Koeling 440 1.7 Turbo

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
christianvanloon
1st Gear member

Dag mensen, vandaag een probleem gesignaleerd.
Na een tijd goed trappen, of lang 'rustig' rijden met een snelheid van 80-100 km/h. begint mijn temperatuur erg hoog op te lopen. Met name als ik stilsta, zonder rijwindkoeling, loopt hij snel op naar het rode, en springt het waterlampje aan.
Laat ik hem stationair dan staan, dan springt uiteindelijk bij die hitte wel een ventilator aan.
Hij koelt dus niet goed. De waterpomp hoor ik altijd lopen, zelfs als de auto uitstaat loopt ie nog door, dus die werkt uitstekend.
Daarnaast, als ik de auto start en stationair laat lopen, zie ik nergens een ventilator draaien bij de radiateur ofzo. Hoort dit? Nee toch?

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is?
Draait er altijd een ventilator bij het starten van de auto? (Self-starting fan zoals Volvo het noemt?)

Groeten!
Minimaniac
2nd Gear member

De ventilator hoeft niet te draaien bij het starten van de motor.
Zoals je al zegt: Selfstarting Fan.
Pas als er een te hoge temperatuur gemeten wordt, moet de ventilator aanslaan.

Ik zou het probleem als eerste zoeken in de warmtesensor die zorgt voor het aanslaan van de ventilator.
Als hij veel te laat er voor zorgt dat de vemtilator aanslaat, dan vermoed ik, dat deze sensor niet goed meer werkt.
Wat mogelijk ook voor een probleem kan zorgen is de thermostaat.
Als deze te laat opengaat, kan de motor zijn warmte ook niet goed kwijt.
Dan maakt het ook weinig uit of de ventilator wel of niet aangaat, omdat het koelwater uit het blok dan niet door de radiateur stroomt.
Het zou ook nog mogelijk uneen zijn de de ventilator te zwaar draait en daardoor bijna niet aan wil. Mogelijk zijn de koolborstels van de ventilator versleten of zit er vuil bij.
christianvanloon
1st Gear member

Hm. Waar zit die warmtesensor dan? Ik ga vanavond iig even het koelwater vervangen, gezien dat ook bruin is. Dan zit er in ieder geval nieuw spul in.
Ik hoorde ook dat het een 2-traps ventilator is, die dus in 2 situaties aangaat. Wellicht dat hij de eerste situatie overslaat ofzo?
Candy
1st Gear member

Kijk ook eens naar de lamellen tussen de koelkanalen van je radiator, met name aan de onderzijde.
Als deze slecht of weg zijn heb je bij zware belasting van de motor, of door onvoldoende rijwind onvoldoende koeling en loopt de temperatuur snel op.
Ik heb dit probleem reeds 2keer mee gemaakt bij een 440, waarbij ik dien te vermelden daat het probleem na verloop van de tijd steeds erger wordt.
Als de ventilator dan aanspringt is dit meteen in de hoogste snelheid. Hierbij is het mij opgevallen dat de ventilator bij het nakoelen met gestopte motor mijns inziens minder toeren draait.
De sensor zit ongeveer halverwege de radiator onder de slang vanaf het motorblok. Kijk maar eens net naast de plaat waar de accu zit gemonteerd. Het lijkt op een kabeltule, omdatde eigenlijke sensor net voor het plaatwerk zit en deze tule dus ook gelijk voor de doorvoer van de bedrading door het plaatwerk dient.
AndorabLe
4th Gear member
Contacteer:

christianvanloon schreef:,,, Ik ga vanavond iig even het koelwater vervangen, gezien dat ook bruin is. Dan zit er in ieder geval nieuw spul in.
...
Bruine koelvloeistof lijkt me niet echt gezond. Heeft er ooit iemand bijgevuld met gewoon water?
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Geert85
2nd Gear member

Ik zou het koelsysteem ook maar eens goed doorspoelen met de tuinslang. Even de radiateur slangen losmaken en deze goed doorspoelen. Hetzelfde met de motor. Dan is tenminste alle rotzooi eruit.
Dan weer nieuwe koelvloeistof erop.
Succes
Volvo V50 2.0D
Volvo S60 2.4T
Volvo Amazon '68
Volvo V70 TDI Fasttech
Volvo S70 TDI
Volvo 480 turbo 1989
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”