, maar warm is warm en moet toch de ventilator aanstaan.
Gebruikersavatar
sdirkx
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 27.10.2010 - 11:26
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

De meter is gewoon niet heel nauwkeurig. Ik had een kapotte thermostaat, die al veel te snel open ging. De wijzer stond echter maar minimaal onder het middenstreepje.
Als je preciezer wilt meten, zul je het digitaal moeten doen. Jammer dat ik 'm toen nog niet kon uitlezen met OBD. Dan weet je het ook exact.
Gebruikersavatar
Nald
2nd Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: 01.01.2010 - 19:49
Locatie: Brabant

zo'n zelfuitleesset van bv marktplaats is dus handig?

of wat adviseer je ons?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Nald schreef:zo'n zelfuitleesset van bv marktplaats is dus handig?

of wat adviseer je ons?

Waar je weinig of niets mee kunt:)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”