Beste Volvo kenners,
Hieronder het bericht wat ik al eerder plaatste op een andere site (ik kende deze site nog niet). Helaas zat de winnende reactie er nog niet bij.
PROBLEEM: Bij het indrukken vh gaspedaal dwz bij acceleren geeft hij een ENORME pikzwarte rookwolk.
Deze is weer weg zodra de turbo draait (dus na enkele seconden).
Als ik net te weinig gas geef voor de turbo (deze komt dan niet in) blijft de wolk de hele tijd, tot ik gas terugneem, dan meteen weg. Bv als je 100 rijdt en er komt en je wil naar 105 of 110, met lichtjes gasgeven gaat de turbo dan niet draaien en volgt die enorme rookwolk. Ietsje meer gas en je hoort de turbo aanjagen en weg is de rookwolk. Rijdt erg lastig op die manier.
(wel handig: ik heb geen bumperklevers meer, eventjes lichtjes gas geven en weg zijn ze).
Zodra ik ietsje gas terugneem stopt het roken meteen.
De rook is zwart en de motor heeft nauwelijks olieverbruik.
Dus het lijkt me dat de rook uit de brandstof komt ???
Ook verbruikt hij nauwelijks koelvloeistof.
Tevens kreeg ik min of meer gelijkertijd dat hij licht stottert vlak voordat ik TERUGschakel naar 2 of 3.
Het is net of ik te laat schakel dwz hem te weinig toeren laat lopen in te hoge versnelling of te weinig gas geef.
Maar dat doe ik niet, ik rijd net als voorheen.
Dus wellicht hebben deze 2 punten met elkaar te maken en hebben ze 1 oorzaak?
Binnenkort ga ik naar een sleutelaar.
Maar waar moet hij mee beginnen / naar kijken?
Noem eens de meest waarschijnlijke zaak /zaken?
Die sleutelaar gokt dat het aan de EGR-klep kon liggen. Maar hij zei dat dat een nogal prijzig onderdeel is (300 E) en hij daarom eerst de andere zaken uit wil sluiten.
Die sleutelaar heeft erg weinig tijd voor me, dus ik vraag het liever eerst hier voor ik hem weer lastigval:
1) Zo een EGR klep, is daar aan te zien of hij goed is of slecht?
Kun je die weer afstellen zodat hij goed wordt, en geen nieuwe hoeft te kopen?
2) Is het slim om bij een sloper zoals RIMA een gebruikte EGR klep te kopen?
De motor schijnt van Renault te komen, dus kan ik de onderdelen goedkoper via Renault kopen? Of pomp onderdelen via Lucas?
3) Kan het een losse slang zijn, bv een turboslang?
Die turboslang, is dat ingewikkelde materie zodat het kan lijken of hij goed zit, maar dat er dan toch een foutje in zit?
Of is dat simpelweg een dikke slang met een flinke slangenklem vastgezet?
4) Heeft het zin die slang te vernieuwen?
Is dat duur spul?
6) Andere tips van u??
Zeer bedankt alvast!
Bob
V40 1.9 TD 1997: stotteren bij gas geven + ENORME rookwolken
-
- 2nd Gear member
Heej allemaal,
Mocht je nou onderdelen nodig hebben, zoals zon EGR klep en andere kostbare zaken dan is het vaak veel goedkoper deze in de UK te bestellen bij Swedisch German and French Car Parts.
http://www.gsfcarparts.com/
Dat is vaak nog goedkoper inclusief verzendkosten.
Ze hebben zelfs een keer een collega van mij gebeld om te melden dat de verzendkosten duurder waren dan het onderdeel met de vraag of het dan wel door moest gaan. Antwoord; Ja, zelfs als u het onderdeel 3 x opstuurt ben ik goedkoper dan wanneer ik hier de onderdelen moet kopen
Mocht je nou onderdelen nodig hebben, zoals zon EGR klep en andere kostbare zaken dan is het vaak veel goedkoper deze in de UK te bestellen bij Swedisch German and French Car Parts.
http://www.gsfcarparts.com/
Dat is vaak nog goedkoper inclusief verzendkosten.
Ze hebben zelfs een keer een collega van mij gebeld om te melden dat de verzendkosten duurder waren dan het onderdeel met de vraag of het dan wel door moest gaan. Antwoord; Ja, zelfs als u het onderdeel 3 x opstuurt ben ik goedkoper dan wanneer ik hier de onderdelen moet kopen

[ VOLVO FOR LIVE ]
- volv40
- 2nd Gear member
egr schoonmaken kan ook! blijft door de roet open staan.
slangen van de turbo gescheurt is te meten met een drukmeter op het spruitstuk 0.9 bar!
luchttemperatuurmeter op de inlaat defect meten op weerstand!
geef even aan welke motor erin ligt!
slangen van de turbo gescheurt is te meten met een drukmeter op het spruitstuk 0.9 bar!
luchttemperatuurmeter op de inlaat defect meten op weerstand!
geef even aan welke motor erin ligt!
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
-
- Starter
Er zit een 1.9 TD motor in.volv40 schreef:geef even aan welke motor erin ligt!
Wat wil je verder nog er over weten, dan zoek ik het even op voor je.
Over die 0.9 bar, is dat wat het zou moeten zijn of is 0,9 bar als hij defect is?
En over dit: je schrijft ''luchttemperatuurmeter op de inlaat defect meten op weerstand!'' Dat is ietsje te beknopt omschreven. Kun je het een beetje meer toelichten? Welke waarde zou je moeten meten, wat is goed en wat is defect?
- volv40
- 2nd Gear member
0.9 is wat hij moet zijn ongeveer, 0.8 tot 0.9.
lucht temperatuurmeter op beide polen aansluiten en gas geven dan zie je het bereik veranderen doet hij dit niet dan is hij kaduuk! meet bereik is afhankelijk van de temperatuur van de aangezogen lucht.
lucht temperatuurmeter op beide polen aansluiten en gas geven dan zie je het bereik veranderen doet hij dit niet dan is hij kaduuk! meet bereik is afhankelijk van de temperatuur van de aangezogen lucht.
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!