Pagina 1 van 3

Starten D5

Geplaatst: 04.10.2007 - 21:24
door Gerard van Hoeven
Na een paar weken D5 valt mij steeds meer op, dat het starten van een koude motor niet altijd makkelijk gaat. Vooral vergeleken met VAG diesels (tik = lopen) moet de startmotor nogal wat rondjes draaien 3, 4, 5 keer of meer. Is dat normaal? Zo nee, wat kan de oorzaak zijn?

Geplaatst: 04.10.2007 - 21:54
door Ben
Mijn D5 start altijd zonder mankeren en zonder dat ik mijn voet op het gaspedaal heb.

Geplaatst: 04.10.2007 - 23:23
door NOS
Injectoren zijn lek. Dure reparatie. Nog garantie?

(het is al laat, typewerk niet echt netjes)

Geplaatst: 05.10.2007 - 18:39
door Gerard van Hoeven
Vandaar misschien ook het hogere verbruik?
Kunnen injectoren na 70.000km al lek zijn?

Geplaatst: 05.10.2007 - 19:00
door NOS
Dat hogere verbruik is idd een symptoon van lekkende injectoren.
Bij tachtigduizend waren wij aan de beurt.
Het is een erg dure reparatie. (1500,-??)

Geplaatst: 05.10.2007 - 19:11
door jds
Bij mij was één van de injectoren op 60000km ook lek. Het starten verloopt inderdaad moeilijker tot de wagen uiteindelijk niet meer start. Men kan tegenwoordig een programma in de ECU downloaden om de druk van elke injector apart te checken. Enkel de defecte injector wordt nog vervangen. Kostprijs voor één injector is 250€ + uren. Naar het schijnt worden enkel ruilinjectoren gerbuikt en kost het niet zoveel om een injector te reviseren, dus misschien kan het nog goedkoper. Mijn wagen was nog in garantie en ik heb enkel 70€ werkuren moeten betalen, dus 250+70= 320€ en geen 1500 of meer zoals sommigen suggereren, maar zoals ik reeds zei kan het nog goedkoper.

Mvg

Johan DS

Geplaatst: 05.10.2007 - 20:07
door gevanje
Ben schreef:Mijn D5 start altijd zonder mankeren en zonder dat ik mijn voet op het gaspedaal heb.
En je voet op het gaspedaal met een koude motor is ook niet verstandig. Voordat de olie lekker rondgepompt is, moet de motor wel eerst een paar slagen draaien. Geen voet op het gas dus. Is weliswaar off-topic maar ik gruwel ervan vandaar.

On-topic: is zeer waarschijnlijk idd een slechte injector.

Geplaatst: 05.10.2007 - 22:51
door NielsPHEV
Bij mijn D5 werd het na drie jaar nog volledig onder garantie / coulance opgelost.....

Geplaatst: 07.10.2007 - 10:16
door V70ORD5
Weet iemand ook of het standaard procedure is dat er met een service beurt de druk van de injectoren gemeten wordt?

Geplaatst: 07.10.2007 - 10:30
door mjeuring
De druk OP de injectoren (common rail druk) wordt continu in de gaten gehouden dooe het motormanagement systeem.
Injectoren zelf leveren geen druk, het zijn "gewoon" klepjes met een verstuiver op de punt.
Ze moeten dicht en open gaan op verzoek en de diesel netjes verstuiven.
Om op je vraag terug te komen: Volvo schrijft zelf voor dat er een boel onderdelen vervangen moeten worden als de injectoren er uit gaan (HD brandstofleidingen, aandrukbeugels, koper ringen etc.) totale kosten hiervan lopen al gauw richting de EUR200. Dus ik denk het niet.
Injectoren worden alleen bij calamiteiten gedemonteerd. In normale omstandigheden gaan deze ook met gemak een paar ton mee.


Marinus

Geplaatst: 07.10.2007 - 11:01
door V70ORD5
@mjeuring
Ik heb namelijk ook het idee dat mijn D5 een paar slagen teveel moet maken voordat de motor aanslaat.
En als nu standaard de druk gemeten wordt, tja dan weten ze al wat. Maar helaas zou dat het geval wel niet zijn bij service beurtjes.

