Wij willen heel graag een V70 of XC70 kopen en hebben al enige proefritjes gemaakt. Onze voorkeur gaat uit naar een XC70. We ondervinden bij beide modellen echter een groot probleem. Door de vorm van de achterbank en doordat de hoofdsteunen niet te vertellen zijn in hoogte kunnen we onze maxi Cosi Priori stoeltjes niet goed plaatsen. De kinderzitjes zijn te hoog (als daarvan de hoofdsteun maximaal is uit uitgetrokken) en daardoor zitten ze niet goed vlak tegen de achterleuning wat er voor zorgt dat de kinderzitjes niet stabiel zijn.
Iemand bekend met dit probleem? Kunnen we de hoofdsteunen demonteren?
Kinderzitje op de achterbank
- Bover
- 8th Gear member
DE achteleuning kan iets naar voren. Heeft twee standen.
Maar ik snap niet helemaal, wanmt onze kleine heeft in een volvo D5 2003 prima op de achtebank gestaan met een kinderzit.
Maar ik snap niet helemaal, wanmt onze kleine heeft in een volvo D5 2003 prima op de achtebank gestaan met een kinderzit.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- V70Rene
- 4th Gear member
Ik snap het ook niet helemaalgroenenp schreef:Wij willen heel graag een V70 of XC70 kopen en hebben al enige proefritjes gemaakt. Onze voorkeur gaat uit naar een XC70. We ondervinden bij beide modellen echter een groot probleem. Door de vorm van de achterbank en doordat de hoofdsteunen niet te vertellen zijn in hoogte kunnen we onze maxi Cosi Priori stoeltjes niet goed plaatsen. De kinderzitjes zijn te hoog (als daarvan de hoofdsteun maximaal is uit uitgetrokken) en daardoor zitten ze niet goed vlak tegen de achterleuning wat er voor zorgt dat de kinderzitjes niet stabiel zijn.
Iemand bekend met dit probleem? Kunnen we de hoofdsteunen demonteren?

Ik snap trouwens het deel niet van je dat je de kinderzitjes te hoog vind , ook als DAAR de hoofdsteun maximaal is uitgetrokken. De maxi cosi priori heeft toch helemaal geen uittrekbare hoofdsteun .
http://www.kinderstoeltje.nl/kinderstoe ... 0/leeg.htm
Of heb je misschien de maxi cosi rodi ( de zogenaamde zitverhoger met rugdeel ) die heeft n.l. wel een uitschuifbare hoofdsteun. Kijk maar eens op de site voor het verschil.
Als dat het geval is kan je toch makkenlijk overstappen op een V70 met geintregreerde kinderzitjes. Of gewoon 1 kopen zonder , en dan via marktplaats of forum de achterbankzitting ruilen .....heb ik ook gedaan , zal een foto bijzetten. Tussen de 2 zitjes hebben we nog een maxi cosi priori staan ( niet op de foto )

Affin zoals je al bovenstaand las van een andere forumer gaat het wel , en ik kan niet anders zeggen.
Grtz Rene
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik heb twee van die rodi stoeltjes achterin, en die komen idd met de rugleuning los van de bank. Dit is geen echt probleem, maar de stoeltjes staan iets rechterop.
Volgens mij zijn de hoofdsteunen niet te verwijderen of verder achterover te kantelen (wel voorover, maar ja daar schiet je niets mee op......).
@ Bover:
Hoe verstel je de achterbankleuning? staat dat in het boekje?
(ik ga morgen wel even zoeken :roll: )
Volgens mij zijn de hoofdsteunen niet te verwijderen of verder achterover te kantelen (wel voorover, maar ja daar schiet je niets mee op......).
@ Bover:
Hoe verstel je de achterbankleuning? staat dat in het boekje?
(ik ga morgen wel even zoeken :roll: )
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
- PeerTronic
- 4th Gear member
Sorry, sorry...
Ik bedoelde natuurlijk de Maxi Cosi Rodi. Die is voor oudere kinderen en daarvan kan de rugleuning worden uitgetrokken. Voor onze oudste (8 jaar) is dat echt nodig.
