stilvallen D5, pas na 5 minuten weer starten

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
NOS
7th Gear member

Midden op de camping valt de D5 stil en wenst niet meer te starten. (het lijkt wel alsof die een eigen wil heeft :? )
De startmotor draait wel rond, maar de rest van de motor dus niet. Tijdens de rit van Gutta naar Frankenhain was er nog niks aan de hand.

Vijf minuten later start het onding weer alsof er nooit wat aan de hand was. Geen melding op de BC. Iets mechanisch is dus uitgesloten.

Wie heeft enig idee/ervaring met wat dit zou dit zou kunnen zijn.

D5 2002 toen iets minder dan 140K gelopen.
Gast

Klinkt als filter probleem.
NOS
7th Gear member

Ik zat ook al aan zoiets te denken, (brandstoffilter??) maar het gekke is dat het maar een keer is voorgekomen.
IkeV70
5th Gear member

Ik zou eerder denken aan startonderbreker, maar daar zou dan waarschijnlijk een melding van te zien moeten zijn.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
NOS
7th Gear member

IkeV70 schreef:Ik zou eerder denken aan startonderbreker, maar daar zou dan waarschijnlijk een melding van te zien moeten zijn.
Maar een startonderbreker laat de auto nog niet stilvallen. (lijkt mij)
BLACK DIESEL
2nd Gear member

Vijf minuten later start het onding weer alsof er nooit wat aan de hand was.
Was de omgevingstemperatuur hoog, had de D5 net daarvoor hard moeten werken of werd er langzaam met een caravan berg op gereden?

Een hoge temperatuur onder de motorkap kan een z.g. “vapor lock” in de brandstofleidingen, meestal aan de zuigzijde van de brandstofpomp, veroorzaken.
Bij diesels is het, in tegenstelling met benzineauto’s, niet de brandstof die verdampt maar het afgescheiden water of een beetje water in de diesel zelf.
Na een aantal minuten verdwijnt zo “vapor lock” vanzelf weer zonder een waarschuwing op de BC achter te laten.
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
NOS
7th Gear member

Het was niet warm en de motor had daarvoor een tijdje kunnen 'uitrusten' van een rit over de snelweg. We gingen niet omhoog. (wel met een karretje)

Verder klinkt het wel heel logisch!
Volvoman30
1st Gear member

2 x zoiets gehad

1 x brandstoffilter verkeerd gemonteerd door een dealer, zoog lucht aan
1 x uitgang naar cil.3 injector slecht, als de motor op temperatuur kwam (en het regelapparaat dus ook) viel deze onder een bepaalde dutcy cycle (belasting) uit en de auto dus ook..
wouter van laer
3rd Gear member
Contacteer:

Vandaag heb ik ook zoiets meegemaakt, mijn auto sloeg ineens af, midden op de snelweg. Op de boordcomputer heeft even gestaan "storing motormanagement, service vereist" en ik heb de auto niet meer aan de praat gekregen. Zelfs de hulpdienst snapte het niet en ook de computer uitlezen gaf geen resultaat, alleen de melding "druk brandstof toevoer laag"!!!?? Het enige was dat ik wel moest tanken, het lampje branden al ongeveer 25 kilometer, maar volgens de boordcomputer kon ik nog 125 km rijden..... de auto heb ik achter moeten laten in Hengelo en komt maandag naar de dealer hier in Amersfoort. Ik ben benieuwd!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Dimi
2nd Gear member
Contacteer:

@ wouter van laer, denk dat je de oorzaak 9/10 al hebt (kan er natuurlijk enorm naast zitten) maar als je kan vul gewoon de tank en kijk dan nog eens.

Op de boordcomputer staat idd nog 125km.

Maar toen gisteren mijn moeder is gaan tanken met mijn V70 (2004 D5) stond er nog 160km op de bc, maar na tezien hoeveel liters diesel erin zijn gegaan... 68L diesel en kon nog 160km rijden... Klopt ergens niet.

Mijn vader zijn V70(2002 2.4D) vorigjaar in het zuiden van frankrijk, plots stil gevallen, ook niet echt veel diesel meer (voor een 200km) en hebben de v70 dan net om de hoek geduwd naar het tank station, vol getankt, en ja hoor ze sloeg terug aan alleen pruttelen en inhouden, ook op de bc druk brandstof toevoer laag, na de V70 op de burg temogen zetten in de garage van het tank station, en gewoon simpel de mazout filter eens los tehalen en eens te schudden viel er wat smurrie uit en wat druppeltjes water.

Filter er terug op, en na 2keer doorstarten, draaide ze terug zoals een zonnetje.

