Jankende stuurbekrachtigingspomp of de dynamo?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Göteburger
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.08.2007 - 19:14

Mag ik jullie het volgende voorleggen:

Sinds enkele dagen maakt onze benzine-V70 uit 2000 met 230.000 km een jankend bijgeluid wat gelijk op gaat met het toerental van de motor.
Het klinkt als een stofzuiger op toeren. Zowel in stilstand als onder het rijden.

De Volvodealer gaat voor een defect aan de pomp van de stuurbekrachtiging. Met het besturen heb ik echter nog geen verschil in gedrag bemerkt en ook in stilstand is het geluid identiek. De vloeistof stond koud wel te hoog in het reservoir zag ik vanochtend, hoewel ik het nog nooit heb bijgevuld.

Maar een geraadpleegde kennis van ons (een bevriende auto-vakman) heeft het uiterlijk bekeken en aangegeven dat het de lagers van de dynamo moeten zijn. Het zit inderdaad wel rechts voorin de motor bij de riemen.

Kan zo'n defect niet gewoon electronisch worden geconstateerd als het de stuurbekrachtiging zou zijn? En is er voor garages een soort standaard volgorde waarin dingen vervangen worden tot men de eigenlijke oorzaak te pakken heeft? Wie heeft al eens zoiets aan de hand gehad?
Tijs Jansen
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 13.06.2007 - 21:55

Bij mijn 440 heb ik dit zelfde probleem gehad. Bij mij was het wel de stuurbekrachtingingspomp die defect was.
Ik hoorde idd ook een jankend geluid wat met het toerental mee omhoog ging.
Maar als je dan aan het stuur draaide werd het gejank veel harder, bleef uiteraard ook met het toetental mee omhoog gaan.
Dus ook onder het rijden hoorde je het geluid, en als je de bocht om ging werd het luider.
Vervangen door een gebruikte stuurpomp, een poosje geen problemen gehad. Later wel weer af en toe.
Tip van mijn Volvo specialist: Iets meer vloeistof in reservoir, dus iets meer druk, geen gejank meer. Werkt nu al ruim 2 jaar perfect.
Misschien is dat bij jou ook al geprobeerd, gezien het feit dat er al meer in reservoir zat.
Maar met sturen zou het dan toch luider moeten worden. Vragen kan geen kwaad, ook niet bij de dealer. Dynamo zou goed kunnen, maar ook de riem van de stuurpomp loopt in die hoek ?! Wordt het zoeken helaas niet makkelijker van.
Succes !!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Check de poelie van de dynamo. Hele grote kans dat deze het geluid veroorzaakt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Göteburger
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.08.2007 - 19:14

Bedankt voor jullie beider reacties. Het was een dubieus verhaal geworden.
De dealer heeft bij nader onderzoek geconstateerd dat het inderdaad de dynamo was die het gejank teweegbracht. Die is afgelopen week dus vervangen door een gereviseerde. Het moeten de kilometers geweest zijn.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Na 230.000 is het volgens de dealer normaal dat de dynamo is overleden? Zucht...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Erwin,

Heeft niets met Volvo te maken hoor. De dynamo vrijloop poelie gaat meestal stuk, en dat is iets wat Volvo niet zelf maakt. Voor een aantal dynamo's is deze poelie ook niet los te krijgen, en zul je hele dynamo moeten vervangen. Idioot eigenlijk, want die poelie is vrij eenvoudig te vervangen.

Göteburger, welk type V70 is het precies? Ik neem aan het nieuwe type?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het gaat mij meer om de instelling bij Volvo en bij de dealers. Zij vinden alles maar normaal dat het slechts enkele jaren meegaat en dat je dan de hoofdprijs kunt dokken voor de "kwaliteit" waar zij voor hebben gekozen. Zoals je zelf al zegt, er zijn alternatieven. Jammer dat hier niet voor is gekozen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Macdaddy
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 25.11.2006 - 18:31
Locatie: Limburg

ik heb het laatst ook gehad. Het was bij mij ook de dynamo. Is gemaakt onder garantie (uit Duitsland!). De mijne heeft pas 89000 gelopen.

Kosten: 489 euro geloof ik.
Volvo V70 D5 Black Sapphire Edition 12/2003
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ach zo. Aan de andere kant ben je misschien wel verwend met de eindeloze Volvo kwaliteit. Ik bedoel: na 250.000 km mag een dynamo ook best een keer stuk toch? En als je een beetje inventief bent kan het nog goedkoper dan een hele nieuwe dynamo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”