labda lampje blijft branden!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
David Hasselhof
Starter

Beste volvo mannen en vrouwen,

Ik ben nu reeds een paar maanden(3-4) eigennaar van een volvo 740 estate. Na een kilometer of 5000, jaja hij wordt lekker gebruikt, blijft nu continu het labda lampje branden op dashboard. Nou ik heb ik het boekje gelezen dat dit een motorstoring kan zijn. Laatst liep hij idd niet lekker en trok hij ook veel minder dus toen ben ik er mee aan de slag gegaan: ik heb de olie vervangen en alle vloeistoffen nagekeken. Hij lekt bijna niets. Ik denk dat ik ongeveer 100ml olie tot nu toe heb verbruikt. Kan gebeuren toch met een oude auto die door heel de alpen heeft moeten trekken afgelopen zomer? Maar daarnaast was een bougiekabel los gegaan aan de kant van het blok... Op het moment dat hij slechter ging lopen. Vervolgens hou ik dit nu al tijden in de gaten maar hij blijft netjes zitten en ik heb verder geen klachten. Hij trekt goed, verbruikt niet meer benzine en olie... Dus nu is mijn vraag: Moet ik de wagen nog steeds laten na kijken omdat het lampje blijft branden of kan dit geen kwaad en kan ik er gewoon mee blijven doorrijden?

Alvast bedankt,

Vriendelijke groeten Tommy
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Reset de computer maar eens. b.v. De accupolen even losnemen Wellicht is de storing dan opgeheven. Komt de storing daarna terug lees dan de knippercode`s eens uit.
Timen
David Hasselhof
Starter

Lang geleden heb ik hierboven een vraag gesteld over het "Labda gebeuren" in mijn volvo 740. Nu ben ik een aantal maandan op vakantie geweest en is de auto door een vriend gebruikt. Het lampje is weer gaan branden en blijft nu ook branden. Vandaag weer de accupolen los gemaakt en het lampje ging weer uit, echter na een kilometer of 10 rijden en de auto een paar keer uit en aan doen ging het lampje weer aan. Daarnaast verbruikt de auto ook meer, eerst haalde ik 1 op 12 nu is dat echt 1 op 9 of 1 op 8:S heeft dit met elkaar te maken?? Het rij plezier is top in deze tank(zo noem ik hem altijd) maar de benzine is zo duur dat dit het plezier wel een hoop doet dalen.. Weet iemand er antwoord op? Ik verbruik geen olie of iets in die zin...

Vriendelijke groeten,

Tommy
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Lees nu de storingcode´s maar eens uit.
Kan nog van alles zijn luchtlek, uitlaatlek, LMM enz.
Timen
Ludo
6th Gear member

Timen schreef:Reset de computer maar eens. b.v. De accupolen even losnemen Wellicht is de storing dan opgeheven.
permanente foutcodes zoals in dit geval reset je niet door de accu los te koppelen.
ze worden opgeslagen in de computer. (omdat er iets mis is)
uitlezen en resetten op de normale wijze, probleem oplossen is dan de enige oplossing.
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo,
Over welk model en welk bouwjaar gaat het hier?
Timen
Ludo
6th Gear member

Timen schreef:Ludo,
Timen
dat maakt toch niet uit.
permanente foutcodes gaan niet uit een ecu door de stroom er van af te halen.

zoals jij het stelt, zou windows (of ander besturingssysteem) van je computer verdwijnen als je de stekker uit het stopcontact trekt.
dat is dus niet zo.
Baseman
4th Gear member

Ludo schreef: dat maakt toch niet uit.
Tuurlijk wel.
Het maakt heel veel uit, want tot en met 1995 kun je de ECU uitlezen met behulp van het op de veerpoot gemonteerde diagnose kastje.
Na 1995 kun je 940's uitlezen met een (onder andere door mij) geleverd uitlees apparaat, die je in de OBD steker prikt, waardoor je ook de foutcodes kunt uitlezen.
Heeft dus niets van doen met wissen of niet wissen, gaat erom hoe je de codes uit je auto krijgt.

Als je goed leest, treedt er een storing op die wellicht, zoals Timen zegt met het losnemen van de accupool is verholpen. De code blijft bestaan, dat klopt, maar de storing kan wel al weg zijn.
Als je brandstofcomputer over de zeik raakt, trek je toch ook zekering 1 er 30 seconden uit? Wat is het verschil dan?

