Motortemperatuur XC70

Plaats reactie
tbu
Starter

Ik heb een XC70 (classic) met een automaat. Bij het rijden met een caravan (1300kg) loopt de motor temperatuur erg op als ik in de bergen rijdt.

Vanzelf zet ik dan de airco uit en laat de automaat zo schakelen zodat de motor meer toeren draait. Dit probleem staat al in meerdere topics en er wordt daar gesproken over een slecht werkende waterpomp of een extra olie koeler.

Vraag: Hoe kan ik zien dat er een vin in de waterkoeler is afgebroken? Hoe kan ik zien of ik evt al een extra olie koeler heb? Of te wel kan iemend mij klip en klaar zeggen wat ik hier aan moet doen? Weet iemand toevallig wat het plaatsen van een olie koeler kost?

Hoor het graag!
Oceanracer
Geartronic member

De vinnen van de waterkoeler zijn duidelijk zichtbaar als je bij geopende motorkap langs de radiateur naar beneden kijkt. Dat er echter een vin afbreekt heb ik nog niet eerder gehoord.

Ik denk dat je misschien hebt gehoord/gelezen dat er een schoepje is afgebroken van de waterpomp. Het spreekt van zelf dat dit pas zichtbaar is nadat deze is verwijderd. Hiervoor moet zoveel los dat het handig is om hem dan ook maar gelijk te vervangen.

Een oliekoeler ziet er vaak uit als een verwarmingselement zoals deze ook in een wasmachine wordt aangetroffen. Deze zou zichtbaar moeten zijn als je aan de onderzijde van de motor kijkt. Op een brug gaat dit natuurlijk het makkelijkst.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Daneel
3rd Gear member

Volgens mij zit je in een verkeerd forum-onderdeel, maar goed.

Mijn pa heeft een oudere V70 D5 met automaat en ook bij zijn auto loopt de temperatuur te veel op met een caravan, bij warm weer, in de bergen. Onze Volvo-dealer wist te vertellen dat er een software-update was om dit probleem te verhelpen. (Eerlijk waar)

Zo gezegd, zo gedaan. Omdat het nog binnen de garantietermijn viel, kostte het niets, maar heb ik ook geen codes of zo voor je. Het was een melding van een redelijke tijd terug die als service-bulletin was gepresenteerd. Het werkte echter wel -enigszins- al bleef de temperatuur wel wat aan de hoge kant.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”