ECC airco

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
Thei
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.09.2007 - 18:44
Locatie: Venlo

Hoi allemaal.
Bij mijn volvo S70 TDi uit 1999 heb ik sinds afgelopen zomer het volgende probleem. Zonnetje schijnt, airco aan, lekker koel. Maar.... als ik een tijdje gereden heb (half uurtje) is de koeling ver te zoeken. Als ik de airco vervolgens een minuutje uitzet en dan weer aan koelt hij weer.
De ventilator voor werkt prima. Ik heb de unit al van nieuwe freon laten voorzien (bij onze oosterburen) Dit mocht echter niet baten. Iemand een tip?
daytonawim
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 21.08.2006 - 01:12
Contacteer:

Kijk een of de compressor wel aangaat, het kan zijn dat de magneetkoppeling te veel ruimte heeft, dan gaat de compressor niet aan.

Controleer ook eens of de installatie niet toevallig bevriest
Gebruikersavatar
Thei
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.09.2007 - 18:44
Locatie: Venlo

Bedankt, ik zal hier eens mee gaan beginnen.
daytonawim schreef:Kijk een of de compressor wel aangaat, het kan zijn dat de magneetkoppeling te veel ruimte heeft, dan gaat de compressor niet aan.

Controleer ook eens of de installatie niet toevallig bevriest
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

waarschijnlijk een versleten compressor,
heb ik ook met mijn S90
na een paar minuten laat de airco het afweten.

laat even weten hoe je dit hebt opgelost.
bij de volvo kost dat wel de hoofdprijs.

groet
jan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Dit is de magneetkoppeling. Wij hebben exact hetzelfde probleem gehad. Na een tijdje stopt de airco met koelen, er komt een ''metaalachtige'' lucht het interieur in wanneer hij afslaat. Wanneer je hem een tijdje uitzet werkt hij weer een x periode.

Reparatie van dit euvel is verdeeld in twee kampen. De eerste is van mening dat je deze koppeing kunt/moet afstellen, kosten zijn niet hoog en de airco kan weer 'tijden' mee.

De tweedde denkt dat je de koppeling moet vervangen, afstellen heeft geen tot weinig zin, de koppeling is versleten en afstellen is een tijdelijk lapmiddel.

Ik denk dat je de koppeling beter kunt vervangen.
Gebruikersavatar
coyote1980
2nd Gear member
Berichten: 209
Lid geworden op: 13.02.2006 - 20:42
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik had het ook, kreeg te horen dat ze een ringetje konden verwijderen om speling bij de magneetkoppeling te verminderen, alleen zou dat een tijdelijke oplossing zijn. Ik begreep meet tijdelijk als in maanden dan tijdelijk als in jaren. Mijn systeem zat toch al uit elkaar om de verdamper te vervangen, dus toch maar meteen laten vervangen om niet 2x vulkosten te hebben, en 2x de auto kwijt te zijn...
1995 Volvo 855 T-5R - cream yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection #12 - dark green metallic
Volvo 480 Club Europe - www.volvo-480-europe.org
Gebruikersavatar
S60 170pk Lpi
4th Gear member
Berichten: 506
Lid geworden op: 06.01.2007 - 11:17

Hebben jullie enige indicatie van de kosten van het vervangen van de magneetkoppeling(en)?

Ik namelijk een soortgelijk probleem...

Bedankt alvast!!
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

''omennabijde'' €300,-

Volgens opgaaf garage. Een paar dagen voor reparatie ging deze auto (V70 tdi) in de prak.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

S60 170pk Lpi schreef:Hebben jullie enige indicatie van de kosten van het vervangen van de magneetkoppeling(en)?

Ik namelijk een soortgelijk probleem...