Helaas heb ik nog niet veel XC70 ocassions gezien met de geintegreerde kinderzitjes en ik vraag me ook af of het wel zo veilig is. Is het niet verplicht om ook hoofdbescherming te hebben naast een stoelverhoging?
In ieder geval al allemaal heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
Gr.
Peter
Ik bedoelde natuurlijk de Maxi Cosi Rodi. Die is voor oudere kinderen en daarvan kan de rugleuning worden uitgetrokken. Voor onze oudste (8 jaar) is dat echt nodig.
Helaas heb ik nog niet veel XC70 ocassions gezien met de geintegreerde kinderzitjes en ik vraag me ook af of het wel zo veilig is. Is het niet verplicht om ook hoofdbescherming te hebben naast een stoelverhoging?
In ieder geval al allemaal heel erg bedankt voor jullie snelle reacties!
Gr.
Peter
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 2nd Gear member
Onze jongste zit in onze v70 ook in een maxi cosi rodi xp, hij staat inderdaad iets naar voren omdat je met de hoofdsteun zit, maar heeft hier geen last van. Onze andere van 9 zit op een losse verhoger, hiervoor is niet het niet meer verplicht om in een rodi xp te zitten, en een originele stoelverhoger wat al in de auto zit mag ook.
Groetjes,
Jacolien
Groetjes,
Jacolien
V70 2.4 140pk model 2001
- V70Rene
- 4th Gear member
Ik weet uberhaupt niet of het verplicht is om een kind wat kleiner is dan een bepaalde lengte te vervoeren in een speciaal kinderzitje met hoofdbescherming. Wel is het verplicht om een kind kleiner dan 1,35 meter te vervoeren op de achterbank en met gordel op een goedgekeurd stoeltje dan wel zitverhoger. Er wordt niet gesproken over hoofdbescherming.
Veiligheid voor alles , kijk ook maar eens in de topic Ergenis top 5 die ik aangevangen ben bij Volvo algemeen.
Google eens op wet kindervervoer. Je zal versteld staan , zo mogen kinderen ( die van mij , en ook jou kinderen ) in een bus stappen zonder zitverhoger en gordel , op weg naar schoolreis , schoolzwem en noem maar op....Lekker veilig toch ????
Grtz Rene
Veiligheid voor alles , kijk ook maar eens in de topic Ergenis top 5 die ik aangevangen ben bij Volvo algemeen.
Google eens op wet kindervervoer. Je zal versteld staan , zo mogen kinderen ( die van mij , en ook jou kinderen ) in een bus stappen zonder zitverhoger en gordel , op weg naar schoolreis , schoolzwem en noem maar op....Lekker veilig toch ????
Grtz Rene
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
- Oceanracer
- Geartronic member
Rene, het is nog erger:
Als je de kinderen van (bijvoorbeeld) de buren in je auto meeneemt, hoef je die ook niet in een stoeltje te vervoeren, zolang je zelf niet in het bezig bent van een kinderstoeltje. Het is slechts voorgeschreven voor je "eigen" kinderen... Wetgeving op z'n smalst.
Zelf had ik in de "classic" een achterbank met stoelverhogers. En dat beviel erg goed. Dus mocht er hier iemand meelezen met een oak achterbank met verhogers, dan hoor ik het graag...
Als je de kinderen van (bijvoorbeeld) de buren in je auto meeneemt, hoef je die ook niet in een stoeltje te vervoeren, zolang je zelf niet in het bezig bent van een kinderstoeltje. Het is slechts voorgeschreven voor je "eigen" kinderen... Wetgeving op z'n smalst.
Zelf had ik in de "classic" een achterbank met stoelverhogers. En dat beviel erg goed. Dus mocht er hier iemand meelezen met een oak achterbank met verhogers, dan hoor ik het graag...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Bover
- 8th Gear member
@trompetje:
De achterleuning kan in twee standen vASTGEZET WORDEN.
Bovenop zit de de knop en druk hem in de "klik".
Daarna kun je hem weer los maken en zachtjes vooruit zetten. Dan volgt weer een klik en klaar is trompetje..
Jer leuning staat dan 2 cm rechterop
Daarna kun je hem weer los maken en zachtjes vooruit zetten. Dan volgt weer een klik en klaar is trompetje..
