Lampje "oliepeil" brandt regelmatig

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Heren [daar ga ik tenminste generaliserend van uit ;)],
Ik heb weer een vraagje: sinds enige tijd brandt bij mij het oliepeil-lampje. Het lampje brandt niet continu, en ook niet elke rit. Soms wil remmen of juist optrekken het lampje doen doven, soms doet dit het juist doen laten branden. Ik heb er iig nog geen regelmaat in kunnen ontdekken.
Sinds dat ik dit heb gemerkt heb ik de olie en het oliefilter ververst (dit was minimaal 25000 km geleden), ik heb de koelvloeistof ververst (wist niet wat er in zat en zat waarschijnlijk al enige tijd onder minimum), ik heb de rem- en stuurbekrachtigingsvloeistof bijgevuld met dot4 (niet echt onder minimum maar er mocht wat bij en ik had liggen) dus alle vloeistoffen zouden op peil moeten zijn. Ook heb ik ná het olie verversen het peil gecheckt en er wat olie bijgegooid (corrigerend voor dat er wat in de motor achterblijft danwel niet direct ingezogen wordt ofzo) dus het is niet dat ik er te weinig of juist te veel heb ingegooid na het verversen.
Behalve dat de sensor kapot zou kunnen zijn, wat zou er mis met de wagen kunnen wezen waardoor het olielampje gaat branden?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

meet je wel je oliepeil wanneer je blok nog koud is?
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

het blok hoeft niet perse koud te zijn, als de motor maar minimaal 10 a 15 minuten heeft kunnen uitlekken zodat de meeste olie weer in het carter zit. hoe is het beeld op de peilstok als je controleert? en anders is idd de sensor misschien het probleem.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik heb zojuist mijn peil opnieuw gemeten, hij heeft een nacht lang kunnen afkoelen en het peil zit exact tussen min en max in dus dat lijkt me perfect.
Heb zojuist de carterventilatieslang vervangen (de isolatielaag was uitgedroogd en afgebrokkeld tot er enkel nog de binnenslang over was), zou dat iets kunnen helpen?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Heb nu 20km gereden: geen lampje, motor paar uur laten afkoelen en daarna weer terug rijden: laatste kilometer (binnenstad) begon die weer. Op de heenweg deed hij het in de binnenstad niet trouwens. De nieuwe ventilatieslang lijkt dus eventjes een positief effect te hebben gehad maar ook weer niet 100%
Tijd dus om de sensor te checken, misschien zit een draadje gewoon los. Wie vertelt me waar de sensor zit? Of is het misschien waarschijnlijker dat er meer in het dashboard iets lossig zit?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Sensor zit aan de rechterzijde van de auto, aan de achter kant van het blok.
Je moet dus tussen de motor en het schot van de passagiersruimte kijken. Daar boven op de pomp zit de sensor. Spiegel en zaklamp willen dan wel eens handig zijn.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
glitz
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 29.03.2007 - 09:59

Misschien ten overvloede hoor maar je bedoelt toch wel gewoon je olielampje en niet je handrem/remvloeistoflampje????
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Inderdaad, en ook alleen die [dus niet meerdere tegelijk]. Vandaar dat ik eigenlijk direct stapte van als het niet het oliepeil zelf is zal het de electronica eromheen zijn. Maar is dit een te snelle conclusie? Wat is er nog meer "op het lampje aangesloten"? De auto rijdt namelijk goed, houdt niet in, ik zie nergens rook oid en hoor ook geen duidelijk verkeerde geluiden. Waar zou ik nog meer kunnen kijken anders dan bij de oliepeilstok en de stekker van de sensor en/of het dashboard zeg maar?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

