Pagina 1 van 2
Koelvloeistof stand
Geplaatst: 10.09.2007 - 17:48
door raydweep
Mijn S60 D5 met 135.000 op de klok vraagt met regelmaat ernaar om de koelvloeistof bij te vullen. Als ik die uiteindelijk heb bijgevuld tot max kan ik die na een 5.000 of misschien zelfs minder km weer bijvullen vanaf de min stand.
Wellicht ergens een lekkage of kapote dichting maar welke plaatsen zijn de meest logische? Er is geen zichtbare lekkage onder de auto (auto staat binnen). Zijn er rijders met hetzelfde probleem?
Geplaatst: 10.09.2007 - 19:41
door ceesvol
Hallo,
Als je niets onder de auto kan vinden, vrees ik het ergste.
Als de moter op bedrijfstemperatuur is, zou je eens in de "waterslangen" moeten knijpen. Deze mogen niet opgeblazen zijn. Als je moeite moet doen om ze in te knijpen is wsl. de koppakking het probleem. Een beetje smurrie aan de binnenkant van de dop waar je olie bijvult kan ook een indicatie zijn.
Of belletjes aan de oliepijlstok.
Hoor graag je reactie.
Mvg
Cees
Geplaatst: 10.09.2007 - 19:44
door steven460
hoeveel belletjes is een indicatie van een lekke kop-pakking, want net na het afzetten van de motor zie ik vaak belletjes... deze zijn na enkele minuten weg.
Geplaatst: 10.09.2007 - 19:48
door raydweep
Ik ga straks even een rondje rijden.
Lijkt me wel stug dat de koppakking al na 135.000km vervangen moet worden.
Ik hou je op de hoogte.
Geplaatst: 10.09.2007 - 19:49
door ceesvol
Dat weet ik niet, in principe is het water, zou moeten blijven zitten.
Maar de drukopbouw op de slang is een betere indicatie.
Ook het expansievat komt onder druk te staan: PAS OP met openmaken.
Geplaatst: 10.09.2007 - 19:57
door ceesvol
Een kapotte koppakking kan voorkomen, ook bij 135000 km
Ik heb het bij een 440 gehad met nog geen 60000 km.
Nog nooit zo'n grafbak meegemaakt. Na 2 keer een kapotte koppakking, bleek dat het onderblok de schuldige was.
Ingeruild en gezworen nooit meer volvo te rijden.
Toch gevallen voor de S60
Maar zo'n 440 is eigelijk een stink-Renault, dus ik hoop nu beter af te zijn
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:13
door steven460
ceesvol, een 460 heeft mij 45000km voor ongeveer 200 euro per jaar aan onderhoud gegeven

Dat is goedkoop, plus dat hij ongeveer 1 liter (olie) op 10000k verbruikte. En JA, de motor blijft een volvo-renault-porche-volvo motor Mits goed onderhouden gaat hij niet kadoek, ook niet met toerenbegrenser in z'n 5 naar huis rijden
edit: olie
owja hij lekte koelvloeistof, nooit iets aan gedaan, was ongeveer liter per 3 maand
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:19
door raydweep
Druk op de slang is niet waarneembaar.
Ik kan de slang gewoon in knijpen zonder moeite.
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:28
door ceesvol
Gelukkig voor jou
Op dit moment weet ik niets anders.
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:34
door steven460
als je de bougies er uit draait, kun je een sponsachtig goedje zien (als ik het goed heb) op de boegies als er veel koelvloeistof binnenkomt.
edit: klopt niet wat ik zeg, plus dat het er niet toe doet
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:36
door raydweep
Een D5 heeft toch geen bougies?
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:47
door steven460
als je de stationair loopt met een diesel, en een lekkage hebt, zou het niet zomaar de cylinder in lopen. Een benzine zuigt aan met bijna vaccuum...
Iets wat ze bij de garage kunnen doen, maar ook zelf als je het wilt proberen. Het koelsysteem onder druk zetten met bv een voet of fiets pomp(druk van 2 bar).
Loopt de druk dan rap terug, ellende.. Kijken waar het blijft.
Geplaatst: 10.09.2007 - 20:48
door exhonda
raydweep schreef:Een D5 heeft toch geen bougies?
Gloei bougies

Geplaatst: 10.09.2007 - 20:58
door Billy Road
dicht je waterpomp nog goed af? Bijvullen lijkt te weinig voor lekke kop.
Kijk je waterpomp ns na, als de afdichtingsring "zweet" loopt de vloeistof over je blok en verdampt de lekkende vloeistof op je blok en vind je geen lekkagesporen onder de auto. Ik heb dit ooit eerder gehad bij een vorige auto....na matig bij moeten vullen, bleek lekkende waterpomp de boosdoener....
Geplaatst: 10.09.2007 - 21:31
door ceesvol
Kijk eens of je ergens aangekoekte kleuring hebt op bijv. de waterpomp of aan andere afdichtingen bij slangen
Evt. de slang naar de "kachel"
Geplaatst: 11.09.2007 - 09:07
door raydweep
In de buurt van de slang (bij de dynamo) naar de kachel heb ik wel wat vlekken.
Zal de slang naar de kachel dan de oorzaak zijn?
Geplaatst: 11.09.2007 - 09:34
door Billy Road
Voelt de slang nog "goed" aan?
Beste de slang vervangen en dan maar even afwachten ....het zijn de kosten niet...
Geplaatst: 11.09.2007 - 23:07
door ceesvol
Probeer de slangenklem iets aan te draaien
Als de slang ter plekke van de klem aanvoelt als een frikandel met mayo, draai je hem zo kapot, dan is het nodig de slang te vervangen.
Geplaatst: 11.09.2007 - 23:32
door Ramon&Ramon
de overdruk op een koelsysteem van een 5 cilinder diesel is vrij hoog,
die indicatie van een harde slang gaat dus niet op.
Een lekke koppakking bij die km stand is ondenkbaar en zeker bij een D5.
Als de motor koud is moet je hem afvullen tot op de helft van min en max.
zie je geen sporen rondom de vuldop?zoja,dan is de overdrukklep in de dop de boosdoener.
Geplaatst: 30.09.2007 - 20:11
door Billy Road
Ben je er al uit hoe het nu gekomen is?