Als ik het allemaal goed heb begrepen, beweegt de carroserie van de auto een beetje tijdens het rijden. Net als een boekenkast met alleen staanders en planken. Naarmate men sportiever gaat rijden, ontstaat er behoefte aan meer stijfheid in de carroserie, dan kan een veerpootbrug worden geplaatst, een beetje als een kruis achter de kast. Torsie heeft er geloof ik ook mee te maken. Is dat niet het wringen van de auto over de lengteas?
Ik ga mij dan afvragen waarom auto's dan niet direct wat stijver worden gebouwd? Heeft dat "slappe" dan ook voordelen? Wie kan het ons precies uitleggen?
Principe van de veerpootbrug uitgelegd.
- menjo
- 7th Gear member
Het is niet als een kruis achter een kast van 4 planken, het is meer als de bovenste plank op een kast van 3 planken 
De auto wordt er ook niet veel stijver van, het is alleen dat de linker kant net zo ver tordeert als de rechterkant (het wordt beter verdeeld). Een kruis zou wel optimaal zijn, maar dat past meestal niet tussen de voorwielen.
Je kunt een auto niet compleet stijf maken, dan wordt hij te zwaar, tril je van je stoel en is ook niet erg veilig bij een botsing. Een extra reden is dat als je een kleine aanrijding rechts hebt je linkerkant ook mee zou buigen en je dus veel grotere schades krijgt.

De auto wordt er ook niet veel stijver van, het is alleen dat de linker kant net zo ver tordeert als de rechterkant (het wordt beter verdeeld). Een kruis zou wel optimaal zijn, maar dat past meestal niet tussen de voorwielen.
Je kunt een auto niet compleet stijf maken, dan wordt hij te zwaar, tril je van je stoel en is ook niet erg veilig bij een botsing. Een extra reden is dat als je een kleine aanrijding rechts hebt je linkerkant ook mee zou buigen en je dus veel grotere schades krijgt.
- Geus
- 4th Gear member
Duidelijke uitleg, bedankt!
Ik had nooit verwacht dat ook de wielophanging zo flexibel wordt ontworpen. Maar als je erover nadenkt is het ook wel logisch. Beetje het F1 idee, dat alleen de kooi echt stijf is en de rest meehelpt met absorberen.
Ik had nooit verwacht dat ook de wielophanging zo flexibel wordt ontworpen. Maar als je erover nadenkt is het ook wel logisch. Beetje het F1 idee, dat alleen de kooi echt stijf is en de rest meehelpt met absorberen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw