Afgelopen week proefgereden in een V50. De verlichting van deze auto vond ik goed. In principe wil ik de Plus line bijbestellen, het belangrijkste item vind ik de stoelverwarming (i.v.m. de leren bekleding). Deze zit echter ook in de season line, en je krijgt er ook nog een schuifdak bij. Het alarm van de plus line doet met echter niet zoveel, dus nu twijfel ik tussen de plus line of season line.
Wat is jullie ervaring met Xenon, is de lichtopbrengst flink groter of ziet het er alleen meer leuk uit?
Xenon, ja of nee
- Alex Miedema
- 1st Gear member
- Contacteer:
ik zie geen kloot als mijn tegenligger Xenon lampen heeft, en krijg er koppijn van, doe dus maar niet 

- Rob Bakker
- 5th Gear member
mijn ervaring is dat de licghtopbrengst toch wel beduidend hoger is als normaal, al kan je door er goede lampen in te zetten ook een eind komen, en dan niet de lampen van een tientje, maar meer die van € 50,- per twee....
als xenon je verblind is er grote kans dat deze aftermarket is gemaakt.... en de hoogte niet goed is voor meerdere personen in de auto.
als xenon je verblind is er grote kans dat deze aftermarket is gemaakt.... en de hoogte niet goed is voor meerdere personen in de auto.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- kennethbril
- 3rd Gear member
MMMM Bekijk het zo , als je in Frankrijk woont waar maar 25 procent van het wegennetwerk ( autostrade) belicht is dan zou ik het nemen . In de bergen of Scandinavië ook. Nu in Belgie en ook Nederland ( maar toch minder) waar veel meer verlichting is vind ik het niet zo nodig . OK het brengt meer licht op , maar ze hebben tegenwoordig aardig al wat tuner lampen die fel schijnen met een tintje. En bij een defecte xenon lamp ga je weten wat je mag betalen. Dacht zo'n 200 euro. http://shop.conrad.nl/Auto_elektronica, ... 54195.html
Mijn volvo : V50 d5 black with toora's 18"; and bodykit
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
Pa zijn volvo V70 : full option D5 black
- DrRossi
- 4th Gear member
Altijd doen, lichtopbrengst is fenominaal.
Ik snap niet dat er nog wagens zonder worden geleved!
Ik snap niet dat er nog wagens zonder worden geleved!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Reflectoren en koplampglazen worden als een auto ouder wordt doorgaans simpelweg ook minder (waardoor je lichtopbrengst ook minder wordt) daar kun je dan xenon instoppen maar een nieuwe koplamp(lens) had mogelijk hezelfde effect al gehad.
Xenon blijft toch meer dan Halogeen tegenliggers verblinden (helaas ook no wel eens de af fabriek gemonteerde xenon, neem b.v. een Q7 of een Range Rover waar de lampen tamelijk hoog zitten)
Xenon blijft toch meer dan Halogeen tegenliggers verblinden (helaas ook no wel eens de af fabriek gemonteerde xenon, neem b.v. een Q7 of een Range Rover waar de lampen tamelijk hoog zitten)
Volvo for life
- Summum
- 6th Gear member
Ik heb Xenon op mijn V50 en ben er zeer over te spreken. Zoals Kenneth terecht opmerkt is het verschil het grootst als er geen of weinig straatverlichting is. Niet alleen de weg wordt beter uitgelicht, maar ook objecten als andere auto's, verkeersborden etc. zijn eerder zichtbaar.
Van verblinding van tegenliggers heb ik nog nooit iets gemerkt (ook anderen hebben mij nooit signalen gegeven dat ze last van mij hebben). Als ik zelf last heb van xenon tegenliggers dan zijn het altijd after market systemen, en een enkele keer Audi's of BMW's. Bij Volvo, en in het bijzonder de V50/S40 heb ik nog nooit verblindende xenonlampen gezien. De lens is denk ik anders geconstrueerd. Je moet bij een V50 zelfs goed kijken om van buiten te kunnen zien dat hij xenon heeft.
Als ik voor de keuze zou staan om ofwel xenon te nemen ofwel een schuifdak, zou ik het wel moeilijk vinden. Schuifdak is ook prettig en geeft veel licht in het interieur.