Hoop dat het voor jullie beiden goed afloopt.
wouter van laer
3rd Gear member
Contacteer:

Dimi bedankt voor je reactie, stemt mij positief! Ik hou je op de hoogte!
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
Oceanracer
Geartronic member

Wouter,

Elders heb ik eens gelezen dat er 2 brandstofpompen in de tank aanwezig zijn, omdat in het midden van de tank een soort bobbel zit (voor de uitlaat?) en er dus links en rechts brandstof komt, die anders niet meer met elkaar in verbinding staat. De ene pomp zorgt voor de brandstoftoevoer naar de motor en de andere moet de brandstof naar de andere kant hevelen. Maar dit wil wel eens tot problemen leiden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Dimi
2nd Gear member
Contacteer:

@ Oceanracer, klopt, heb dit ook al gelezen, en als het effectief zo is, en de pomp die de brandstof overheveld naar de andere kant defect/verstopt is, en zo dus geen of weinig brandstof kan overpompen, kan de pomp naar de motor ook niets of heel weinig opzuigen.

Hier door kan dus logischerwijs een lage brandstof druk ontstaan, waar door de motor al dan niet terug aanslaat. Ook als het al om een wa ouder type gaat kan de pomp wat vuil opzuigen (wat het geval bij mijn vader was)

Elke brandstof is nooit 100% zuiver, heb dit vroeger meerdere malen meegemaakt in mijn 2takt periode.

Nuja ik denk dat het probleem van NOS nog een oorzaak kan hebben, aangezien de startmotor wel rond gaat, maar het blok zelf niet rond draait.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
bluefoxamazone
2nd Gear member

hallo zopas had ik net hetzelfde voor, :-x
auto valt stil op autosnelweg met nog 70km tot lege tank...
Laten takelen, 10 l diesel erbij, starten, wat tegenpruttelen en rijdt opnieuw als een zonnetje. Is de boordcomputer nu zó onbetrouwbaar of is er iets mis. Weten de vorige posters al iets meer?
greetz,
Volvo xc70 na 22 jaar met volvo 240GL!
Gast

Op dit Forum is er wel meer over te lezen.
Boordcomputer is niet betrouwbaar.
Zoeken naar specifieke dingen valt niet altijd mee.
Ik heb ook al eens ergens hier gelezen, dat een D5 uitgebrand is en dat werd gerelateerd aan leeg rijden.
Fredhead
Geartronic member

Ik heb dat van die uitgebrande D5 ook gelezen, wist de oorzaak niet.
Maar weet wel dat het bij de myreview bij auto week staat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
NOS
7th Gear member

Volgensmij ging dat over een losgeslagen dopje ergens waardoor olie uitlekte, maar dat weet ik niet zeker.
2x Hampus
2nd Gear member

wouter van laer schreef:Vandaag heb ik ook zoiets meegemaakt, mijn auto sloeg ineens af, midden op de snelweg. Op de boordcomputer heeft even gestaan "storing motormanagement, service vereist" en ik heb de auto niet meer aan de praat gekregen. Zelfs de hulpdienst snapte het niet en ook de computer uitlezen gaf geen resultaat, alleen de melding "druk brandstof toevoer laag"!!!?? Het enige was dat ik wel moest tanken, het lampje branden al ongeveer 25 kilometer, maar volgens de boordcomputer kon ik nog 125 km rijden..... de auto heb ik achter moeten laten in Hengelo en komt maandag naar de dealer hier in Amersfoort. Ik ben benieuwd!
Mijn vrouw heeft een jaar geleden precies hetzelfde meegemaakt met onze S60 D5 uit 2003. Ook zij reed op de snelweg en kwam in eens stil te staan met de melding: "storing motormanagement, service vereist".
Na circa 10 minuten heeft ze auto weer gestart en het probleem zich nadien (een jaar en 40.000 km verder) nooit meer voorgedaan.
Gast

NOS schreef:Volgens mij ging dat over een losgeslagen dopje ergens waardoor olie uitlekte, maar dat weet ik niet zeker.
Dat herken ik, ik dacht dat het alleen bij de benzine uitvoering was. Heb ik ook gehad.

Dat is het dopje achter in het blok, waar bij de turbo uitvoeringen de retourleiding op aan is gesloten.
Nieuw dopje (vriesstop) van € 2,- erin met locktite en weer rijden. :P
Volvoman30
1st Gear member

Ik denk dat je er verstandig aan doet eerst het motormanagement uit te laten lezen..

maar ik heb een donkerbruin vermoeden , en het zijn NIET de injectoren want dat zal je dealer als eerste roepen..

Sterker, ik weet wat het probleem is en daar wordt je niet vrolijk van
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”