Bedankt alvast!!
de onderdelen zijn 140 eur, maar wel zo in je handen.
dus dan moet de monteur zijn werk nog doen.
het voordeel is dat je koelsysteem niet open hoeft dus niet opnieuw gevuld.
nadeel,dat het misschien een lapmiddel is omdat je compressor gewoon versleten is.

groet
jan
v70 classic kett
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 20.05.2006 - 21:15

ik had het zelfde probleem
bij mij bevroor de airco na een half uur rijden ,
er kwam dan ook geen airflow meer door de ventilatie gaten,
dus idd even de airco uit voor 5 min.

Na wat rond vragen was het de themp. sensor die achter het dashboardkastje zit kapot.

de kosten :€10 als ik me niet vergist
tijd : op je gemak 1/2 uur
resultaat: een paar kinderen op de achterbank die de hele vakantie vragen,
mag de airco a.u.b. wat warmer!!!!!!!
Volvo V70 140pk 2000 Sanddust
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

140 euro voor een koppeling,niet bij de dealer dan?die is stuk duurder..
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

het blijft wel de vraag of het de koppeling is.
als de comprssor versleten is geeft deze teveel weerstand, en dan helpt een nieuwe koppeling ook niet.

ik heb het adres van het internet, en deze zaak zit in zeewolde.
een airco specialist.

de dealer doet niet aan losse koppelingen, die treken een doos open met een nieuwe comprssor, voor 800 eur.

op het internet in zeewolde koste de compressor trouwens compleet 474 eur

groet
jan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

hier het email adres van de jongens in zeewolde.

EDS Classic Auto & Motor Parts [info@edsclassic.nl]

ik kreeg ook nog een adres van iemand anders van het forum

www.aircomobiel.nl
ik weet niet maar degene waar ik deze link van kreeg zei dat hij niet duur was.

groet
jan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het zijn nogal prijzen die je opnoemt,die verschillen niet veel met de dealer denk ik,de prijs van die pomp is al erg hoog ingeschat.

het leukste van dit forum is, dat er mensen zijn die adviezen geven over zaken waar ze geen verstand van hebben,dit zal wel als een kat gezien worden,maar het gebeurd erg vaak dat er mensen op het verkeerde been worden gezet ten aanzien van reparaties.
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

Beste Ramon,

ik zie in ieder gaval van jou geen positieve input op dit draadje.

en wat de prijzen aangaat dit is bij de dealer en bij een airco specialist opgevraagd, dit zuig ik niet uit m.n duim

jammer dat je zelf niet met een oplossing komt maar dus alleen maar commentaar lever.

groet
jan
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

de oplossingen staan al beschreven op dit forum,ook de mijne staan er bij,daarom is de zoekfunctie zo makkelijk.
daytonawim
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 21.08.2006 - 01:12
Contacteer:

De koppeling afstellen is idd een lapmiddel, maar ik heb er toch weer een jaar en 70.000 km mee kunnen rijden.

Dus zou dat theoetisch wel wat langer mee kunnen bij minder kilometers.

De knul van aircomobiel, kent dat kunstje van afstellen geloof ik ook.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Ramon&Ramon schreef:de oplossingen staan al beschreven op dit forum,ook de mijne staan er bij,daarom is de zoekfunctie zo makkelijk.
en een andere mening mag niet meer dan. ??
:roll:
je doelt vast op dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=13751
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

heeft niets met een mening van anderen van doen,je weet zelf dat er al veel over geschreven is,over dit probleem.
vandaar dat ik wijs op de zoekfunctie,zo moeilijk is dat niet toch?
Gebruikersavatar
Thei
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 01.09.2007 - 18:44
Locatie: Venlo

Bedankt allemaal voor jullie tips. Voordat ik ga sleutelen schaf ik me toch maar een OBD II tooltje aan (gebaseerd op de elmscan 327). Dan zou ik in en uitgangsdruk moeten kunnen meten net zoals in en uitgangstemperatuur. Ik denk dat ik samen met jullie tips een heel stuk verder kom.

Overigens een fantastisch en vooral AKTIEF forum. Compliment!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”