Pagina 1 van 2
S40/V40 R
Geplaatst: 11.06.2005 - 10:07
door Gast
Ik heb wat foto's ingescand van de Volvo S40 R en V40 R. Het is er jammer genoeg nooit van gekomen. Foto's zijn helaas niet beter. Let op o.a. de blokjesgrille ( in plaats van spijltjes), de andere voorspoiler van de S40 en de andere achterspoiler op de V40. Foto's komen uit het boek "De geschiedenis van Volvo in Born".

Geplaatst: 11.06.2005 - 13:17
door Johan Braziltraveller
Ziet er wel lekker uit. Zijn hier specs van?
Geplaatst: 11.06.2005 - 13:55
door Gast
Ik kan helaas nergens geen verdere info vinden. Ik heb net een aantal Volvo boeken zitten doorkijken maar verder niks geen "specs" van de R. Schitterende auto trouwens, die R!
Geplaatst: 11.06.2005 - 14:09
door bart15
Specs denk ik gewoon zelfde als een T4 of niet?
Geplaatst: 11.06.2005 - 14:32
door Gast
Zou kunnen. In het boek stond dat deze er niet is gekomen omdat de T4 al 200 pk had. Had wel leuk geweest met 250 pk of zo.
Geplaatst: 11.06.2005 - 15:44
door volvorider
Dat is maar goed ook. Die 200 pk hebben al moeite om via de voorwielen het wegdek te bereiken.
Geplaatst: 12.06.2005 - 10:15
door PhysicalZen
Hoezo moeite om het vermogen op de weg te krijgen :?:
Met een gevoelig voetje en een goed onderstel kunnen er zeker nog wat pk-tjes bij
(ik heb nog altijd de wens van een lim.slip.dif. :twisted: dan kan ik dat gevoelige ook weg laten

)
Geplaatst: 12.06.2005 - 11:16
door Alex
Het is vrij bekend dat de voorwielen van de T4 het vermogen niet echt aankunnen, ding slingert als een gek bij volgas vanuit stilstand. Bij nog meer vermogen erop is het effect voorspelbaar. Juist dat goede onderstel wat jij noemt ontbreekt op dat punt een beetje

Geplaatst: 12.06.2005 - 11:37
door Gast
Ik denk dat PhysicalZen bedoelt dat hij een goed onderstel heeft. Als ik zo naar het fotootje kijk denk ik dat hij wel wat is verlaagd, misschien andere schokdempers en een stel bredere banden met een lagere wang. Dan kan het onderstel toch wel aardig verbeteren. Standaard ( ik spreek uit ervaring) wil hij inderdaad alle kanten op vliegen, vooral de Phase I.
Geplaatst: 12.06.2005 - 12:45
door volvorider
Vaak is het advies: een V40 met een 1.8 blok. Heeft ruim voldoende vermogen om de V40 te verplaatsen. En het zwabberen is daar niet aanwezig. Of inderdaad verbeteringen aanbrengen om de wegligging te bevorderen.
Geplaatst: 12.06.2005 - 15:19
door gelebanaan
volvorider schreef:Vaak is het advies: een V40 met een 1.8 blok. Heeft ruim voldoende vermogen om de V40 te verplaatsen. En het zwabberen is daar niet aanwezig. Of inderdaad verbeteringen aanbrengen om de wegligging te bevorderen.
Persoonlijk vindt ik het vermogen van mijn 1.8 echt zwaar onder de maat.
ding trekt gewoon heel erg slecht op laag toeren. binnen kort eens chippen kijken of dat wat helpt. maar zo standaard is het echt voor mij een reden om een andere auto te willen.
Geplaatst: 12.06.2005 - 16:07
door bart simpson
gelebanaan schreef:volvorider schreef:Vaak is het advies: een V40 met een 1.8 blok. Heeft ruim voldoende vermogen om de V40 te verplaatsen. En het zwabberen is daar niet aanwezig. Of inderdaad verbeteringen aanbrengen om de wegligging te bevorderen.
Persoonlijk vindt ik het vermogen van mijn 1.8 echt zwaar onder de maat.
ding trekt gewoon heel erg slecht op laag toeren. binnen kort eens chippen kijken of dat wat helpt. maar zo standaard is het echt voor mij een reden om een andere auto te willen.
Chippen van een 1800? vergeet het maar! een niet turbo daar kun je niets mee.
Het is ook niet het type motor dat goed oppakt bij een laag toerental, het maximale koppel geeft de 1.8 (net als de 2.0) af bij 4.000 t/min
Geplaatst: 12.06.2005 - 19:58
door snorremans
Chiptuning voor niet turbo motoren is qua verhouding prijs / prestatie niet te verteren € 500, om van 122 pk naar 132 pk te gaan vind zwaar betaald plus dat je er bar weinig van merkt.
Ik heb het bij mijn vorige auto ( Golfje 3 ) ook gedaan, je voelt wel iets maar niet wat je eigenlijk verwacht voor dat bedrag !!
Geplaatst: 13.06.2005 - 13:01
door Marinus
Een gechipte T4 kan prima z'n vermogen kwijt hoor, je moet alleen wel wat maatregelen nemen en fatsoenlijk kunnen rijden.
M.a.w. met een ECHT sportonderstel en een veerpootbrug, dan zoekt ie nauwelijks als je hard weg gaat.
En dat beweer ik uit eigen ervaring, en de mensen die het niet geloven, moeten maar eens naast me komen zitten.
Wel geef ik toe, dat het geen auto is voor mensen die niet kunnen autorijden.
Geplaatst: 13.06.2005 - 14:32
door PhysicalZen
:onfire: :signyeah:

