Radiator lek?

Alles over de 440 / 460
gertvanderspek
3rd Gear member

hallo allemaal.

Ik ben hier nieuw op dit forum.
Ik rijd in een volvo 440 diesel 1994.
Vorig jaar winter is in onze auto een nieuwe(2e hands) moter gekomen.
Want de moter was vastgelopen. Nu hebben we sinds die tijd dat wij ongeveer een keer per twee of drie weken de radiator moeten bijvullen ongeveer 1.5 liter. In de garage hebben ze hem nagekeken. En kunnen ze niks vinden.

Weet misschien iemand wat het probleem kan zijn?
En hoe het opgelost kan worden?
wpee
5th Gear member

Hallo

- Zit er nergens geen "wit spul" op je blok, dat is dan opgedroogde koelvloeistof en daar lekt het!
- Geen vloeistof onder de auto als je hem warm parkeert?
- Zijn al je vriesstoppen nog ok? Wit spul zichtbaar!
- Is je oliepeil nog normaal of stijft het alsmaar ennne.. loopt je motor nog goed, een van beide? Dan koppakking lek.

Wim
gertvanderspek
3rd Gear member

Hoi Wim,

Ik zie geen vloestof onder de auto liggen.
Daarnaast is hij bij een volvo specaallist afgepest. Zij weten ook niet waar het aan ligt.

Wat zijn vriesstoppen? Dan kan ik daarnaar kijken.

Groeten

Gert
wpee
5th Gear member

Als hij afgeperst is zijn de vriesstoppen dicht. De vriestoppen zitten her en der op de motor en zijn ronde plaatjes die in het onderblok sijn geperst/geslagen en voorkomen bij een lichte bevriezing van het koelwater dat je blok barst, deze worden er dan uit geduwd. Een vriesstop zit dacht ik voor op het blok, zo zijn er meer.

Check een je oliepeil, staat dit nog tussen de min en max streep op de peilstok?

Wat wel kan is dat ze afgeperst hebben, en dat je een lekkende koppakking hebt, maar dat juist die cylinder in een werkslag stond met de kleppen dicht, hierdoor kan er ook geen druk weg en zal je met meten niets vinden.

Test: motor warm rijden, VOORZICHTIG de dop van het koelwatertankje verwijderen, Hier staat druk op!!. Dan goed kijken of er luchtbelletjes naar boven komen, zoniet dop er weer op, stukje rijden 5 minuten en weer testen. Staat er dan wel dezelfde hoeveelheid druk op dan vrees ik voor de koppakking. Ik verwacht dit niet aangezien een diesel een erg hoge compressie heeft en dan wel je koelcircuit op een hele hoge druk zal zetten, maar het kan wel.

Gr Wim
gertvanderspek
3rd Gear member

Hoi Wim

Ga ik uitproberen.
In de winkel zijn er van die korels verkrijgbaar wat je in de ratiator kunt gooien werkt dit?

gr Gert
P130
2nd Gear member

Hmm, ja, die krorrels heb ik er ook in gegooid. Barleak ofzo heette dat spul. Smerige zwarte drap met korrels en een ramp om in het koelsysteem te krijgen via het tankje... Leek wel te helpen.
gertvanderspek
3rd Gear member

Maar op de verpakking staat dat je via de radiatordop in moet gooien en niet via een tankje. Maar in mijn 440 kan ik de radiator dop niet vinden.
Anders ga ik het uit proberen.

gr gert
sebaswijk
2nd Gear member
Contacteer:

heeyy

toevallig ik heb ook een volvo 440 TD uit 1994 met bijna 370 000 km op de teller.

maar dat probleem dat soort probleem heb ik precies gehad met mijn volvo 440 turbo (benzine) ik had de koppakking kapot dus nw koppakking erop gezet natuurlijk ook afvlakken en op druk zetten bij de autorevisie.

is de koelvloeistof ook beejte mayonaiseachtig ?? beetje bruin en kleverig ? anders vermoed ik dat de koppakking kapot is.

ALTIJD FLUITEND MET JE TURBO NAAR HET WERK :D :D
gertvanderspek
3rd Gear member

De kleur van de koelvloestof?

Geen idee als ik kijk is het op.

