Pagina 1 van 2
Ervaring met de Nivomats
Geplaatst: 22.08.2007 - 17:32
door Rob2u
Na een weekje met de nivomats te hebben rondgereden ben ik zeer tevreden! Wel heb ik op advies van de garage de originele veren laten zitten (er horen eigenlijk wat slappere veren bij nivomats).
- de auto staat rockvast op dezelfde hoogte
- auto is wat stugger maar wegligging is ook beter
- achterkant staat 2,5cm hoger, staat eigenlijk wel mooi,
lijkt nu wel een AWD en makkelijker, "hogere" instap...
Ik kan het iedereen aanraden!
Rob.
Geplaatst: 22.08.2007 - 17:38
door V70ORD5
Het voldoet mij ook prima. Zeker met zware last zoals caravan of je schoonmoeder achterin (ze wil niet meer in de skibox).
Als een blok!!
Geplaatst: 22.08.2007 - 21:42
door volvo rob
Prijsindicatie?
Ik ben ook wel geinteresseerd.
Makkelijk zelf te doen?
Geplaatst: 22.08.2007 - 21:49
door harold.bijmolt
net als 'Volvo Rob'ben ik ook wel geinteresseerd in de prijs. betreft het originele volvo-onderdelen?
Geplaatst: 22.08.2007 - 22:31
door Rob2u
Heren,
Originele nivomats kosten nieuw zoiets van 900 euri's de twee!!! Dat is natuurlijk nogal wat. Ik heb ze op de sloop gekocht (wel originele) voor 350 euri's en ze daar ook laten monteren. Ik begreep dat montage vrij simpel is (1 uur werk), dus ik denk dat als je handig bent dit zelf ook wel te doen is. Maar ongetwijfeld weten mede-forummers dit zeker.....
Rob.
Geplaatst: 23.08.2007 - 00:18
door V70Rene
Ik heb ook de nivomats onder de V70 liggen , gewoon perfect...
Ook tijdens de vakantie met alle spullen achterin ( tot aan het palfond geen problemen)+3 kids en 2 volwassenen...
Het staat echter wel hoog op de poten , iets wat wel lager zou mogen zijn , maar daarintegen is de wegligging perfect , ook met 160 of 170 km/h op de teller.
Grtz Rene
Geplaatst: 23.08.2007 - 21:35
door Rogier64
Helemaal mee eens, vakantiereisje, bagageruimte nokvol en fietsdrager met twee fietsen. geen enkel probleem en keurig recht op de pootjes.
Geplaatst: 23.08.2007 - 22:22
door Oceanracer
Zojuist ruim 30 M2 laminaat bij de groothandel opgehaald, achterin gelegd en karren maar. Eerst zie je dat de koplampen wat hoger schijnen als normaal, maar aan het einde van de parkeerplaats was alles alweer normaal. Echt formidabel hoe dat werkt. Ik ben qua techniek niet positief over Volvo, maar die nivomat is echt super.
Geplaatst: 24.08.2007 - 12:37
door Oceanracer
Met het laminaat er nog in, is de wagen nu zo'n 7 cm gezakt. Ik ga er maar van uit, dat als ik weer ga rijden, de auto weer omhoog komt. Het doet me allemaal wat denken aan een zeker Frans merk...
Geplaatst: 24.08.2007 - 17:23
door Rob2u
Hoezo gezakt Erwin? Heb je de auto dan uren volgeladen laten staan?
Overigens is het effect wel hetzelfde als die "Franse auto" maar de techniek erachter heel verschillend, Volvo = met stikstof gevulde nivomats, "Frans" = met gas gevulde veerbollen die je ook om de paar jaar moet bijvullen...
Geplaatst: 24.08.2007 - 17:58
door Oceanracer
Klopt, Rob. Gisteravond op de oprit gezet, met laminaat en al en daar staat ie nogsteeds. Morgen laminaat leggen. Dan wordt ie weer bevrijd van z'n last. Zullen de schokbrekers toch wel tegenkunnen?
Geplaatst: 24.08.2007 - 18:26
door Gast
V70Rene schreef:Ik heb ook de nivomats onder de V70 liggen , gewoon perfect...
Ook tijdens de vakantie met alle spullen achterin ( tot aan het palfond geen problemen)+3 kids en 2 volwassenen...
Het staat echter wel hoog op de poten , iets wat wel lager zou mogen zijn , maar daarintegen is de wegligging perfect , ook met 160 of 170 km/h op de teller.
Grtz Rene
???? hoog op de poten????
Dit is volgens mij niet juist.
De niveauregeling zorgt er juist voor dat de auto bij elke belading even hoog blijft.
Dit is ook mijn ervaring. Je moet wel even rijden en dan past het systeem het perfect aan.
Hoe het werkt is mij nog niet duidelijk, het zit in de demper.
Je ziet er aan de buitenkant niets aan.
Geplaatst: 24.08.2007 - 21:53
door Rob2u
Ik denk dat Rene bedoelt dat de auto nu altijd op dezelfde hoogte blijft staan, als het ware hoog op de poten. Heb je nl. geen hoogteregeling dan zakt de auto (bij beladen) altijd door zodat je bv. geen ruimte meer ziet tussen wiel en wielkast. Bij nivomats blijf je altijd dezelfde ruimte zien tussen wiel en wielkast.
Geplaatst: 24.08.2007 - 22:15
door V70Rene
Klopt precies wat je zegt Rob. Een verlaagde V70 is een lust voor het oog , zeker in combinatie met mooie 17 of 18 Inch velgen. Helaas zit er bij de nivomat nogal wat ruimte tussen wiel en wielkast. Maar om ze er nu af te gaan doen voor normale schokbrekers met verlaagde vering is ook niet mijn keuze.
Grtz Rene
Geplaatst: 24.08.2007 - 22:33
door Oceanracer
V70Rene schreef:Maar om ze er nu af te gaan doen voor normale schokbrekers met verlaagde vering is ook niet mijn keuze.
Mocht je het toch overwegen, dan zijn er hier zat die je er flink voor willen betalen om van dempers met jou te ruilen.