Maar goed. Reken er maar op dat als Timen vraagt naar een bouwjaar, dat ie dat met een reden doet.

(Die windows vergelijking, om er even op door te gaan slaat nergens op.
Als je bij Windows XP een Blue Screen krijgt, en je trekt de stekker uit het stopcontact, dan is ie namelijk echt wel weg hoor. Je vergelijking gaat wel op als je ervanuit gaat dat de EPROM in de ECU van je auto gewist wordt als de prik eraf is, maar dat is gelukkig een EEPROM, dus dat kan niet.)
Ludo
6th Gear member

Baseman schreef:
Ludo schreef: dat maakt toch niet uit.
Tuurlijk wel.
Het maakt heel veel uit, want tot en met 1995 kun je de ECU uitlezen met behulp van het op de veerpoot gemonteerde diagnose kastje.
Na 1995 kun je 940's uitlezen met een (onder andere door mij) geleverd uitlees apparaat, die je in de OBD steker prikt, waardoor je ook de foutcodes kunt uitlezen.
Heeft dus niets van doen met wissen of niet wissen, gaat erom hoe je de codes uit je auto krijgt.

Als je goed leest, treedt er een storing op die wellicht, zoals Timen zegt met het losnemen van de accupool is verholpen. De code blijft bestaan, dat klopt, maar de storing kan wel al weg zijn.

er bestaat veel verwarring tussen een sporadische en permanente melding.
een permanente storing is niet gereset door de accu los te halen.
een permanente storing resetten is een opdracht die uitgevoerd moet worden in de ecu.
als een foutcode verdwijnt door de accu los te halen, spreek je van een sporadische storing, dan heb je ook niet altijd een foutcode bij het uitlezen.
dat is misleidend want als je bij een sporadische melding toch een code uitleest, kan dat een code zijn die eerder niet gereset is.
zo worden heel veel verkeerde diagnoses gesteld, met hoge rekeningen als gevolg!.
bij een permanente storing is er wel altijd een code, die kan je dus enkel wissen door de opdracht uit te voeren.
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Timen schreef:Ludo,
Timen
Ludo, Geef maar eerst antwoord op de vraag.
Ludo
6th Gear member

kun je niet lezen dan. :?:
1990.
Timen
2nd Gear member
Contacteer:

Ludo schreef:kun je niet lezen dan. :?:
1990.
Beste Ludo, Als je zo´n toon aanslaat stopt de discussie.
Timen
Ludo
6th Gear member

wat is dat nu weer voor zever.
je stelt 2x een vraag waarop je het antwoord kan vinden met 2 muisklikken.
een beetje moeite doen kan geen kwaad hoor, je boterham word toch ook niet voorgeknabbeld zeker?.
maar goed, als je niet verder wil, kan je die tijd wellicht besteden aan een verdieping in OBD.
Ramon&Ramon
7th Gear member

een permanente storing kun je niet verwijderen door middel van de accupool los te nemen,Ludo heeft gewoon gelijk....
Baseman
4th Gear member

Jammer is dat toch.

Succes met de zoektocht naar het euvel, ik heb hier geen zin in.

@Tommy: Mocht je nog informatie nodig hebben, kun je me vinden op http://www.volvo700vereniging.nl onder dezelfde alias.
Ramon&Ramon
7th Gear member

wat is er jammer??????of snap ik het nu niet?
Baseman
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:wat is er jammer??????of snap ik het nu niet?
Jammer dat de discussie deze wending krijgt.
Daar hou ik niet van, dus hou ik ermee op.

Jammer voor de topicstarter, maar hier heb ik gewoon geen zin in.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik heb iets gemist blijkbaar????????
Ramon&Ramon
7th Gear member

om een lang verhaal kort te maken,met de knippercode kun je niet alle storingen lakaliseren,het wissen van permanente storingen gaat helaas niet,alvorens het probleem te hebben opgelost.
Ludo
6th Gear member

Baseman schreef:
Ramon&Ramon schreef:wat is er jammer??????of snap ik het nu niet?
Jammer dat de discussie deze wending krijgt.
Daar hou ik niet van, dus hou ik ermee op.
welke wending is dat dan?.
ik probeerde iets uit te leggen dat door jullie niet aanvaard wil worden.
dat lijkt me helemaal niet dit topic een andere wending te geven, maar wilde jullie wijzen op correcte probleem oplossing, i.p.v. beun praktijken uit te voeren.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”