Kleurverschil bij bepaalde belichting

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Zelfs op de foto is het nog te zien. Zoals de auto daar stond is de voordeur rood en neigt de achterdeur naar oranje. En alleen als hij daar (en zo) stond. Als je er nu omheen loopt zie je geen verschil.

Men bezweert mij dat de auto schadevrij is, en zeker niet overgespoten. Sowieso: als hij zou zijn gespoten hebben ze het wel heel erg precies gedaan, want op de scharnierzijde van de deur zitten de fabrieks-controlestickers nog en nergens zie je ook maar iets van een afplakrand. Ook de oppervlaktestructuur van de lak verschilt niet met de rest van de auto.

Zelf denk ik haast aan een mogelijk gebruik van twee kleuren grondlak in de fabriek. Heeft iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
rvdgaag
1st Gear member

Typisch pigment verval bij rode auto's, is een eigenschap van rode verf.
Gast

Volgens mij spuitwerk.
Vraag het eens aan en spuiter, met een speciale lamp kunnen ze het nog beter naar boven halen.
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Pigmentverval is bij rode lak inderdaad een bekende negatieve eigenschap. Al heb ik al wat moeite met die mogelijkheid bij de hedendaagse metallics onder een cleargloss laag, terwijl de auto nét 2 jaar oud is.

Maar heb je dan ook een verklaring voor het feit, dat het alleen rechts achter gebeurt (niet bepaald alleen op de zonnige stukken en dan ook alleen maar bij één bepaalde belichting zichtbaar is?

Ik zal "men" toch nog 's met dit verschil confronteren, kunnen ook zij meedenken!
Dimi
2nd Gear member
Contacteer:

Pigmentverval ga je niet snel hebben in rode metallic lakken, enkel ik gewone rode lakken, gewone lakken worden niet vernist, en zo vervallen de pigmenten zeer snel als er geen gepast onderhoud van de lak is. Metallic lakken hebben een vernislaag, en zo kunnen de pigmenten niet of veel moeilijker vervagen.

Bij metallic lakken treed pigmentverval/verkleuring op na x aantal jaren (je mag rekenen op +12jaar)

Heb het op mijn volvo ook, en het hangt gewoon af van de de spuitrichting, laag dikte enz... bv een deur die recht staat (die nog aan de auto vast zit) spuiten en een liggende deur spuiten is een groot verschil in kleur.

Verschillende grondlagen is ook een mogelijkheid, maar denk niet dat volvo verschillende primer's gebruikt.

Je kan het verschil wel minder erg maken door eens een full detailing tedoen, heb al menige auto's onder de handen gehad die last hadden van kleur verschil (ooit eens een nieuwe citroen c3 zwart gedaan) die had ook kleur verschil en na een detailing beurt viel het niet zo meer op, maar het blijft toch zichtbaar!

Met de juiste en goede producten en armspieren kom je een heel eind, machinaal natuurlijk nog beter.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
paQ
4th Gear member

laat je lak eens meten.
misschien verkleurde blanke lak of dikker dan de rest van de wagen.
anders wellicht oppervlakkige transportschade gehad, is vaak met wat poetsen en overblazen met blank al goed te verdoezelen... totdat het rood begint op te spelen ;)
Battlecruiser
8th Gear member

Is die achterdeur soms vervangen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ben
Executive Member
Contacteer:

We hebben in Gent de productie bekeken en daar werd verteld (we mochten niet zelf in de lakstraat gaan kijken) dat alle delen bij elkaar bleven. Ze zouden dan dus dezelfde behandeling gehad moeten hebben.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Afspraak gemaakt voor een beurt. over een dag of 10 weten we meer... hoop ik!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”