Geplaatst: 26.08.2007 - 21:47
door Gast
Oke, ik had dus moeten vragen: hoog op de poten in vergelijking met wat?

Geplaatst: 04.10.2007 - 17:58
door wouter van laer
Met nivomats, maar zonder de bijbehorende "slappe" veren komt de V70 van achteren idd een cm of 2-3 hoger te staan. Ik vindt het niet mooi staan en zet de nivomats er dan ook alleen onder als ik op vakantie ga! Tis een klusje van een half uurtje! Onder mijn vorige volvo had ik ook Nivomats, maar die zijn helaas een keer "geknapt" toen ik de auto net iets te veel had beladen......... daar moesten dus nieuwe onder (450 euro)

Geplaatst: 07.10.2007 - 21:35
door Gertjan R
Tis een klusje van een half uurtje!
Zou je eens de moeite willen doen om te beschrijven hoe je dat zo snel doet?
Nivomats zijn idd super op vakantie. Maar verder best een beetje stug. Dan bieden de standaard dempers meer comfort. Daar wil ik jaarlijks ook wel 2x een half uurtje in investeren. :mrgreen:
Geplaatst: 07.10.2007 - 22:26
door gaitgroot
Bij m'n vorige auto (een 850) voldeed het prima, uitgezonderd 1 moment per jaar: de afrit van de veerboot in Göteborg. Na een nachtje aan boord vertoeven was de achterkant flink doorgezakt. De trekhaak schampte een soort van drempel.
Ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om de orginele veren te laten zitten.
Gerrit
Geplaatst: 07.10.2007 - 23:08
door wouter van laer
GertjanR; "Zou je eens de moeite willen doen om te beschrijven hoe je dat zo snel doet?"
Om te beginnen heb ik een goeie garage krik waarmee ik de auto behoorlijk hoog kan zetten, anders lukt het niet. Maar alvorens ik de auto omhoog krik haal ik eerst de 2 (L+R) moeren los aan de binnenzijde waarmee de schokbrekers aan de bovenkant vast zitten, krik dan de auto omhoog, wielen eraf, moeren en bouten los aan de onderzijde van de schokbrekers en dan "vallen" de schokbrekers er onderuit. (Als de auto te laag is opgekrikt krijg je de schokbrekers er niet onderuit) en in omgekeerde volgorde de boel weer vast maar dan met de nivomats. Als het meezit lukt het klusje me in 20 minuten!!!