- Bover
- 8th Gear member
Een van de reden dat ik mijn zoon zelf vervoer is de veiligheid.
In andere auto's bij ouders los in de auto brrrrrrr
Hij is negen jaar en groter dan 1.35m en zit nog steeds in een kinderzit met hoofdsteunen.
In andere auto's bij ouders los in de auto brrrrrrr
Hij is negen jaar en groter dan 1.35m en zit nog steeds in een kinderzit met hoofdsteunen.
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
retteketet!!!Bover schreef:@trompetje:
Ik ga meteen even kijken

Groet, Rik.
- V70Rene
- 4th Gear member
Oceanracer , kijk eens op marktplaats , of bel de autoslopers , garages eens . Ik had een advertentie gezet op MP , en diverse garages gebeld of ik mijn bank niet kon ruilen met evt. bijbetaling voor een exemplaar met de geintregreerde kinderzitjes. De zittingen zijn snel over te zetten , geen enkel probleem.Oceanracer schreef:Rene, het is nog erger:
Ook op e-bay zie ik ze regelmatig voorbij komen , zag laatst een persoon uit Amerika die ze aanbood voor o.a. V70 en XC70 voor 125$ per bank. Als je die persoon over kan halen naar Nederland te verschepen heb je er 1 voor een koopje.
Ik zal eens zoeken op e-bay , en de link hier zetten voor je .
Grtz Rene
- V70Rene
- 4th Gear member
Oceanrace , kijk eens op dit linkje . Verkoper heeft er meer , misschien dat je de beste man kan overhalen naar Nederland te versturen. Voor die 100 $ kan je het de kop niet kosten.Oceanracer schreef: Zelf had ik in de "classic" een achterbank met stoelverhogers. En dat beviel erg goed. Dus mocht er hier iemand meelezen met een oak achterbank met verhogers, dan hoor ik het graag...
Bankje
Dealerprijs was voor de bank 450 Euro in een pakket.
Grtz Rene
- PeerTronic
- 4th Gear member
Hoi allemaal.
Ben overdonderd door alle hulp die toegesneld komt. Heel erg bedankt. Toch zit ik nog met een aantal vragen. Allereerst vind ik de stoelverhogers niet echt een optimale oplossing. Als de kinderen in slaap vallen (en dat gebeurd snel heb ik gemerkt bij de proefrit in zo'n heerlijke wagen!) dan kan hun hoofd tegen de zijsteun van de kinderstoel rusten. Met alleen zitverhogers kan dat niet. Daarnaast lijkt me dat ondanks de airbags er bij een aanrijding aan de zijkant het hoofdje beter wordt opgevangen (of juist niet?).
Het verstellen van de leuning, zoals hierboven voorgesteld, werkt niet want dan komt ie nog rechter te staan. De hoofdsteun zit er tenslotte aan vast.
M.a.w. ik ben nog niet veel verder. Ik hoop dat we niet hoeven te wachten totdat de kinderen de zitjes zijn ontgroeid!
Gr.
Peter
Ben overdonderd door alle hulp die toegesneld komt. Heel erg bedankt. Toch zit ik nog met een aantal vragen. Allereerst vind ik de stoelverhogers niet echt een optimale oplossing. Als de kinderen in slaap vallen (en dat gebeurd snel heb ik gemerkt bij de proefrit in zo'n heerlijke wagen!) dan kan hun hoofd tegen de zijsteun van de kinderstoel rusten. Met alleen zitverhogers kan dat niet. Daarnaast lijkt me dat ondanks de airbags er bij een aanrijding aan de zijkant het hoofdje beter wordt opgevangen (of juist niet?).
Het verstellen van de leuning, zoals hierboven voorgesteld, werkt niet want dan komt ie nog rechter te staan. De hoofdsteun zit er tenslotte aan vast.
M.a.w. ik ben nog niet veel verder. Ik hoop dat we niet hoeven te wachten totdat de kinderen de zitjes zijn ontgroeid!
Gr.
Peter
- Bover
- 8th Gear member
Koop die VOLVO.
Duizenden kinderen zijn al zeer veilig vervoerd met volvo. :?
Duizenden kinderen zijn al zeer veilig vervoerd met volvo. :?
