Pagina 1 van 1

Wel of geen lock-up?

Geplaatst: 01.09.2007 - 11:20
door dutchbert
Heeft de automatische versnellingsbak van mijn 945 uit 1995 nou wel of niet een lock-up?
Volgens Haynes zijn sommige auto's er wel en andere weer niet mee uitgerust. Ik merk niet dat hij in- of uitschakelt.
Hoe kom ik er achter?

Geplaatst: 02.09.2007 - 12:53
door jan weemering
Volgens mij, maar ik ben niet 100% zeker,merk je dat als je optrekt.
de auto schakelt op, en na de hoogste versnellng merk je dat het toerental nog 3 tot 400 toeren zakt, volgens mij zit hij dan in zijn lockup

dat is in ieder geval mijn beleving van de lockup

groet
jan

Geplaatst: 02.09.2007 - 14:15
door Michael Oud
Lock-up zou je, volgens mij, ook kunnen merken met gas geven. Stijgen toerental en snelheid evenredig, dus op net zo'n manier als bij een handbak, dan heb je een lock up. Of althans, dan zit 'ie er in. Gaat het niet evenredig, de snelheid zal dus minder snel stijgen dan het toerental, dan zit ie niet in de lock-up. Wat uiteraard niet wil zeggen dat je geen lock-up hebt.

Geplaatst: 02.09.2007 - 16:15
door Fat Rat
Het is zaak uit te vinden wat voor soort bak je hebt.
er zijn verschillende typen geleverd.
De een met automatische lockup in 3e en 4e versnelling.
De ander helemaal zonder.
En er is ook een bak geleverd met lockup handmatig in te schakelen alleen in z'n 4e versnelling.

Bij de lockup word de vloeistofkoppelling die een automaat normaal gebruikt(naast de versnellingen) vervangen voor een directe verbinding tussen inkomende en uitgaande as.

Geplaatst: 06.10.2007 - 18:36
door Paulussie
ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten

Geplaatst: 06.10.2007 - 20:34
door VErik
Beste Dutchbert,

Volgens vadis hebben de bakken AW70/71/72 welke in de 945 van bj 95
gemonteerd kunnen zijn allemaal een lock-up.
Zoals al aangegeven is merk je dit wanneer je een constante snelheid rijdt. Als je vervolgens met het gas speelt dan merk je dat het toerental niet direct oploopt maar dat de auto normaal optrekt.

Groet, Erik

Geplaatst: 07.10.2007 - 21:26
door Michael Oud
Paulussie schreef:ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
Fout. Lock-up zorgt voor een vaste verbinding tussen motor en bak. Dus zonder tussenkomst van koppelomvormer. Wat jij aanhaalt is de mogelijkheid de bak vast te zetten in één van de trappen. Iets anders dus dan lock-up.

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:05
door Paulussie
Cojones schreef:
Paulussie schreef:ik heb een 945 lpt automaat uit '97 en op de selectiepook zit een knopje wat je kan indrukken en dan gaat ie naar z'n 3e versnelling als ie daar nog niet in zit althans.
Tevens brandt er dan een oranje plijltje op het dashboard.
Volgens mij is een lock-up bedoeld voor situaties waarbij je niet in een hogere versnelling wilt rijden, bijvoorbeeld in de bergen met veel daleningen of stijgingen. Dan wil je vooral bijv remmen op de motor en dan moet ie niet in z'n 4 zitten
Fout. Lock-up zorgt voor een vaste verbinding tussen motor en bak. Dus zonder tussenkomst van koppelomvormer. Wat jij aanhaalt is de mogelijkheid de bak vast te zetten in één van de trappen. Iets anders dus dan lock-up.
Prima, maar wat is dan, afgezien van de technische uitleg, wel de functie van zo'n lock-up en wanneer zou je die dan aan of juist uit moeten zetten als je dat handmatig kan regelen?

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:09
door Michael Oud
Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.

Geplaatst: 08.10.2007 - 21:59
door Paulussie
Cojones schreef:Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.
Je hebt gelijk, ik moet zo'n handleiding ook beter lezen.
Het knopje op de selectiepook schakelt de 4e versnelling aan of uit (en vervolgens dus de 3e uit of aan). Vergelijkbaar dus met een stand 3, 2 of 1 van de automaat.
Dit heeft dus niets met de lock-up te maken. Ik zie ook nergens dat die lock/up handmatig aan- of uitgezet kan worden.
Weer wat geleerd van deze wondere wereld........

Geplaatst: 09.10.2007 - 08:47
door dutchbert
Hallo Verik et al.,

Als ik in Vadis kijk zijn ze zowel met als zonder LU geleverd. Echt veel wijzer word ik in dit opzicht niet van Vadis.
Op het typeplaatje op de bak zelf staat AW71, niet AW71L, dus inmiddels lijkt het erop dat deze bak geen LU heeft. Is dat juist?

(lijkt mij vreemd voor de Europese markt. Je zou denken dat als het een auto voor de USA markt was, dat er dan geen LU op zit, immers brandstof kost daar historisch gezien vrijwel niets. Maar voor de Europese markt zou je zoiets toch wel verwachten...)

Nou weet ik het!

Geplaatst: 13.03.2009 - 08:08
door dutchbert
Vadis geeft het antwoord, ik kwam er bij toeval achter.
Het laatste cijfer voor de S (jaarletter) in het chassisnummer geeft aan, wat voor versnellingsbak er onder de auto zit.
In mijn geval: 6 = AW met lock-up.

Geplaatst: 31.07.2010 - 17:27
door Gijsiejjj
ik heb volgens mij een lockup in de 3e en 4e versnelling met mijn 960 2.5 uit 1995

Geplaatst: 31.07.2010 - 21:22
door Baseman
Michael Oud schreef:Lock-up zorgt ervoor dat er minder wrijving ontstaat. Dat de energie van de motor dus efficienter omgezet wordt in voorwaartse kracht. Bij mijn weten is die bijna nooit handmatig regelbaar.
Even uit nieuwsgierigheid.
Als de lock-up is ingeschakeld, is er geen wrijving, zeg je, dus wordt de olie in de bak ook minder warm, toch?
Maar draait de bak zelf nog wel mee dan, ik neem toch aan van wel?