Geplaatst: 13.06.2005 - 15:19
door gelebanaan
snorremans schreef:Chiptuning voor niet turbo motoren is qua verhouding prijs / prestatie niet te verteren € 500, om van 122 pk naar 132 pk te gaan vind zwaar betaald plus dat je er bar weinig van merkt.
Ik heb het bij mijn vorige auto ( Golfje 3 ) ook gedaan, je voelt wel iets maar niet wat je eigenlijk verwacht voor dat bedrag !!
Mijne gaat wel gechiped worden.
maar dan wel een extrene chip die op de rollenbank wordt ingesteld.
dat werkt nog wel redelijk voor een Non turbo motor aangezien ze dan alles kunnen instellen zoals jij het wilt en kan je zorgen dat hij toch meer vermogen krijgt op zijn hele toeren gebied dan alleen op 1 punt wat je vaak ziet bij standaard chips maar de prijs ligt ook iets hoger. rond de 1000 euro. maar als je dan een sport uitlaat hebt en geen kat + openfilter kan de winst aardig opleveren voor een non turbo.
in totaal moet 25pk wel haalbaar zijn.
Geplaatst: 13.06.2005 - 15:40
door bart simpson
gelebanaan schreef:snorremans schreef:Chiptuning voor niet turbo motoren is qua verhouding prijs / prestatie niet te verteren € 500, om van 122 pk naar 132 pk te gaan vind zwaar betaald plus dat je er bar weinig van merkt.
Ik heb het bij mijn vorige auto ( Golfje 3 ) ook gedaan, je voelt wel iets maar niet wat je eigenlijk verwacht voor dat bedrag !!
Mijn gaat wel gechiped worden.
maar dan wel een extrene chip die op de rollenbank wordt ingesteld.
dat werkt nog wel redelijk voor een Non turbo motor aangezien ze dan alles kunnen instellen zoals jij het wilt en kan je zorgen dat hij toch meer vermogen krijgt op zijn hele toeren gebied dan alleen op 1 punt wat je vaak ziet bij standaard chips maar de prijs ligt ook iets hoger. rond de 1000 euro. maar als je dan een sport uitlaat hebt en geen kat + openfilter kan de winst aardig opleveren voor een non turbo.
in totaal moet 25pk wel haalbaar zijn.
Het weghalen van de kat is geen economisch delict?
Waar begin je trouwens aan met het chippen van een 1.8? heb je straks max 147pk's.
Geplaatst: 13.06.2005 - 15:40
door Alex
Marinus schreef:Een gechipte T4 kan prima z'n vermogen kwijt hoor, je moet alleen wel wat maatregelen nemen en fatsoenlijk kunnen rijden.
M.a.w. met een ECHT sportonderstel en een veerpootbrug, dan zoekt ie nauwelijks als je hard weg gaat.
En dat beweer ik uit eigen ervaring, en de mensen die het niet geloven, moeten maar eens naast me komen zitten.
Wel geef ik toe, dat het geen auto is voor mensen die niet kunnen autorijden.
Ja maar dan ga je de boel dus aanpassen, en ik heb het juist over standaard.
Geplaatst: 13.06.2005 - 16:09
door gelebanaan
bart simpson schreef:gelebanaan schreef:snorremans schreef:Chiptuning voor niet turbo motoren is qua verhouding prijs / prestatie niet te verteren € 500, om van 122 pk naar 132 pk te gaan vind zwaar betaald plus dat je er bar weinig van merkt.
Ik heb het bij mijn vorige auto ( Golfje 3 ) ook gedaan, je voelt wel iets maar niet wat je eigenlijk verwacht voor dat bedrag !!
Mijn gaat wel gechiped worden.
maar dan wel een extrene chip die op de rollenbank wordt ingesteld.
dat werkt nog wel redelijk voor een Non turbo motor aangezien ze dan alles kunnen instellen zoals jij het wilt en kan je zorgen dat hij toch meer vermogen krijgt op zijn hele toeren gebied dan alleen op 1 punt wat je vaak ziet bij standaard chips maar de prijs ligt ook iets hoger. rond de 1000 euro. maar als je dan een sport uitlaat hebt en geen kat + openfilter kan de winst aardig opleveren voor een non turbo.
in totaal moet 25pk wel haalbaar zijn.
Het weghalen van de kat is geen economisch delict?
Waar begin je trouwens aan met het chippen van een 1.8? heb je straks max 147pk's.
Economisch delict ? Zolang je kat er maar onder zit met de keuring.
En voor mijn V40 is 150pk al een stuk beter , als je ziet hoeveel beter een standaard 2.0 rijd ten opzichten van een 1.8 . Maar goed alle beetjes helpen. kunnen we later nog wel zien of er nog wat extra aan kan gebeuren. De auto hoeft ook geen race bak te worden maar nu komt hij helemaal niet lekker mee met het verkeer. race bak komt over 2.5 jaar de V70R beetje betaalbaar wordt.
Geplaatst: 13.06.2005 - 16:34
door bart simpson
gelebanaan schreef:Economisch delict ? Zolang je kat er maar onder zit met de keuring..
Dat is te zeggen, bij een onverwachte technische controle door de politie ga je voor gaas.
gelebanaan schreef:En voor mijn V40 is 150pk al een stuk beter , als je ziet hoeveel beter een standaard 2.0 rijd ten opzichten van een 1.8 . Maar goed alle beetjes helpen. kunnen we later nog wel zien of er nog wat extra aan kan gebeuren
Een 2.0 rijdt niet echt veel beter als een 1.8, maar een 2.0T daarentegen.