Heeft de automatische versnellingsbak van mijn 945 uit 1995 nou wel of niet een lock-up?
Volgens Haynes zijn sommige auto's er wel en andere weer niet mee uitgerust. Ik merk niet dat hij in- of uitschakelt.
Hoe kom ik er achter?
Wel of geen lock-up?
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
Volgens mij, maar ik ben niet 100% zeker,merk je dat als je optrekt.
de auto schakelt op, en na de hoogste versnellng merk je dat het toerental nog 3 tot 400 toeren zakt, volgens mij zit hij dan in zijn lockup
dat is in ieder geval mijn beleving van de lockup
groet
jan
de auto schakelt op, en na de hoogste versnellng merk je dat het toerental nog 3 tot 400 toeren zakt, volgens mij zit hij dan in zijn lockup
dat is in ieder geval mijn beleving van de lockup
groet
jan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Lock-up zou je, volgens mij, ook kunnen merken met gas geven. Stijgen toerental en snelheid evenredig, dus op net zo'n manier als bij een handbak, dan heb je een lock up. Of althans, dan zit 'ie er in. Gaat het niet evenredig, de snelheid zal dus minder snel stijgen dan het toerental, dan zit ie niet in de lock-up. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je geen lock-up hebt.
Volvo 940 SE
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Het is zaak uit te vinden wat voor soort bak je hebt.
er zijn verschillende typen geleverd.
De een met automatische lockup in 3e en 4e versnelling.
De ander helemaal zonder.
En er is ook een bak geleverd met lockup handmatig in te schakelen alleen in z'n 4e versnelling.
Bij de lockup word de vloeistofkoppelling die een automaat normaal gebruikt(naast de versnellingen) vervangen voor een directe verbinding tussen inkomende en uitgaande as.
er zijn verschillende typen geleverd.
De een met automatische lockup in 3e en 4e versnelling.
De ander helemaal zonder.
En er is ook een bak geleverd met lockup handmatig in te schakelen alleen in z'n 4e versnelling.
Bij de lockup word de vloeistofkoppelling die een automaat normaal gebruikt(naast de versnellingen) vervangen voor een directe verbinding tussen inkomende en uitgaande as.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.09.2007 - 23:17
- Locatie: Amsterdam
ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
945 lpt LE automaat uit '97
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 16.09.2007 - 13:33
Beste Dutchbert,
Volgens vadis hebben de bakken AW70/71/72 welke in de 945 van bj 95
gemonteerd kunnen zijn allemaal een lock-up.
Zoals al aangegeven is merk je dit wanneer je een constante snelheid rijdt. Als je vervolgens met het gas speelt dan merk je dat het toerental niet direct oploopt maar dat de auto normaal optrekt.
Groet, Erik
Volgens vadis hebben de bakken AW70/71/72 welke in de 945 van bj 95
gemonteerd kunnen zijn allemaal een lock-up.
Zoals al aangegeven is merk je dit wanneer je een constante snelheid rijdt. Als je vervolgens met het gas speelt dan merk je dat het toerental niet direct oploopt maar dat de auto normaal optrekt.
Groet, Erik
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Fout. Lock-up zorgt voor een vaste verbinding tussen motor en bak. Dus zonder tussenkomst van koppelomvormer. Wat jij aanhaalt is de mogelijkheid de bak vast te zetten in één van de trappen. Iets anders dus dan lock-up.Paulussie schreef:ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
Volvo 940 SE
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.09.2007 - 23:17
- Locatie: Amsterdam
Prima, maar wat is dan, afgezien van de technische uitleg, wel de functie van zo'n lock-up en wanneer zou je die dan aan of juist uit moeten zetten als je dat handmatig kan regelen?Cojones schreef:Fout. Lock-up zorgt voor een vaste verbinding tussen motor en bak. Dus zonder tussenkomst van koppelomvormer. Wat jij aanhaalt is de mogelijkheid de bak vast te zetten in één van de trappen. Iets anders dus dan lock-up.Paulussie schreef:ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
945 lpt LE automaat uit '97
- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.
Volvo 940 SE
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 13.09.2007 - 23:17
- Locatie: Amsterdam
Je hebt gelijk, ik moet zo'n handleiding ook beter lezen.Cojones schreef:Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.
Het knopje op de selectiepook schakelt de 4e versnelling aan of uit (en vervolgens dus de 3e uit of aan). Vergelijkbaar dus met een stand 3, 2 of 1 van de automaat.
Dit heeft dus niets met de lock-up te maken. Ik zie ook nergens dat die lock/up handmatig aan- of uitgezet kan worden.
Weer wat geleerd van deze wondere wereld........
945 lpt LE automaat uit '97
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 21:11
- Locatie: Midden Nederland
Hallo Verik et al.,
Als ik in Vadis kijk zijn ze zowel met als zonder LU geleverd. Echt veel wijzer word ik in dit opzicht niet van Vadis.
Op het typeplaatje op de bak zelf staat AW71, niet AW71L, dus inmiddels lijkt het erop dat deze bak geen LU heeft. Is dat juist?
(lijkt mij vreemd voor de Europese markt. Je zou denken dat als het een auto voor de USA markt was, dat er dan geen LU op zit, immers brandstof kost daar historisch gezien vrijwel niets. Maar voor de Europese markt zou je zoiets toch wel verwachten...)
Als ik in Vadis kijk zijn ze zowel met als zonder LU geleverd. Echt veel wijzer word ik in dit opzicht niet van Vadis.
Op het typeplaatje op de bak zelf staat AW71, niet AW71L, dus inmiddels lijkt het erop dat deze bak geen LU heeft. Is dat juist?
(lijkt mij vreemd voor de Europese markt. Je zou denken dat als het een auto voor de USA markt was, dat er dan geen LU op zit, immers brandstof kost daar historisch gezien vrijwel niets. Maar voor de Europese markt zou je zoiets toch wel verwachten...)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 21:11
- Locatie: Midden Nederland
Vadis geeft het antwoord, ik kwam er bij toeval achter.
Het laatste cijfer voor de S (jaarletter) in het chassisnummer geeft aan, wat voor versnellingsbak er onder de auto zit.
In mijn geval: 6 = AW met lock-up.
Het laatste cijfer voor de S (jaarletter) in het chassisnummer geeft aan, wat voor versnellingsbak er onder de auto zit.
In mijn geval: 6 = AW met lock-up.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52
ik heb volgens mij een lockup in de 3e en 4e versnelling met mijn 960 2.5 uit 1995
Svensk kvalitet och säkerhet 
Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Even uit nieuwsgierigheid.Michael Oud schreef:Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.
Als de lock-up is ingeschakeld, is er geen wrijving, zeg je, dus wordt de olie in de bak ook minder warm, toch?
Maar draait de bak zelf nog wel mee dan, ik neem toch aan van wel?
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2