Stuur trilt

jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Hallo mede-Volvo rijders. Ik heb een heel erg hardnekkig probleem. Ik heb nieuwe voorbanden (Michelin) op mijn '99 S80 laten leggen. Bij wat hogere snelheiden (100, 120, 140km/u) gaat mijn stuur nu een beetje trillen. Ik weet niet zeker of hij dit met de oude banden ook deed trouwens (die waren zo slecht dat je helemaal niets meer voelde aan de auto). Ik heb de nieuwe banden daarom 2 keer laten balanceren bij de (niet-Volvo) garage waar ik de auto in onderhoud heb. Dat hielp niet (genoeg). Daarom ben ik naar een speciaalzaak gegaan voor banden. Die hebben de banden op de gram precies gebalanceerd. Ook hier ben ik terug gegaan. Vreemd genoeg klopte de balans de tweede keer helemaal niet (15 gram er naast!! Wellicht loodje eraf gevlogen?). Maar goed ik heb de tweede keer ook meteen de auto laten uitlijnen. Ik moet zeggen dat het nu weer een beetje beter is, maar het is nog steeds een klein beetje.
Even wat dingen waar ik aan denk:
- de achterbanden zijn slecht. Deze gaan zeer binnenkort vervangen worden door dezelfde banden als voor.
- ik hoor af en toe een tik in de ophanging. Ik en de monteur die het ook gehoord heeft denken aan de stabilisator stang. Wellicht dat deze ook het trillen veroorzaakt? Dit heb ik namelijk ergens anders op dit forum gelezen.
- Ik lees mensen die problemen hebben met de stuurkolom zelf en hier onderdelen in vervangen.

Wellicht dat jullie mij goede tip kunnen geven en/of dingen kunnen aangeven die ik kan testen. Voor zover ik weet heeft deze S80 nooit grote schade gehad (geen kleurverschillen lak, geen "vouwen" in plaatwerk, ook niet onder matten etc). Ik moet binnenkort naar Munchen toe en ik wil die rit toch wel een beetje rustig kunnen rijden en niet km 300-700 mij elke kilometer blijven ergeren aan deze trilling.
Alvast heel erg hartelijk bedankt.

Jeroen
Gebruikersavatar
blastaway
5th Gear member
Berichten: 2348
Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
Locatie: Maastricht

Is het inderdaad niet de stabilisatorstang? Ik heb wel eens gehoord dat er een rubber op zit dat wel eens scheurt.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij een S80 slijten de draagarm rubbers vrij snel
is geen ramp,maar kan wel het trillen veroorzaken..
het zijn 4 rubbers..twee links en 2 rechts
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Draagarmrubbers zitten op de stab. stang? Kan ik deze zelf controleren? Zo ja: hoe?
Ik heb net mijn monteur aan de telefoon gehad. Hij zei dat het trillen van het stuur NOOIT door de stab. stang kan komen. Tsja... ik ben ook maar een simpele jongen. Ik weet het niet meer.
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

was dat een volvo monteur.?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als er te veel ruimte op de draagarmrubbers zit gaat je S80 echt trillen.
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee, was geen Volvo monteur.
Als ik zo op internet lees en kijk staan de draagarmrubbers los van de stab. stang en is dit heel iets anders (right?). Kan het tikken/klakken (klinkt als kruiskoppeling, maar is het volgens mij niet aangezien korte bochtjes etc goed gaan) de draagarmrubbers of de stab. stang zijn?
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

tja:)
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik neem aan dat de "tsja" over de niet-Volvo monteur gaat? Wat betreft mijn andere vragen: kun je me hier iets over vertellen ajb? Bedankt alvast!
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Even inhaken op
de achterbanden zijn slecht. Deze gaan zeer binnenkort vervangen worden door dezelfde banden als voor
Gek vraagje: voel je het trillen ook in je kuiten? m.a.w. trilt alleen het stuur of trilt de hele auto? In dat geval zijn de achterbanden nl. de oorzaak!