Tot slot: het alarm mag jou misschien niet zoveel doen, maar check wel even je verzekeringsvoorwaarden. Veelal stelt je verzekering een alarm namelijk verplicht.
Van verblinding van tegenliggers heb ik nog nooit iets gemerkt (ook anderen hebben mij nooit signalen gegeven dat ze last van mij hebben). Als ik zelf last heb van xenon tegenliggers dan zijn het altijd after market systemen, en een enkele keer Audi's of BMW's. Bij Volvo, en in het bijzonder de V50/S40 heb ik nog nooit verblindende xenonlampen gezien. De lens is denk ik anders geconstrueerd. Je moet bij een V50 zelfs goed kijken om van buiten te kunnen zien dat hij xenon heeft.
Als ik voor de keuze zou staan om ofwel xenon te nemen ofwel een schuifdak, zou ik het wel moeilijk vinden. Schuifdak is ook prettig en geeft veel licht in het interieur.
Tot slot: het alarm mag jou misschien niet zoveel doen, maar check wel even je verzekeringsvoorwaarden. Veelal stelt je verzekering een alarm namelijk verplicht.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Mijn S40 is al mijn tweede auto met Xenon. Ik zou niet meer zonder willen. Veel meer lichtopbrengst, beter zicht, ook bij wegen waar wel verlichting is.
Bijkomend voordeel: bij inhalen in het donker krijg je sneller de ruimte.
Bijkomend voordeel: bij inhalen in het donker krijg je sneller de ruimte.

MY 2007-S40 Edition 2 Sport-Brilliant Blue
-
- 1st Gear member
Ik rij nu al zo'n jaar of 8 met Xenon en dat bevalt uitstekend; het is inderdaad zo dat de lichtopbrengst hoger is, (reflecterende) objecten zie je al heel snel en het is minder vermoeiend. Verder is het zo dat ik nog nooit (ok, afkloppen maar even) heb gezeten met kapotte xenon-verlichting. Dus 8 jaar geen enkele voorlamp vervangen!
Dit jaar heb ik er overigens adaptieve xenon in zitten; da's meer luxe dan bittere noodzaak. Wel leuk 's nachts op een rotonde... Grinnik...
Dit jaar heb ik er overigens adaptieve xenon in zitten; da's meer luxe dan bittere noodzaak. Wel leuk 's nachts op een rotonde... Grinnik...
S40 1.9D (2000), Virtual Blue metallic, Leder Arena, Bi-Xenon, Stellar 15 ";
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
S40 1.9D (2003), Titanium Grey, Leder Arena, Bi-Xenon, Galactica 16 ";
S40 2.0 Edition II, Barentz Blue, Leder Dark Umbra / Quartz, Adaptieve Bi-Xenon, Zaurak 17";, Premium Sound, BLIS
- Denniskl
- 5th Gear member
Ik zou ook voor xenon gaan, ook al heb ik het zelf niet.
En over dat verblinden... Daar is natuurlijk al veel over gezegd.
Maar misschien is het ook eens een idee om NIET in die lampen te kijken?
Vaak zie je het van ver al aan komen.
Dus je weet dat er iets met xenon aan komt.
Dan zou ik wel gek wezen om er in te kijken.
(hier krijg ik commentaar op, en ik weet ook al van wie...)
En over dat verblinden... Daar is natuurlijk al veel over gezegd.
Maar misschien is het ook eens een idee om NIET in die lampen te kijken?
Vaak zie je het van ver al aan komen.
Dus je weet dat er iets met xenon aan komt.
Dan zou ik wel gek wezen om er in te kijken.
(hier krijg ik commentaar op, en ik weet ook al van wie...)
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
-
- 2nd Gear member
Op een twee baans weg is en blijft een tegenligger met xenon gevaar op de weg voor iedere andere weg gebruiker.
Heeft er hier ooit wel eens iemand geen ernstige hinder gehad van een tegenligger met xenon ?!
Heeft er hier ooit wel eens iemand geen ernstige hinder gehad van een tegenligger met xenon ?!
