Waar iedere auto mij nou helemaal gek mee kan krijgen is... midden in de nacht (op een camping, ook dat nog) om een uurtje of 2 spontaan op alarm slaan. Ik naar buiten, halve camping wakker, maar niets aan de hand.
Volgende dag, middag, ongeveer 30 graden buiten: weer alarm. Later even naar het dorp gereden. Auto op slot... binnen 5 minuten: alarm. Terug op de camping, auto op slot: direct alarm. Uiteindelijk maar het binnenalarm uitgeschakeld (moet dus elke keer als je uitstapt) in afwachting op thuiskomst. En u raad het al: thuisgekomen en vergeten het binnenalarm uit te zetten: al twee dagen GEEN alarm meer. Sta ik straks weer met het bekende tandartssyndroom bij de dealer.
Maar ook, in Frankrijk bijna elke morgen: "anti-skid vereist service" bij wegdrukken gevolgd door "anti-skid uitgeschakeld". Na de tweede keer starten alles weer normaal.
En als klap op de vuurpijl: op het parkeerterrein van Carpentras, auto in de schaduw, geen alarm geweest, maar de auto weigert van het slot te gaan met (allebei de) afstandbedieningen. Kon wel licht aan en uit doen...
Eén afstandbediening met een lege batterij kan ik me indenken, maar alletwee? En dan: op de camping (en thuis ook) van wel 50 meter afstand gewoon open en dicht.
Telefonisch gaf mijn dealer al aan dat vermoedelijk de hellingdetectie niet goed is, of dat de sensoren wat anders afgesteld moeten worden of... kortom, een lijst van mogelijkheden.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en zo ja, is de oplossing daar al bekend?
Ulco
NB: Ook wat ten gunste: wat is de diesel/automaat voor de caravan een vreugde. Altijd trekkracht, nooit morren, zelden schakelen... maar die elektronica, hé... En wat kom je lekker ontspannen uit de wagen na 800 kM.
Warmte een probleem? Of is er wat anders...
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Helaas is het een beetje lastig zoeken op dit forum,
maar volgens mij heb ik ooit zoiets gelezen, en toen lag het aan een te lage accuspanning (wel starten).
Zeker ben ik er niet van.
maar volgens mij heb ik ooit zoiets gelezen, en toen lag het aan een te lage accuspanning (wel starten).
Zeker ben ik er niet van.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Alhoewel ik dat vreemd zou vinden, immers de 3 dagen ervoor bijna 6 uur per dag gereden... ik ga 't zeker even controleren. Alvast dank.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Ruim 13,5 Volt op de accu in rust, tegen de 14 tijdens draaiende motor. Ik durf dit "normale waarden" te noemen. Ik beschik niet over zo'n "toaster" om de accu onder belasting te meten, maar dat lijkt me vreemd in deze zaak, omdat de storingen juist onder geringe belasting optraden.
Let op: "optraden" intussen alweer bijna een week in NL en in ons kikkerlandje geen melding weer gezien.
Toch probeer ik er wat bij te verzinnen en kom op een "oud" probleem van eerdere series "ultrasoon beveiligingen" in auto's. Die hadden de neiging om te reageren op verschillende temperatuur sectoren in de auto, een soort "reflectie tegen luchtlagen", of zo.
Heeft iemand een idee waar de binnensensoren zitten. Dan kan ik ze nl. 's gaan plagen met wat gemaakt temperatuurverschil m.b.v. een föhn. Ook dat was een "oude grapje". Een föhn van onderen voor één sensor langs laten blazen, terwijl de auto op alarm staat (kan makkelijk, föhn goed neerzetten, kabel tussen de rubbers door naar buiten, auto op alarm en dan buiten de stekker erin). Alleen kan ik die dingen in mijn wagen niet zien ziten...
Let op: "optraden" intussen alweer bijna een week in NL en in ons kikkerlandje geen melding weer gezien.
Toch probeer ik er wat bij te verzinnen en kom op een "oud" probleem van eerdere series "ultrasoon beveiligingen" in auto's. Die hadden de neiging om te reageren op verschillende temperatuur sectoren in de auto, een soort "reflectie tegen luchtlagen", of zo.
Heeft iemand een idee waar de binnensensoren zitten. Dan kan ik ze nl. 's gaan plagen met wat gemaakt temperatuurverschil m.b.v. een föhn. Ook dat was een "oude grapje". Een föhn van onderen voor één sensor langs laten blazen, terwijl de auto op alarm staat (kan makkelijk, föhn goed neerzetten, kabel tussen de rubbers door naar buiten, auto op alarm en dan buiten de stekker erin). Alleen kan ik die dingen in mijn wagen niet zien ziten...
- Rogier64
- 5th Gear member
Centraal portier vergrendeling, alarm in- en uitschakelen en ontvanger van de afstandsbediending met rollende codes worden allemaal geregeld in de UEM (Upper Electronic Module) Deze bevindt zich in de achteruitkijk spiegel. De genoemde MMS (Moving Mass Sensor) werkt als een radar. Ook die is aangesloten op de UEM. De gevoeligheid daarvan is door de dealer aan te passen en uit te lezen. Uiteraard geldt dat ook voor de UEM, wellicht dat daar DTC's (Diagnostic Trouble Codes) in staan. Hellingsdetector krijg ik niet zo snel geactiveerd.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
De eerste bevindingen: sirene-unit alarm kapot (volgens de storinguitlezing) en gaat worden vervangen, servicebulletin betreffende de anti-skid moet worden uitgevoerd (sleepcontact stuurkolom moet worden vervangen).
Daarnaast de "radar", die op de hoogst mogelijke gevoeligheid stond gesteld en softwarematig iets teruggezet kan worden.
Dit eerst corrigeren, dan bezien of de centrale unit in de spiegel nog steeds storingen geeft, zoja, dan zal ook die omgewisseld worden.
Gelukkig: garantie... een zegen!
Daarnaast de "radar", die op de hoogst mogelijke gevoeligheid stond gesteld en softwarematig iets teruggezet kan worden.
Dit eerst corrigeren, dan bezien of de centrale unit in de spiegel nog steeds storingen geeft, zoja, dan zal ook die omgewisseld worden.
Gelukkig: garantie... een zegen!