- V70Rene
- 4th Gear member
Hoi Groenenp
Snel forum dit he ?....hahaha , affin ik zal je proberen te helpen .
Ik zal morgen eens een foto nemen met de kids in de auto , als jij even je e-mail adres kan geven in mijn PM box dan stuur ik je de foto's
Mijn middelste dochter is 6 jaar en ca 1,30 meter en mijn oudste is een jongen van 9 en ca 1,40 meter. Ze zitten perfect op de zitverhogers ( geintregreerde kinderzitjes ) Nog een groot voordeel is dat ze de benen een stuk beter kwijt kunnen. Ze zitten nu niet met hun pootjes recht vooruit en dus met hun voetjes tegen de rugleuning van de voorstoelen , maar doordat de zitting een stukje weg is kunnen ze de knieen goed buigen.
Ik zou in ieder geval niets anders willen , ze klappen snel neer en op , en als je volwassenen meeneemt hoef je de zitverhogers niet in de kofferbak te doen.
Grtz Rene
Snel forum dit he ?....hahaha , affin ik zal je proberen te helpen .
Ik zal morgen eens een foto nemen met de kids in de auto , als jij even je e-mail adres kan geven in mijn PM box dan stuur ik je de foto's
Mijn middelste dochter is 6 jaar en ca 1,30 meter en mijn oudste is een jongen van 9 en ca 1,40 meter. Ze zitten perfect op de zitverhogers ( geintregreerde kinderzitjes ) Nog een groot voordeel is dat ze de benen een stuk beter kwijt kunnen. Ze zitten nu niet met hun pootjes recht vooruit en dus met hun voetjes tegen de rugleuning van de voorstoelen , maar doordat de zitting een stukje weg is kunnen ze de knieen goed buigen.
Ik zou in ieder geval niets anders willen , ze klappen snel neer en op , en als je volwassenen meeneemt hoef je de zitverhogers niet in de kofferbak te doen.
Grtz Rene
- trompetje
- 5th Gear member
- Contacteer:
groenenp schreef:Hoi allemaal.
Gr.
Peter
idd, het verstellen van de leuning maakt de leuning nog rechter op, dus dat is geen oplossing.
Ik heb mijn Rodi stoeltjes (twee stuks, met zo'n grijs "onderplateau") gewoon op de achterbank gezet, met de zitting zover mogelijk naar voren (derde standje) op dat onderplateau. Er zit zo'n verstelbaar stukje aan, dat tussen de zitting en de leuning van de achterbank klemt. ( ik heb geen isofix oid)
Mijn kinderen vallen regelmatig in slaap (de jongste iig) en die ligt dan tegen de hoofd- en zijsteunen aan, dus die hebben echt wel meerwaarde tov enkel stoelverhogers. Hoe het zit met zijdelingse impact, dat weet ik niet precies, maar zo'n stoeltje hoort daar ook wat van op te vangen, (met name de hoofdsteunen) volgens mij.
De rugleuning is volgens mij sterk genoeg: die heeft niet per sé de volledige steun van de achterbank nodig.
Groet, Rik.
- Oceanracer
- Geartronic member
Rene,
Dank voor de tip! Zal me er eens in verdiepen.
Dank voor de tip! Zal me er eens in verdiepen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
-
- 3rd Gear member
als het goed is heeft de maxi-cosi aan de achterkant een stuk wat je uit kan trekken, zodat de leuning als het ware iets naar achter staat. Mogelijk dat je het daarmee recht kunt krijgen?
Wat stabiliteit betreft: misschien spanbandje om hoofdsteun en maxi-cosi bevestigen, zodat het stoeltje recht blijft?
Wat stabiliteit betreft: misschien spanbandje om hoofdsteun en maxi-cosi bevestigen, zodat het stoeltje recht blijft?
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
ik ben ook tegen het probleem aangelopen van het niet passende zitje doordat de hoofdsteun in de weg zit (V60). Ik heb de vraag aan Volvo NL gesteld en de dealer gaat nu voor me bekijken welke oplossing mogelijk is, want zowel Volvo NL als de dealer vinden dat het zo niet hoort.
XC90 T8
BMW 330 cabriolet
BMW 330 cabriolet