-
- 2nd Gear member
Voor wat die verzekeringvoorwaarden heb je gelijk, bij mijn huidige auto (met een lagere cataloguswaarde), moest er van de leasemaatschappij alarm in. Bij deze heb ik het gevraagd, maar het was volgens hen niet verplicht. Dus dan hoeft het voor mij ook niet. Ik betwijfel of het überhaupt wel zin heeft, maar dat is een andere discussie.Summum schreef:
- xc90t6
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ik zou zkr voor xenon gaan. We hebben het in de XC90 en in de S40. Misschien is een keer s'nachts rijden met Xenon (of s'avonds kan nu wel). Dan zie je het verschil. Het is wel een dure optie. Maar wel een veilige optie. Misschien Xenon erbij onderhandelen????? (geen idee van de prijs).
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
- Herror
- 2nd Gear member
Xenon is alweer "uit" joh. De toekomst is LED-verlichting. Het wordt nu al gebruikt in de achterlichten. Maar bijvoorbeeld de AUDI R8 heeft ook de lampen voor helemaal in LED-verlichting. Voordelen: laag energieverbruik, egale lichtopbrengst, licht makkelijke te bundelen. De nieuwe A4 heeft LED-dagverlichting. Officieel mag LED-verlichting nog niet, maar de R8 heeft compensatie gegeven. Maar al met al: Xenon is achterhaald, LED-verlichting is de toekomst!
In de lichtunits van de Audi R8 zijn voor de diverse lichtfuncties verschillende groepen LED’s opgenomen. Deze zogenaamde ‘arrays’ bestaan ieder uit 54 LED’s. Elke functie (stadslicht, dimlicht, grootlicht, knipper-/alarmverlichting) heeft eigen arrays, lenzen en reflectoren. Zo is de lichtintensiteit en –verdeling altijd optimaal, ook al omdat LED’s licht uitstralen dat veel op daglicht lijkt en omdat het contrast beter is dan bij andere vormen van verlichting. Om de lichtopbrengst en de duurzaamheid te waarborgen, heeft elke lichtunit een eigen koeling. De relatief geringe warmte die de LED’s afgeven wordt daarbij naar de lens van de koplamp gestuurd. IJsafzetting of condens is op deze manier snel verdwenen.
LED-techniek heeft naast optimale verlichting nog meer belangrijke voordelen. Ten eerste hebben LED’s een laag energieverbruik doordat ze van een laag voltage (3-4 volt) gebruik maken. Bovendien hebben LED’s een zeer lange levensduur en zijn ze heel compact. Dat laatste biedt designers extra mogelijkheden bij het ontwerp van een auto. De ontwikkelingen op het gebied van LED-verlichtingstechniek gaan op dit moment bijzonder snel. Dat betekent bijvoorbeeld dat LED-techniek ook in adaptieve vorm beschikbaar komt. De LED-lichtunits draaien dan mee met de stuurbeweging.
In de lichtunits van de Audi R8 zijn voor de diverse lichtfuncties verschillende groepen LED’s opgenomen. Deze zogenaamde ‘arrays’ bestaan ieder uit 54 LED’s. Elke functie (stadslicht, dimlicht, grootlicht, knipper-/alarmverlichting) heeft eigen arrays, lenzen en reflectoren. Zo is de lichtintensiteit en –verdeling altijd optimaal, ook al omdat LED’s licht uitstralen dat veel op daglicht lijkt en omdat het contrast beter is dan bij andere vormen van verlichting. Om de lichtopbrengst en de duurzaamheid te waarborgen, heeft elke lichtunit een eigen koeling. De relatief geringe warmte die de LED’s afgeven wordt daarbij naar de lens van de koplamp gestuurd. IJsafzetting of condens is op deze manier snel verdwenen.
LED-techniek heeft naast optimale verlichting nog meer belangrijke voordelen. Ten eerste hebben LED’s een laag energieverbruik doordat ze van een laag voltage (3-4 volt) gebruik maken. Bovendien hebben LED’s een zeer lange levensduur en zijn ze heel compact. Dat laatste biedt designers extra mogelijkheden bij het ontwerp van een auto. De ontwikkelingen op het gebied van LED-verlichtingstechniek gaan op dit moment bijzonder snel. Dat betekent bijvoorbeeld dat LED-techniek ook in adaptieve vorm beschikbaar komt. De LED-lichtunits draaien dan mee met de stuurbeweging.
- xc90t6
- 4th Gear member
- Contacteer:
Of in een Range Rover!!
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Mercedes E250 CDI