Wegligging en koersvastheid VOLVO S 80.

Plaats reactie
Scholtenhaer
1st Gear member

Sinds een jaar ben ik een blije VOLVO 80 berijder (D5, dus wat wil je nog meer) :) , Alleen de wegligging valt mij tegen. Voor VOLVO reed ik een VW Passat Variant. De wegligging was :) voortreffelijk. Hij liep als in rails. Vooral op autobanen erg gemakkelijk. Weinig last van zijwind en geen gezwabber. De vering was strakker en minder comfortabel als de zachter geveerde S80.
Voor mijn S80 zou ik ook graag een strakker wegcontact en een beetje meer onderstuur bij hoge snelheid op de autobaan willen hebben. Volgens mij rijdt de V 70 in dat opzicht ook beter.
Andere banden? Andere vering? Wie kan mij een goed advies geven?
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Lastige vraag, maar laat ik het eens proberen:
Een Volvo was tot voorkort een auto om je mee te verplaatsen. Dat kun je afleiden aan het feit dat de 960 en S90 met 200 PK niet echt harder konden dan 200 km/h. Ook de auto's met B204GT deden net de 200.
Het is dan ook redelijk om te veronderstellen dat zeker een S80 gebouwd is voor comfort en niet als racemonster. Dan is een Duitser meer te prefereren boven een Zweed.
Maar aftermarket is natuurlijk wat te doen aan vering en demping. Je kunt, na wat zoeken, vast wel een sportpakket vinden bij een auto-veredelaar. Maar je kunt ook besluiten de wielen een maatje groter te nemen en eventueel voor de stabilisatorstangen een dikker type te kiezen. Op deze wijze creeer je een iets strakkere auto.
Even zogoed kan het zijn dat de bestaande dempers aan vervanging toe zijn. Je zult daarvoor naar de bandenboer moeten voor een dempertest. En misschien hebben zij ook nog de spullen die bij je auto passen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Scholtenhaer
1st Gear member

Beste Mark Bedankt voor jouw tips. Ik zal eens een bezoek aan een banden-schokbrekerboer brengen. Ik ben benieuwd of iemand van ons forum deze stappen al gezet heeft. Waarom het wiel uitvinden als het al ergens uitgevonden is?
Ben
VOLVO V 70 D5
Bouwjaar 2004
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Vreemd genoeg: ik rijd ook een S80 D5 en kan mij niets inbeelden bij de gevoelens van de topic-owner. Ik vraag me dan ook af of simpele zaken wel goed staan.

Is de uitlijning wel goed? Is de bandenspanning aangepast aan de gewenste hoge snelheden? Zulk soort vragen, om maar 's twee te noemen.

Natuurlijk: als je er geld voor over kunt hebben, dan kan je van alles aanpassen. Andere dempers, grotere velgen, zwaardere vering... maar als nou alleen blijkt dat de auto zweverig wordt van een verkeerde uitlijning, te lage bandenspanning of misschien zelfs wel een verkeerde bandenkeuze, dan zou je zelfs met een heel pakket aanpassingen er niet uit komen.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
ufovolvo
4th Gear member
Contacteer:

Aan Ben: Volgens mij dit berichtje even doorpluggen naar de S80 groep!!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Frumpy
5th Gear member

Een S80 hoort comfortabel te rijden, en ook op hoge snelheid als een blok op de weg te liggen.
Het zwabberen, zoals Scholtenhaer beschrijft, herken ik nog van mijn vorige S80. Dat werd veroorzaakt door gescheurde draagarmrubbers, dus naast de punten die Ufovolvo al noemde, ook dit even laten checken.
Plaats reactie

Terug naar “S80”