Ze hebben de auto bij de volvo speciaalist helemaal gecontroleerd. Ook op de koppakking en volgens hun is allles goed.

Ik gooi er nu gewoon maar water in. En als ik het bij hou geen probleem.
Maar als het anders kan dan heb ik dit liever.
rene en erica
4th Gear member

laat je door een garage niks wijs maken over het afvlakken van je kop.vaak is het niet nodig.is mijn vrouwtje een keer overkomen,auto aan de kook koppakking weg.gewoon door gereden naar huis.nieuwe pakking en vloeistof en gaan met die banaan.ken nog twee voorbeelden.moet er misschien bij zeggen dat het alle 3 japanertjes waren.
groet'n uut grunn
wpee
5th Gear member

JA.... en hoe hoog staat nu je oliepeil dan
Wat voor kleur heeft de olie / smering onder de olieVULdop?

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
gertvanderspek
3rd Gear member

Het oliepeil zit halvewege tussen de twee inkepingen.
Kga er van uit dat dit goed is.
De kleur smering is tussen bruin en zwart in.
Als ik er naar kijk is het bruin en als ik me vinger er in doe en het afveeg is het zwart van kleur.
wpee
5th Gear member

Ja
midden tussen streepjes is OK
Kleur is ook OK denk ik zo, als het op mayonaise gaat lijken is het fout! Dan heb je water bij de olie.

Ik denk toch dat je koelvloeistof ergens langs het blok moet zien kunnen lopen, het kan niet zo zijn dat je gaan lek aan de buitenzijde hebt, tenzij het misschien je binnenradiator lekt.

Wim
Wim

Minimaniac
2nd Gear member

Misschien een lekke kachel radiator?
Als bij het fapersen de kachel uit staat, dan komt de druk niet op deze radiator te staan omdat hij dan als het ware losgekoppeld is.
Zodra je de kachel dan aan zet (naar warm draait), dan kan deze radiator gaan lekken.
rene en erica
4th Gear member

als je kachelradiateur lek is zou je een hele viese lucht in je auto moeten hebben en zal alles direct beslaan als je je blower aan zet.had ik namelijk een paar weken terug bij mijn auto v/d baas (vw caddy).
groet'n uut grunn
wpee
5th Gear member

Minimaniac schreef:Misschien een lekke kachel radiator?
Als bij het fapersen de kachel uit staat, dan komt de druk niet op deze radiator te staan omdat hij dan als het ware losgekoppeld is.
Zodra je de kachel dan aan zet (naar warm draait), dan kan deze radiator gaan lekken.
Dat is niet helemaal waar. De kachel staat altijd VOL aan, je laat alleen de lucht van buiten wel of niet langs je radiator gaan en daardoor krijg je wel of niet warme lucht binnen. Er zit geen klep in de wateraanvoer of retour leiding bij de 440/460

De binnenradiator draait mee DIRECT op de motorkoeling, en krijgt zelfs al lauw water aangelevert voordat de motorthermostaat ook maar DENKT om open te gaan.

Dus met afpersen zou je altijd een lek moeten kunnen detecteren.

En ALS deze lek is kunje het inderdaad ruiken binnen en zijn de ruiten vaak beslagen.

Wim

Wim
gertvanderspek
3rd Gear member

Hoi,

Mijn ruiten beslaan niet. En de kachel word gewoon heet. Het gaat ook heel langzaam. Zo'n 1 x per twee a drie weken.
Mijn zwager is Apk keurmeester en die heeft hem persoonlijk getest. En die weet niet hoe het kan.
Mijn andere zwager dacht dat het misschien aan de dop van het reservoir moest liggen. Kan dit?
Minimaniac
2nd Gear member

Zit er misschien een lek in je overloopreservoir of in de slang hier naar toe.
Dit wordt niet op druk gezet bij het afpersen.
wpee
5th Gear member

Nou,

Ik heb lekkages gehad die veel kleiner waren.
Dus gewoon vullen met koelvloeistof, dan droogt deze ergens op als wit spul en moet je het kunnen zien.
Water bijvullen werkt nl niet, dit droogt kleurloos op.
Wim

gertvanderspek
3rd Gear member

Kan ik gewoon koelvloestof er in gooien als er nog water in zit?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”