Ook ik acht trillingen door slechte rubbers op de stabilisatorstang niet echt mogelijk, ik heb zelfs enige tijd met een losgebroken stab-stang gereden en dat gaf geen trilling (anders hadden we het veel eerder ontdekt).

Ophangrubbers van de voorwielophanging zijn wel verdacht en door de inmiddels dubbel uitgevoerde balanceeractie acht ik een kromme velg eigenlijk ook uitgesloten. 's Balanceren ónder de auto kan eventuele onbalans in bijv. het remsysteem zichtbaar maken én verhelpen. (En nou niet roepen dat dát bij voorwielaandrijvers niet kan, die opmerking heeft meer te maken met de gebruikte apparatuur)
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Zeker: de hele auto trilt. Ik dacht dat dat vrij logisch was (blijkbaar niet). Ik heb in elk geval 2 nieuwe achterbanden besteld (deze waren toch HEEL slecht, dus moesten toch nieuw). Ik laat dan ook meteen de rubbers van de ophanging controleren en ook de stabilisatorstang checken. Dan weet ik zeker dat dat goed zit. De velg heeft wat krasschade aan de zijkant (stoeprandje door de vorige eigenaar?) Kan een banden-zaak makkelijk controleren of deze nog recht is? Bedankt voor je reactie,

Jeroen
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Jeroen,
Meestal, als het wiel eraf gaat voor balanceren op zo'n speciaal apparaat, wordt vrijwel direct een evt. kromme velg ontdekt. Die zijn sowieso veel lastiger te balanceren en geven vooral onvoorstelbare hoeveelheden lood. Ik denk niet dat je daar nu nog bang voor moet zijn.

"Vaderlijk": wacht nou eerst je achterbanden 's af. Als ik je verhaal zo lees kon je daarna wel 's helemaal het heertje zijn.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gast

Ik had dat ook en er bleek een velg een beetje krom te zijn. Voor 50 euro recht laten maken en het probleem is helemaal uit de wereld. Er viel boven de 90 km/h niet normaal met de auto te rijden. Je bibberde er compleet uit, incl. de klapperende kuiten waar ik hierboven al van las. Eerst ook diverse keren laten uitbalanceren enz. Ik ben daarom nu weer een tevreden S80 rijder.
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik heb nu dus 4 nieuwe Michelins onder de wagen liggen. De auto is uitgelijnd, en meerdere malen gebalanceerd, maar het stuur blijft trillen. Ik ga de auto vrijdag voor de zoveelste keer naar de garage brengen. Ze gaan nu de wielen onder de auto zelf balanceren (zonder ze eraf te halen). Laten we hopen dat dat helpt. Waar ik wel problemen mee heb is dat ik de wielen dan niet meer regelmatig van voor naar achter kan leggen. Maargoed, ik ben al lang blij als ik dadelijk netjes 120 kan rijden zoals dat hoort in een S80... Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

jhermans schreef:Ik heb nu dus 4 nieuwe Michelins onder de wagen liggen. De auto is uitgelijnd, en meerdere malen gebalanceerd, maar het stuur blijft trillen. Ik ga de auto vrijdag voor de zoveelste keer naar de garage brengen. Ze gaan nu de wielen onder de auto zelf balanceren (zonder ze eraf te halen). Laten we hopen dat dat helpt. Waar ik wel problemen mee heb is dat ik de wielen dan niet meer regelmatig van voor naar achter kan leggen. Maargoed, ik ben al lang blij als ik dadelijk netjes 120 kan rijden zoals dat hoort in een S80... Wordt vervolgd!
Heb je een automatische bak?
Bij het spinnen aan de wagen bereiken de wielen hoge snelheden, wellicht onverstandig, gezien ook de voorzorgsmaatregelen in het geval een automaat gesleept moet worden.
Bij de achterwielen kan het uiteraard geen kwaad.
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Nee, het is geen automaat, dus daar hoef ik gelukkig geen rekening mee te houden. Ik mag trouwens wel aannemen dat mensen die dat balanceren uitvoeren daar op letten?
Trouwens: nu zijn de wielen zelf niet helemaal in balans, maar het geheel van as, remschijven, wielmoeren etc wel. Als mijn banden van voor naar achteren gelegd worden ivm slijtage, moet ik dit circus dus weer opnieuw laten doen. Is er geen manier om dit op een "nette" manier op te lossen?
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

