Eerste ervaringen en eerste vragen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Dag allemaal,

Ik ben net terug uit Tsjechië. In 1 week 2.500 km gevreten met mijn V70 Classic 2.5D AUT.

Alles prima verlopen; heerlijk die ruimte in vergelijk met mijn voorloper V40. In een ruk 1050 kilometer terug gereden (wel even eten, koffie en diesel gehad uiteraard) en ik heb nog prima energie om het gras te maaien (als het nodig zou zijn).

Wat me opvalt is de onrustige "voortrein". Ik denk dat het wellicht verstandig is om een veerpootbrug te plaatsen en de uiteinden van de stabilisator te vervangen? Hij "hobbelt" soms met stevig accelereren en schudden en trillen is ook niet vreemd. Naar aanleiding van andere forumonderwerpen denk ik eraan.

Verder vind ik de motor erg lawaaiïg. In vergelijk met de handgeschakelde versie van mijn oom met 360.000 km (ik heb nu 225.000) is er een zeer groot verschil. Is dit normaal? Ik heb hem net een beurt gegeven, dus olie, filters en versnellingsbakolie is net vervangen. Ik heb wel een tuningbox gevonden, kan dat iets betekenen?

Weet iemand een zaak in het Noorden die de prestaties van mijn tuningbox kan meten? Geen idee wat dat ding voortbrengt.

En twee korte vraagjes: heeft iemand een lederen beige stuurwiel en/of een beige afdekrol in de aanbieding?
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
fransb85
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 16.01.2007 - 19:54
Locatie: Utrecht

veerpotbrug heb ik net geplaatst en is werkelijk stukken beter, tegen mijn verwachtingen in (ik dacht nav het grote topic hier dat het vooral een placebo effect was, mensen die elkaar opnaaien enzo :wink:). de diesel heeft versterkte draagarmen dus die moeten na 225 nog goed zijn, maar kunnen natuurlijk door fanatiek drempelen/stoepranden ook kapot zijn. op mijn turboloze benzine heb ik kennelijk net binnen 10000 een setje afgeschreven... controleer de draagarmen dus op slijtage/speling en de stabilisatorstokjes dito en vervang waar nodig. tuningbox kan aanwijzing zijn voor stevig rijden--> hogere slijtage (geloof me, ik weet er alles van helaas)
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Beers! schreef:
Verder vind ik de motor erg lawaaiïg. In vergelijk met de handgeschakelde versie van mijn oom met 360.000 km (ik heb nu 225.000) is er een zeer groot verschil. Is dit normaal? Ik heb hem net een beurt gegeven, dus olie, filters en versnellingsbakolie is net vervangen. Ik heb wel een tuningbox gevonden, kan dat iets betekenen?

Weet iemand een zaak in het Noorden die de prestaties van mijn tuningbox kan meten? Geen idee wat dat ding voortbrengt.

En twee korte vraagjes: heeft iemand een lederen beige stuurwiel en/of een beige afdekrol in de aanbieding?
Ik heb Pedro gebeld en gevraagd of een tuningbox kan veroorzaken dat een motor dikwijls meer herrie maakt. Antwoord: proberen! Pedro gaf aan dat je gewoon de stekker eruit kan trekken en dan loopt de motor gewoon weer "standaard" (die ook dan natuurlijk al heeerlijk is). Na een aarzeling toch resoluut de stekker eruit, loshangende stekker even met een tie-grip vastgezet (hing namelijk zowat in de fan). And yes way, de motor is veel rustiger!
Die herrie is verleden tijd en de auto rijdt er gewoon comfortabeler van. Wie had dat gedacht: een brakke tuningbox. Ik merk wel minder vermogen als ik doortrek, maar ach, dat doe ik zelden en dan nog: die 140 PK doen het ook prima.

En om mezelf te tracteren is er een nieuw lederen stuur én bagagerolhoes gekomen (met toestemming van mijn vrouw uiteraard :) , fantastische vrouw...)
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40447
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Over tuningboxen is al heel wat geschreven op www.volvo850forum.nl.
Misschien kom je daar te weten wat er met dat ding aan de hand is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Beers!
2nd Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: 29.07.2007 - 17:50
Locatie: Leeuwarden

Ik wil het niet weten. Weg met dat ding... Hij schijnt ook de computer te overrulen, in plaats van bij chiptuning. Heb ik liever niet.
Volvo 460 1.8i DL LPG 1993
Mitsubishi Carisma Royal Class 1.9TD (Help me!) 1998
Volvo 460 TD airco 1996
Volvo V40 1.9D PhaseII 2000
Volvo V70 2.5D Aut. bomvol 1999
Volvo S60 2.4 Intro Edition LPi 2001
VW Touran 1.9 TDI Athene 7-persoons 2004
VW Passat Variant 1.9 TDI Sportline 2004
Volvo V70 2.4D EditionII geartronic MY 2005
VW Passat Variant Sportline 1.6 TDI 2012 (leasebak)
Volvo V60 Ocean Race D3 2012
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”