betrouwbaarheid van geartronic

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
ronald mooy
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.09.2007 - 13:36

Is een geartronic jaren lang betrouwbaar (ook met forse caravan trekken)
en hoe is de reparatie gevoeligheid.
Of kan ik beter een handbak nemen, ik wil een twee jaar oude S60 of V70 D5 kopen.


groetjes Ronald
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41004
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mijn D5 + geartronic heeft totnutoe 165.000 km probleemloos gedraaid.
meestal solo maar ook met aanhanger/caravan van 1500 kg
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Barlin
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
Locatie: Amstelveen

Mijn geartronic doet het prima. Schakelt niet heel direct maar altijd net even later dan je hoopt. Gebruik hem eigenlijk nooit. Maar voor caravan e.d. lijkt het mij ideaal.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Let op de opmerking van Berlin: hij gebruikt de handshift eigenlijk nooit. En laat ik dat nou horen van bijna iedere geartronic gebruiker (en we hebben er bij mij op de zaak toch een stuk of wat).

Even tegen wat schenen schoppen: kwa structuur en opbouw verschilt een geartronic bak intern niet zo vreselijk veel van een "gewone" automaat. Ook een gewone automaat kan je (zij het beperkt en minder eenvoudig) met de hand schakelen. En alles kan stuk, maar de bakken van tegenwoordig zijn zó goed...

En de huidige automaten zijn - zeker met een D5 ervoor - een vreugde om mee te rijden als je er een caravan trekt. Door het hoge koppel en de voorkeur van de bk om altijd bij een zo laag mogelijk toerental te rijden, schakelt hij zelden, maar heb je altijd power!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

Fulaks schreef:
euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !
waarom zou ik dan tot 163pk rekening moeten houden dat het een zwakke schakel kon zijn bij evt tuning??????????
Barlin
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
Locatie: Amstelveen

Er is volgens mij wel verschil. De beste (sterkste) zit in de 60R en van de 60R moet de motor worden geknepen omdat anders de bak aan gort draait. Volgens mij zit die bak echt niet in de 140Pk versie.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

De vraag wa sof er een verschil zit in de GT van een 2.4D en een D5. Niet dus, volgens mij.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Is een Geartronic in de bergen niet veel handiger dan een gewone automaat?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Barlin
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
Locatie: Amstelveen

Uiteraard!
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

alleen als het gaat om vastzatten in de 1e versnelling voegt een geartronic wat toe bovenop een conventionele automaat
Volvo for life
Barlin
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
Locatie: Amstelveen

Persoonlijk vind ik het wat makkelijker schakelen met de GT omdat ik hem in elke versnelling vast kan zetten (dus niet alleen 1 en 2).
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een geartronic schakelt ook terug als je te weinig snelheid hebt voor de gekozen versnelling.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Maar is er nu een verschil tussen de Geartronic van een 2.4D en een D5 ???
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Naar mijn weten niet, alle diesles met RPF hebben een 6 bak geartronic, allen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic
Volvo for life
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

bart simpson schreef:Naar mijn weten niet, alle diesles met RPF hebben een 6 bak geartronic, allen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic
Voilà, dat is dus exact wat ik hier enkele dagen geleden reeds schreef.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Fulaks schreef:
bart simpson schreef:Naar mijn weten niet, alle diesels met RPF hebben een 6 bak geartronic, alleen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic
Voilà, dat is dus exact wat ik hier enkele dagen geleden reeds schreef.
dat is te zeggen...
euerw schreef:
Fulaks schreef:
euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !
waarom zou ik dan tot 163pk rekening moeten houden dat het een zwakke schakel kon zijn bij evt tuning??????????
dat is waarschijnlijk toch een 163pk diesel 5 traps automaat zonder RPF, deze heeft een andere bak die mogelijk > 200pk en bijbehorend koppel minder goed het hoofd kan bieden.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ja, nu zie ik ook dat de vraagstelling was 2.4D, D5 EN HOGER. Dat laatste had ik even over het hoofd gezien, waarvoor excuus.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Fulaks schreef:Ja, nu zie ik ook dat de vraagstelling was 2.4D, D5 EN HOGER. Dat laatste had ik even over het hoofd gezien, waarvoor excuus.
Volvo heeft er niet handig aan gedaan om de D5 (van 163pk) te re-namen naar 2.4D (van 163pk) een misverstand is daardoor zo gerezen.

In de oude situatie had je een 130pk 2.4D en een 163pk D5 die beiden met 5 trapsautomaat leverbaar waren, in de nieuwe situatie heb je een 126pk D die alleen met 5 bak leverbaar is en een 163pk 2.4D en een 185pk D5 die met 6 v handbak en/of 6 trapsautomaat leverbaar zijn.

Een geartronic is in zijn algemeenheid een betrouwbare bak, maar (ook hier) kan door een vermogens/koppeltoename waarvoor deze bak niet ontworpen is de durability aangetast worden, dat merk je (doorgaans) pas na jaren en dan krijgt eigenaardigerwijze doorgaans wel Volvo de schuld maar nooit een tuner
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”