In principe zou deze exercitie aan de wagen bij een S80 (bij sportwagens ligt dat m.i. anders) niet nodig moeten zijn.

Ondanks nieuwe banden (kunnen desondanks toch nog hoogte- of zijuitslag hebben!), rechte wielen en rubbers die in orde zijn bevonden (maar welke maatstaf is gehanteerd?), zou ik als ik jou was toch nog even verder zoeken.

Aandrijfastrilling krijg je met balanceren aan de auto toch niet weg, en trillen bij speling op stuurhuis, lagers en kogels ook niet.
jhermans
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2007 - 11:12
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Morgen gaat de auto naar de garage voor zijn 4e balancering. Ik lees inmiddels HEEL veel mensen die problemen hebben met een trillende wagen/stuur in de S60/S80/V70 serie. Als er rubbers kapot zijn, welke moet ik dan (laten) controleren? Kan er iets mis zijn met de kruiskoppeling? Kan het aan de remmen (schijven) liggen? Een andere goedbedoelde tip van een collega ging over de "stuurdemper". Mij lijkt dat als er niets trilt er ook niets gedempt hoeft te worden. Maar ik vraag het toch even aan jullie experts he :) Zoals ik vanmiddag al tegen mijn collega's zei: "al blijft alleen maar de sigarettenaansteker orgineel over, dat trillen MOET er uit". Hopelijk kunnen jullie me in de goede richting duwen. Bedankt alvast.
Audi A6 3.0L V6 Quattro
Volvo S80 2.4 D5 163pk 2004
Volvo S80 2.4 140pk 1999
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Het is jammer dat je je niet meer kunt herinneren of het met de oude voorbanden ook trilde. Zoiets moet je toen toch ook gemerkt hebben?

Als je morgen toch bij de garage bent, zou ik volgende zaken even laten checken.

1) Bij het balanceren in ieder geval eens laten kijken of de banden geen hoogte- of zijslag maken. Komt helaas best wel frequent voor dat de uitslagen niet meer binnen een acceptabele marge liggen.

Tegenwoordig moeten ze op een balanceermachine zo'n veiligheidskap over de band heen doen, dus letten ze daar eigenlijk niet meer op.
Gewoon onder de kap meekijken of wiel en band tijdens het balanceren mooi ronddraaien.

2) Controleer schokdempers. Gewoon met de hand. Testbanken geven helaas niet altijd uitsluitsel (uit eigen ervaring met Sachsbank).

3) Stuurhuis en stuurkogels op speling controleren.

4) Schijven zou je m.i. eigenlijk alleen tijdens het remmen moeten voelen, niet tijdens het rijden.

Succes morgen.

P.S.
Goed uitlijnen en balanceren is niet voor iedere garage vanzelfsprekend. Ik hoop dat je morgen een goede monteur treft.
Gebruikersavatar
Skywalker
3rd Gear member
Berichten: 370
Lid geworden op: 02.01.2006 - 18:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

garage de zeeuw in schiedam heeft de ultieme apparatuur om te balanceren en optimaliseren. echt een aanrader als de desparaat bent.
helaas is het zo dat er maar heel weinig echte specialisten zijn, maar als je daar terecht komt, is het euvel vaak snel verholpen.
Vroeger: S80 Moondust Silver 2.5 tdi, ltd ed.
Nu: MB E 270 cdi, Avantgarde, ext.:melanite black metallic, int.:pebble beige,
Plaats reactie

Terug naar “S80”