Mijn S60 D5 met 135.000 op de klok vraagt met regelmaat ernaar om de koelvloeistof bij te vullen. Als ik die uiteindelijk heb bijgevuld tot max kan ik die na een 5.000 of misschien zelfs minder km weer bijvullen vanaf de min stand.
Wellicht ergens een lekkage of kapote dichting maar welke plaatsen zijn de meest logische? Er is geen zichtbare lekkage onder de auto (auto staat binnen). Zijn er rijders met hetzelfde probleem?
Koelvloeistof stand
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 09.07.2007 - 18:25
- Locatie: Tilburg
Hallo,
Als je niets onder de auto kan vinden, vrees ik het ergste.
Als de moter op bedrijfstemperatuur is, zou je eens in de "waterslangen" moeten knijpen. Deze mogen niet opgeblazen zijn. Als je moeite moet doen om ze in te knijpen is wsl. de koppakking het probleem. Een beetje smurrie aan de binnenkant van de dop waar je olie bijvult kan ook een indicatie zijn.
Of belletjes aan de oliepijlstok.
Hoor graag je reactie.
Mvg
Cees
Als je niets onder de auto kan vinden, vrees ik het ergste.
Als de moter op bedrijfstemperatuur is, zou je eens in de "waterslangen" moeten knijpen. Deze mogen niet opgeblazen zijn. Als je moeite moet doen om ze in te knijpen is wsl. de koppakking het probleem. Een beetje smurrie aan de binnenkant van de dop waar je olie bijvult kan ook een indicatie zijn.
Of belletjes aan de oliepijlstok.
Hoor graag je reactie.
Mvg
Cees
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
hoeveel belletjes is een indicatie van een lekke kop-pakking, want net na het afzetten van de motor zie ik vaak belletjes... deze zijn na enkele minuten weg.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 09.07.2007 - 18:25
- Locatie: Tilburg
Een kapotte koppakking kan voorkomen, ook bij 135000 km
Ik heb het bij een 440 gehad met nog geen 60000 km.
Nog nooit zo'n grafbak meegemaakt. Na 2 keer een kapotte koppakking, bleek dat het onderblok de schuldige was.
Ingeruild en gezworen nooit meer volvo te rijden.
Toch gevallen voor de S60
Maar zo'n 440 is eigelijk een stink-Renault, dus ik hoop nu beter af te zijn
Ik heb het bij een 440 gehad met nog geen 60000 km.
Nog nooit zo'n grafbak meegemaakt. Na 2 keer een kapotte koppakking, bleek dat het onderblok de schuldige was.
Ingeruild en gezworen nooit meer volvo te rijden.
Toch gevallen voor de S60
Maar zo'n 440 is eigelijk een stink-Renault, dus ik hoop nu beter af te zijn
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
ceesvol, een 460 heeft mij 45000km voor ongeveer 200 euro per jaar aan onderhoud gegeven
Dat is goedkoop, plus dat hij ongeveer 1 liter (olie) op 10000k verbruikte. En JA, de motor blijft een volvo-renault-porche-volvo motor Mits goed onderhouden gaat hij niet kadoek, ook niet met toerenbegrenser in z'n 5 naar huis rijden 
edit: olie
owja hij lekte koelvloeistof, nooit iets aan gedaan, was ongeveer liter per 3 maand


edit: olie
owja hij lekte koelvloeistof, nooit iets aan gedaan, was ongeveer liter per 3 maand
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
als je de bougies er uit draait, kun je een sponsachtig goedje zien (als ik het goed heb) op de boegies als er veel koelvloeistof binnenkomt.
edit: klopt niet wat ik zeg, plus dat het er niet toe doet
edit: klopt niet wat ik zeg, plus dat het er niet toe doet
- steven460
- 5th Gear member
- Berichten: 1009
- Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
- Locatie: Almelo
- Contacteer:
als je de stationair loopt met een diesel, en een lekkage hebt, zou het niet zomaar de cylinder in lopen. Een benzine zuigt aan met bijna vaccuum...
Iets wat ze bij de garage kunnen doen, maar ook zelf als je het wilt proberen. Het koelsysteem onder druk zetten met bv een voet of fiets pomp(druk van 2 bar).
Loopt de druk dan rap terug, ellende.. Kijken waar het blijft.
Iets wat ze bij de garage kunnen doen, maar ook zelf als je het wilt proberen. Het koelsysteem onder druk zetten met bv een voet of fiets pomp(druk van 2 bar).
Loopt de druk dan rap terug, ellende.. Kijken waar het blijft.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
dicht je waterpomp nog goed af? Bijvullen lijkt te weinig voor lekke kop.
Kijk je waterpomp ns na, als de afdichtingsring "zweet" loopt de vloeistof over je blok en verdampt de lekkende vloeistof op je blok en vind je geen lekkagesporen onder de auto. Ik heb dit ooit eerder gehad bij een vorige auto....na matig bij moeten vullen, bleek lekkende waterpomp de boosdoener....
Kijk je waterpomp ns na, als de afdichtingsring "zweet" loopt de vloeistof over je blok en verdampt de lekkende vloeistof op je blok en vind je geen lekkagesporen onder de auto. Ik heb dit ooit eerder gehad bij een vorige auto....na matig bij moeten vullen, bleek lekkende waterpomp de boosdoener....
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Voelt de slang nog "goed" aan?
Beste de slang vervangen en dan maar even afwachten ....het zijn de kosten niet...
Beste de slang vervangen en dan maar even afwachten ....het zijn de kosten niet...
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
de overdruk op een koelsysteem van een 5 cilinder diesel is vrij hoog,
die indicatie van een harde slang gaat dus niet op.
Een lekke koppakking bij die km stand is ondenkbaar en zeker bij een D5.
Als de motor koud is moet je hem afvullen tot op de helft van min en max.
zie je geen sporen rondom de vuldop?zoja,dan is de overdrukklep in de dop de boosdoener.
die indicatie van een harde slang gaat dus niet op.
Een lekke koppakking bij die km stand is ondenkbaar en zeker bij een D5.
Als de motor koud is moet je hem afvullen tot op de helft van min en max.
zie je geen sporen rondom de vuldop?zoja,dan is de overdrukklep in de dop de boosdoener.
- Billy Road
- 4th Gear member
- Berichten: 507
- Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
- Locatie: Dokkum
Ben je er al uit hoe het nu gekomen is?
";Life in the fast lane";
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound