Moin,
Deze week ontdekt dat mijn 2003 V70 D5 met 170 K op de teller olie lekt. Niet echt veel, maar voldoende om na een lange rit een zwart vlekje op straat te produceren.
Zoeken op het forum heeft mij geleerd dat het een ringetje van de olieretourslang van de turbo kan zijn of de krukaskeerring aan de distributie zijde.
Vanmorgen re. wielverwijderd, distrubutiekap er af en niet echt een oorzaak kunnen vinden. Distributieriem was kurkdroog. Ook niet echt een plek kunnen vinden waar het natter was dan de rest. Motor nog even laten draaien, maar natuurlijk niets te zien.
Wie kan mij vertellel waar ik het ringetje moet zoeken? Zit het op de turbo (deze is brandschoon) of op het blok?
Waar kan ik de lekkage nog meer zoeken?
Ik heb alle olie van het blok afgespoten en ga dan van de week nog maar eens kijken of ik wat kan vinden. Zomaar even de krukaskeerring vervangen vind ik ook al zo wat.
Marinus
Olielekkage D5 GEVONDEN!
-
- 1st Gear member
Moin,
Ik heb iets soortgelijks gehad, bleek een losse slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk te zijn. Blijkbaar lekt de turbo heel iets olie dat normaal mee verbrand wordt door de motor. Olieverbruik van de auto is overigens nauwelijks meetbaar.
Ben
Ik heb iets soortgelijks gehad, bleek een losse slang van de intercooler naar het inlaatspruitstuk te zijn. Blijkbaar lekt de turbo heel iets olie dat normaal mee verbrand wordt door de motor. Olieverbruik van de auto is overigens nauwelijks meetbaar.
Ben
- mjeuring
- 3rd Gear member
Ik heb een paar daken met een schone poetsdoek in de buurt van de olilekkage gereden en nu lijkt het er op dat de kleppendeksel lekt en niet de lagerkap (zit er ook in de buurt). Links achter, bouten kon ik niet echt aandraaien. Ik heb er weer een schone poetsdoek tussen gedrukt en wil zo eens een paar weken rijden, kijken of de lekkage nu echt weg is. Dan misschien een nieuwe pakking monteren.
Lijkt me nog een flinke klus.
Marinus
Marinus
Ik ben van mening dat je alles zelf kan, maar "even" het kleppendeksel er af halen is er idd niet bij.mjeuring schreef:Ik heb een paar daken met een schone poetsdoek in de buurt van de olilekkage gereden en nu lijkt het er op dat de kleppendeksel lekt en niet de lagerkap (zit er ook in de buurt). Links achter, bouten kon ik niet echt aandraaien. Ik heb er weer een schone poetsdoek tussen gedrukt en wil zo eens een paar weken rijden, kijken of de lekkage nu echt weg is. Dan misschien een nieuwe pakking monteren.
Marinus
Het verbaast mij trouwens dat hij daar lekt.
Is het de deksel er een keer afgeweest? Toen te grof schoon gemaakt?
Of te weining vloeibarepakking er op? Of krom? Enz.....
Ofwel wat is de historie.....?
- mjeuring
- 3rd Gear member
Daar heb jij natuurlijk een stapel foto's van gemaakt...........mjeuring schreef:Allemaal mis! Het was de nokkenaskeerring. Komt zo weinig voor dat de keerring niet eens op voorraad lag.
Lek weg, Marinus blij :bday:
En een uitgebreid verslag......... Toch?
Hebben de dames het gedaan?mjeuring schreef:Nah, laten doen. Goed geholpen (uiteindelijk) door Autohûs in Haren.
Marinus