Uitlaat trilt en maakt herrie

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Jan460
1st Gear member

Sinds kort weer last van een probleempje... De uitlaat maakt namelijk bij het optrekken rond de 1500-2000 toeren een trillend geluid. Kom je daar overheen dan houdt het weer op. Nu heb ik net even samen met mijn vriendin gekeken en blijkt het dat de middendempers behoorlijk trillen en daarmee dat geluid maken. Als de motor op 1500-2000 toeren draait en de uitlaat trilt, en als ik dan een stuk hout tegen de middendempers duw, dan houdt het geluid op. Aan de andere kant, als het geluid er toevallig nog niet is en ik tik met datzelfde stuk hout tegen de dempers, dan begint de uitlaat als nog te trillen en blijft trillen.

Het lijkt er dus op dat er een resonantie zit in de uitlaat die ervoor zortg dat ie gaat trillen. Ik heb ook even onder de auto gelegen en het lijkt er niet op dat de uitlaat tegen de achteras of andere delen van de auto aankomt, zoals ik in andere onderwerpen las. Verder is de einddemper net nieuw en zien de middendempers er ook nog goed uit, alleen het eerste stuk ziet er behoorlijk geroesten uit.

De conclusie is dus dat de uitlaat (nog) niet kapot is oid, maar dat ie wel behoorlijk trilt en geluid maakt bij bepaalde toerentallen. Mijn vraag is nu hoe dat zo in eens kan? Is de uitlaat toch ergens kapot aan het gaan? (Voordat de einddemper kapot ging maakte die ook een maand een ander geluit). Of zou het kunnen komen doordat de motor niet soepel loopt? De motor trilt namelijk wel een beetje bij stationair lopen, maar tijdens het rijden hebben we eigenlijk nergens last van.

Heeft iemand hier iets nuttigs over te zeggen?
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Niet de catalisator die rammelt?
Anders een keer een nieuwe midden demper laten plaatsen...
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

is vaak een loszittende binnenpijp/demper; heb het zelfde gehad met de middenpijp van het Simons uitlaatsysteem voor de Amazon; zoeken wat precies los zit en vastklemmen/lassen
SchoutenCC
5th Gear member

Ik heb eerder iets soortgelijks gehad: bij wegrijden ratelen maar zodra het gas erop zat was 'ie stil. Bij mij bleek het iets vreselijk banaals te zijn en wel dat een van de beugeltjes waarmee de uitlaat vastgehouden wordt een beetje los was gegaan waardoor de uitlaat wat ruimte kreeg om te trillen. Zodra er vervolgens druk op kwam te staan hield hij zichzelf op zijn plek. Ik zou dus zeggen controleer de ophangpunten even een voor een en draai vast waar nodig of vervang waar gebroken/ontbrekend.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
MishMash
1st Gear member
Contacteer:

Is er niet toevallig gewoon een ophangingsrubber gebroken?
Volvo 440 1.8i 1996 :)
ert
2nd Gear member

Das Leuk.
Ik heb 2weken geleden ook me eind demper vervangen(zelf hahah) en heb dit exact het zelfde. Als ik rustig optrek is het net een tank, boven de 2000rpm is het weg. Ik heb zelf een 460 2.0i dus zit niet zo vaak in de hogen toeren, dus is het lastig.

Ik heb ook onder de wagen gelegen en kan ook niks vinden. Met de laaste apk is het midden stuk vervangen en ook de katalisator is in goede staat zo te zien. Het merk was het zelfde gebleven dan de geplaatste demper.

gr
Jan460
1st Gear member

ert schreef:Das Leuk.
Ik heb 2weken geleden ook me eind demper vervangen(zelf hahah) en heb dit exact het zelfde. Als ik rustig optrek is het net een tank, boven de 2000rpm is het weg. Ik heb zelf een 460 2.0i dus zit niet zo vaak in de hogen toeren, dus is het lastig.

Ik heb ook onder de wagen gelegen en kan ook niks vinden. Met de laaste apk is het midden stuk vervangen en ook de katalisator is in goede staat zo te zien. Het merk was het zelfde gebleven dan de geplaatste demper.

gr
Toevallig, ik heb laatst ook zelf mijn achter demper vervangen. Zonder brug, dus dat was nogal een klus. En hier ook een 2.0i, rijdt heerlijk! Alleen jammer van die herrie dus en ik zou wel willen weten wat het is dat zo'n geluid maakt.

Nu heb ik even in de onderdelen database gekeken om te controleren of ik bijvoorbeeld rubbers mis, maar zover ik kan zien zit alles er onder. Wat ik niet kan thuisbrengen in het onderdelen plaatje van het uitlaatsysteem is de montage veer. Gebruik je die alleen bij de montage van de katalysator oid of is dat een permanent onderdeel van de uitlaat?

Verder zat ik te denken, zou het misschien een optie zijn om extra rubbers aan te brengen om de trillingen meer te dempen? Dus gewoon 2 ophangrubbers per beugel?

Hierboven werd ook gezegd dat het in de uitlaat kan zitten, maar dan zou ik de uitlaat open moeten maken? Ik denk niet dat dat de bedoeling is...

Tenslotte zat ik te denken, kunnen de trillingen ook veroorzaakt worden door ophangrubber van de motor oid die kapot zijn? Waardoor de motor meer trilt en dus ook de uitlaat.
JRS2K3
2nd Gear member

Komt hij niet tegen een hitteschildje aan bij de bezinetank? dat had ik namelijk, maakte een pokke herrie met starten en bij het optrekken. Heb dit opgelost door de uitlaat wat verder naar voren te monteren. Dus de klem los gehaald bij de kat en toen een paar tikken op de middendemper gegeven zodat hij meer naar voren zat. Probleem was bij mij toen opgelost!
Volvo V70R 2004 Titanium Grey / RVS maatwerk FDF Uitlaat / FMIC Aluminium Intercooler
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”