PS: heb sensor nog niet direct kunnen vinden, kijk morgen nog een keer
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je hebt toch niet de stuurbekrachtiging bijgevuld met DOT4 hoop ik? Dat hoort alleen in de remmen! In de stuurbekrachtiging hoort automaatolie, ATF type F of G! En olieverversen na 25000 km is ook niet aanteraden. Op zijn minst na 15000km of 1x per jaar. Liever al na 10000 of 2x per jaar.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Mijn lampje brand nooit :( ook niet als er geen olie meer aan mijn pijlstok meer zit....
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Mijn lampje brand nooit ook niet als er geen olie meer aan mijn pijlstok meer zit....
Kapot lampje? :idea:
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Iroll schreef:
Mijn lampje brand nooit ook niet als er geen olie meer aan mijn pijlstok meer zit....
Kapot lampje? :idea:
Of stekker?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Iroll schreef:Je hebt toch niet de stuurbekrachtiging bijgevuld met DOT4 hoop ik? Dat hoort alleen in de remmen! In de stuurbekrachtiging hoort automaatolie, ATF type F of G! En olieverversen na 25000 km is ook niet aanteraden. Op zijn minst na 15000km of 1x per jaar. Liever al na 10000 of 2x per jaar.
Ik heb het eerlijk gezegd niet eens gezien, was met schoonpa ff bezig aan ons beider auto's en hij vertelde te hebben bijgevuld terwijl ik naar de gamma was om een deurkruk te halen (bericht uit dit forum klopt: de carterdrain gaat perfect open met een deurkruk - en als je netjes bent kan hij daarna meteen retour :p)
Olie verversen, tsja, ik weet het inmiddels dus toen ik het doorhad zsm vervangen... Maar het lijkt me toch niet dat door olie die er te lang in zit dat ik daarna oliedruk/peil-storingen krijg? De olie is immers inmiddels vervangen.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Olie PEIL zegt niets , de druk is belangrijk.
Kan kapotte sensor zijn, of beschadigde draad.
Erger wordt het als de lageringen uitgesleten zijn en dat je gewoon druk verliest........... Dan worden de kleppen ook niet meer gesmeerd omdat de olie niet meer "boven " komt.

Dus serieus aandacht aan besteden!!!

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Hoe kan ik kijken of die lageringen uitgesleten zijn? Is dat van buiten zichtbaar of zijn die goed verborgen ergens binnenin?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

krukas lagers zitten niet in het zicht. Karter pan er af slopen en aan de krukas duwen en trekken. Daar mag 0.0% speling in zitten. (geen voelbare speling).

Enige echte manier is olie pomp werking verifieren, druk meten met een gecalibreede meter wanneer de auto loopt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Even van tevoren een test

trek de stekker van de sensor af, voorzichtig!! Tape deze even af, de kabel.
Niet te hard trekken want je swilt zo weinig mogelijk bewegen met de kabel. daarna rijden..... als de lamp dan nog flikkert, dan ligt het ibn je kabelboom.
Anders laat even de druk controleren OF een nieuwe schakelaar erin.

Ik denk dat voorlopig je motor nog wel voldoende olie krijgt, pomp kan ook stuk zijn, lageringen kunnen uitgelopen zijn. maar gezien je de lamp niet altijd aan hebt zal het nog wel goed gaan. Als deze lang aan blijft (5 minuten) zou ik voor de zekerheid even stoppen en de motor uitzetten.
En niet verder rijden totdat probleem opgelost is. Tenzij je natuurlijk een andere auto wilt kopen........

Wim
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Ik zal het eens proberen, ik denk zelf namelijk ook dat het niet aan de olie danwel olieleidingen ligt. Dan zou ik er (lijkt me) meer regelmaat in moeten vinden en dat kan ik tot nog toe niet.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Voor het archief: mocht iemand met een soortgelijk probleem kampen, ik was dit probleem eerlijk gezegd inmiddels vergeten en negeerde het olielampje. Gisteren was ik toevallig bij de onderdelenboer, herinnerde mij dat ik ooit nog eens een oliedrukschakelaar moest kopen en voilá, niks geen alarm meer :S
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”