Pagina 1 van 2

betrouwbaarheid van geartronic

Geplaatst: 05.10.2007 - 13:17
door ronald mooy
Is een geartronic jaren lang betrouwbaar (ook met forse caravan trekken)
en hoe is de reparatie gevoeligheid.
Of kan ik beter een handbak nemen, ik wil een twee jaar oude S60 of V70 D5 kopen.


groetjes Ronald

Geplaatst: 05.10.2007 - 13:31
door Ben
Mijn D5 + geartronic heeft totnutoe 165.000 km probleemloos gedraaid.
meestal solo maar ook met aanhanger/caravan van 1500 kg

Geplaatst: 05.10.2007 - 20:19
door Barlin
Mijn geartronic doet het prima. Schakelt niet heel direct maar altijd net even later dan je hoopt. Gebruik hem eigenlijk nooit. Maar voor caravan e.d. lijkt het mij ideaal.

Geplaatst: 05.10.2007 - 22:01
door ufovolvo
Let op de opmerking van Berlin: hij gebruikt de handshift eigenlijk nooit. En laat ik dat nou horen van bijna iedere geartronic gebruiker (en we hebben er bij mij op de zaak toch een stuk of wat).

Even tegen wat schenen schoppen: kwa structuur en opbouw verschilt een geartronic bak intern niet zo vreselijk veel van een "gewone" automaat. Ook een gewone automaat kan je (zij het beperkt en minder eenvoudig) met de hand schakelen. En alles kan stuk, maar de bakken van tegenwoordig zijn zó goed...

En de huidige automaten zijn - zeker met een D5 ervoor - een vreugde om mee te rijden als je er een caravan trekt. Door het hoge koppel en de voorkeur van de bk om altijd bij een zo laag mogelijk toerental te rijden, schakelt hij zelden, maar heb je altijd power!

Geplaatst: 05.10.2007 - 22:29
door euerw
zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?

Geplaatst: 05.10.2007 - 22:53
door Fulaks
euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !

Geplaatst: 06.10.2007 - 01:08
door euerw
Fulaks schreef:
euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !
waarom zou ik dan tot 163pk rekening moeten houden dat het een zwakke schakel kon zijn bij evt tuning??????????

Geplaatst: 07.10.2007 - 21:55
door Barlin
Er is volgens mij wel verschil. De beste (sterkste) zit in de 60R en van de 60R moet de motor worden geknepen omdat anders de bak aan gort draait. Volgens mij zit die bak echt niet in de 140Pk versie.

Geplaatst: 07.10.2007 - 22:11
door Fulaks
De vraag wa sof er een verschil zit in de GT van een 2.4D en een D5. Niet dus, volgens mij.

Geplaatst: 08.10.2007 - 08:56
door Battlecruiser
Is een Geartronic in de bergen niet veel handiger dan een gewone automaat?

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:14
door Barlin
Uiteraard!

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:28
door bart simpson
alleen als het gaat om vastzatten in de 1e versnelling voegt een geartronic wat toe bovenop een conventionele automaat

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:43
door Barlin
Persoonlijk vind ik het wat makkelijker schakelen met de GT omdat ik hem in elke versnelling vast kan zetten (dus niet alleen 1 en 2).

Geplaatst: 08.10.2007 - 09:50
door bart simpson
een geartronic schakelt ook terug als je te weinig snelheid hebt voor de gekozen versnelling.

Geplaatst: 08.10.2007 - 10:31
door Fulaks
Maar is er nu een verschil tussen de Geartronic van een 2.4D en een D5 ???

Geplaatst: 08.10.2007 - 11:42
door bart simpson
Naar mijn weten niet, alle diesles met RPF hebben een 6 bak geartronic, allen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic

Geplaatst: 08.10.2007 - 11:46
door Fulaks
bart simpson schreef:Naar mijn weten niet, alle diesles met RPF hebben een 6 bak geartronic, allen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic
Voilà, dat is dus exact wat ik hier enkele dagen geleden reeds schreef.

Geplaatst: 08.10.2007 - 11:53
door bart simpson
Fulaks schreef:
bart simpson schreef:Naar mijn weten niet, alle diesels met RPF hebben een 6 bak geartronic, alleen diesels zonder rpf (af fabriek) hebben een 5 bak geartronic
Voilà, dat is dus exact wat ik hier enkele dagen geleden reeds schreef.
dat is te zeggen...
euerw schreef:
Fulaks schreef:
euerw schreef:zoals ik dus al eerder vroeg in een andere topic: wat is dan het verschil tussen de Gtronic van een 2.4d(130pk) of een D5 en hoger?
Geen, volgens mij !
waarom zou ik dan tot 163pk rekening moeten houden dat het een zwakke schakel kon zijn bij evt tuning??????????
dat is waarschijnlijk toch een 163pk diesel 5 traps automaat zonder RPF, deze heeft een andere bak die mogelijk > 200pk en bijbehorend koppel minder goed het hoofd kan bieden.

Geplaatst: 08.10.2007 - 11:58
door Fulaks
Ja, nu zie ik ook dat de vraagstelling was 2.4D, D5 EN HOGER. Dat laatste had ik even over het hoofd gezien, waarvoor excuus.

Geplaatst: 08.10.2007 - 12:07
door bart simpson
Fulaks schreef:Ja, nu zie ik ook dat de vraagstelling was 2.4D, D5 EN HOGER. Dat laatste had ik even over het hoofd gezien, waarvoor excuus.
Volvo heeft er niet handig aan gedaan om de D5 (van 163pk) te re-namen naar 2.4D (van 163pk) een misverstand is daardoor zo gerezen.

In de oude situatie had je een 130pk 2.4D en een 163pk D5 die beiden met 5 trapsautomaat leverbaar waren, in de nieuwe situatie heb je een 126pk D die alleen met 5 bak leverbaar is en een 163pk 2.4D en een 185pk D5 die met 6 v handbak en/of 6 trapsautomaat leverbaar zijn.

Een geartronic is in zijn algemeenheid een betrouwbare bak, maar (ook hier) kan door een vermogens/koppeltoename waarvoor deze bak niet ontworpen is de durability aangetast worden, dat merk je (doorgaans) pas na jaren en dan krijgt eigenaardigerwijze doorgaans wel Volvo de schuld maar nooit een tuner