Ik heb deze topic ook geplaatst in de categorie 7-serie; 9-serie. Echter lijkt deze categorie door weinig serieuze vernuftigen gelezen te worden; louter grapjassen. Ook mijn oproep bij Volvo Beesd wordt niet gehonoreerd, als groot commerciëel bedrijf lijken zij niet geïnteresseerd. Daarom doe ik hier een poging.
Ik ben bezig met een houtvergassingsproject. De bedoeling is een 740 automaat van rond 1990 te kopen en deze uit te rusten met een houtgasgenerator en te voederen met houtsnippers. Hier een plaatje van een Finse 240:

Om te kunnen rijden op houtgas moet de ontsteking 15 tot 30 graden vervroegd worden tov normaal, omdat het gas langzaam brandt. Veel langzamer dan LPG. Bovendien wil ik met de lambda sonde de computer het mengsel aan laten passen. En vanwege de vermogensterugval (30%) zou het mooi zijn als de injectie bijspringt als meer trekkracht gevraagd wordt.
Echter op gebied van ombouw en aanpassing van bestaande auto-elektronica ben ik een leek. Hardware zoals zo'n vergasser lukt wel. Maar voor de bitjes en bytjes heb ik hulp nodig.
Wie kan (en wil) mij helpen??
Ik kan natuurlijk een oude auto met carburateur en ouderwetse verdeler nemen, maar elektronica kan hier veel toevoegen. Anders ben je handmatig de voorontsteking en de mengselklep aan het bedienen.
Groet,
Dutch John