Geplaatst: 07.10.2007 - 16:40
door mjeuring
Als je denkt dat het aan de injectoren ligt, zou de de lekslangen los kunnen halen en kijken of ze allemaal evenveel lekken bij hetzelfde toerental.
Staat me iets bij van 40 cc/min. Moet je ff neuzen hier op het forum.
Verschillen mogen in elk geval niet groot zijn.
Maarre 3 jaar oud, ik neem aan dealer onderhouden?

Is die 7.8 lit/100 km op de boordcomputer? Of bij de pomp?

Marinus

Geplaatst: 08.10.2007 - 16:13
door V70ORD5
Auto is idd dealer onderhouden, maar pas vanaf december in mijn bezet.

Die 7.8 is over de 20.000 die ik ermee gereden heb, is het echte verbruik gemeten vanaf de tankbon en werkelijke km's. Nu staan er 60.000 op de teller.

Dat het verbruik zo hoog ligt, komt door de kleine 3000km die ik met de caravan aan het scheuren geweest ben. En als je dan gemiddeld 1op9 rijdt, dan schiet het gemiddelde natuurlijk omhoog.
Op spitmonitor.de zie je de opbouw van mijn verbruik
http://www.spritmonitor.de/en/detail/163959.html
Ik dacht persoonlijk dat ik het niet zo gek doe wat betreft gebruik.

Geplaatst: 08.10.2007 - 20:47
door mjeuring
Ik vind dat er nogal een groot verschil zit tussen de pomp en de verbruiksmeter. De laatste geeft 4,6 lit/100 km aan en bij de pomp doe ik 5,8 lit/100 km.
Mooie site overigens. Ik heb mijn gegevens in Excel staan, maar dat ga ik maar eens veranderen.

Geplaatst: 08.10.2007 - 21:09
door V70ORD5
idd zit er verschil in de meter en de werkelijkheid.
Meter is aardig positief afgesteld.

Geplaatst: 08.10.2007 - 21:10
door sbv
Verschil in BC en aan de pomp heb ik ook, scheelt iets van 1.5 l/100 km. HEt kan zijn dat mijn 18"(225/40-18) wat onnauwkeurigheid veroorzaken. Merk bij mezelf dat het ook wel 3-4 slagen duurt voordat de auto aanslaat.

Geplaatst: 09.10.2007 - 10:43
door edraket
mjeuring schreef:Als je denkt dat het aan de injectoren ligt, zou de de lekslangen los kunnen halen en kijken of ze allemaal evenveel lekken bij hetzelfde toerental.
Staat me iets bij van 40 cc/min. Moet je ff neuzen hier op het forum.
Verschillen mogen in elk geval niet groot zijn.
Maarre 3 jaar oud, ik neem aan dealer onderhouden?

Is die 7.8 lit/100 km op de boordcomputer? Of bij de pomp?

Marinus
Klopt, de retouropbrengst mag maximaal 40cc per injector zijn. Is een directe maat voor de staat van de injector.

Geplaatst: 09.10.2007 - 13:12
door Oceanracer
Kan iemand mij bij een D5 dan ook het verschil in functie duidelijk maken tussen een injector en een verstuiver?

Ik lees hier geregeld over lekkende injectoren (waar lekt de brandstof dan heen?) en verstopte verstuivers (waar blijft dan de brandstof?).

Een diesel is voor km-vreters, maar het lijkt er haast op dat de dieselmotor (in elk geval de D5) zelf daar minder voor geschikt is geworden/gemaakt...

Geplaatst: 09.10.2007 - 15:56
door edraket
Is hetzelfde, maar wordt vaak door elkaar gebruikt bij een diesel. Ik denk dat het wel meevalt met die D5 hoor. Volgens mij zijn die motoren minstens zo betrouwbaar als de benzine motoren, al moeten ze zich nog wat bewijzen. De meesten staan nu zo op de 2 ton.

Geplaatst: 09.10.2007 - 19:21
door Oceanracer
Ed,

Even kort samengevat: Injector is voor benzinemotoren en verstuivers voor (moderne) diesels?

Het lijkt soms dat de door jou aangehaalde D5's met 2 ton op de klok veelal bij ca 150.000 1 of meerdere verstuivers hebben moeten (laten) vervangen. Vandaar mijn opmerking. Het lijkt gewoon wel erg vaak voor te komen. In elk geval meer problemen dan met de TDI van Audi die we tot aan de D5 steeds in de Volvo aantroffen.