V40 1.9 TD 1997: stotteren bij gas geven + ENORME rookwolken
Geplaatst: 07.10.2007 - 12:09
Beste Volvo kenners,
Hieronder het bericht wat ik al eerder plaatste op een andere site (ik kende deze site nog niet). Helaas zat de winnende reactie er nog niet bij.
PROBLEEM: Bij het indrukken vh gaspedaal dwz bij acceleren geeft hij een ENORME pikzwarte rookwolk.
Deze is weer weg zodra de turbo draait (dus na enkele seconden).
Als ik net te weinig gas geef voor de turbo (deze komt dan niet in) blijft de wolk de hele tijd, tot ik gas terugneem, dan meteen weg. Bv als je 100 rijdt en er komt en je wil naar 105 of 110, met lichtjes gasgeven gaat de turbo dan niet draaien en volgt die enorme rookwolk. Ietsje meer gas en je hoort de turbo aanjagen en weg is de rookwolk. Rijdt erg lastig op die manier.
(wel handig: ik heb geen bumperklevers meer, eventjes lichtjes gas geven en weg zijn ze).
Zodra ik ietsje gas terugneem stopt het roken meteen.
De rook is zwart en de motor heeft nauwelijks olieverbruik.
Dus het lijkt me dat de rook uit de brandstof komt ???
Ook verbruikt hij nauwelijks koelvloeistof.
Tevens kreeg ik min of meer gelijkertijd dat hij licht stottert vlak voordat ik TERUGschakel naar 2 of 3.
Het is net of ik te laat schakel dwz hem te weinig toeren laat lopen in te hoge versnelling of te weinig gas geef.
Maar dat doe ik niet, ik rijd net als voorheen.
Dus wellicht hebben deze 2 punten met elkaar te maken en hebben ze 1 oorzaak?
Binnenkort ga ik naar een sleutelaar.
Maar waar moet hij mee beginnen / naar kijken?
Noem eens de meest waarschijnlijke zaak /zaken?
Die sleutelaar gokt dat het aan de EGR-klep kon liggen. Maar hij zei dat dat een nogal prijzig onderdeel is (300 E) en hij daarom eerst de andere zaken uit wil sluiten.
Die sleutelaar heeft erg weinig tijd voor me, dus ik vraag het liever eerst hier voor ik hem weer lastigval:
1) Zo een EGR klep, is daar aan te zien of hij goed is of slecht?
Kun je die weer afstellen zodat hij goed wordt, en geen nieuwe hoeft te kopen?
2) Is het slim om bij een sloper zoals RIMA een gebruikte EGR klep te kopen?
De motor schijnt van Renault te komen, dus kan ik de onderdelen goedkoper via Renault kopen? Of pomp onderdelen via Lucas?
3) Kan het een losse slang zijn, bv een turboslang?
Die turboslang, is dat ingewikkelde materie zodat het kan lijken of hij goed zit, maar dat er dan toch een foutje in zit?
Of is dat simpelweg een dikke slang met een flinke slangenklem vastgezet?
4) Heeft het zin die slang te vernieuwen?
Is dat duur spul?
6) Andere tips van u??
Zeer bedankt alvast!
Bob
Hieronder het bericht wat ik al eerder plaatste op een andere site (ik kende deze site nog niet). Helaas zat de winnende reactie er nog niet bij.
PROBLEEM: Bij het indrukken vh gaspedaal dwz bij acceleren geeft hij een ENORME pikzwarte rookwolk.
Deze is weer weg zodra de turbo draait (dus na enkele seconden).
Als ik net te weinig gas geef voor de turbo (deze komt dan niet in) blijft de wolk de hele tijd, tot ik gas terugneem, dan meteen weg. Bv als je 100 rijdt en er komt en je wil naar 105 of 110, met lichtjes gasgeven gaat de turbo dan niet draaien en volgt die enorme rookwolk. Ietsje meer gas en je hoort de turbo aanjagen en weg is de rookwolk. Rijdt erg lastig op die manier.
(wel handig: ik heb geen bumperklevers meer, eventjes lichtjes gas geven en weg zijn ze).
Zodra ik ietsje gas terugneem stopt het roken meteen.
De rook is zwart en de motor heeft nauwelijks olieverbruik.
Dus het lijkt me dat de rook uit de brandstof komt ???
Ook verbruikt hij nauwelijks koelvloeistof.
Tevens kreeg ik min of meer gelijkertijd dat hij licht stottert vlak voordat ik TERUGschakel naar 2 of 3.
Het is net of ik te laat schakel dwz hem te weinig toeren laat lopen in te hoge versnelling of te weinig gas geef.
Maar dat doe ik niet, ik rijd net als voorheen.
Dus wellicht hebben deze 2 punten met elkaar te maken en hebben ze 1 oorzaak?
Binnenkort ga ik naar een sleutelaar.
Maar waar moet hij mee beginnen / naar kijken?
Noem eens de meest waarschijnlijke zaak /zaken?
Die sleutelaar gokt dat het aan de EGR-klep kon liggen. Maar hij zei dat dat een nogal prijzig onderdeel is (300 E) en hij daarom eerst de andere zaken uit wil sluiten.
Die sleutelaar heeft erg weinig tijd voor me, dus ik vraag het liever eerst hier voor ik hem weer lastigval:
1) Zo een EGR klep, is daar aan te zien of hij goed is of slecht?
Kun je die weer afstellen zodat hij goed wordt, en geen nieuwe hoeft te kopen?
2) Is het slim om bij een sloper zoals RIMA een gebruikte EGR klep te kopen?
De motor schijnt van Renault te komen, dus kan ik de onderdelen goedkoper via Renault kopen? Of pomp onderdelen via Lucas?
3) Kan het een losse slang zijn, bv een turboslang?
Die turboslang, is dat ingewikkelde materie zodat het kan lijken of hij goed zit, maar dat er dan toch een foutje in zit?
Of is dat simpelweg een dikke slang met een flinke slangenklem vastgezet?
4) Heeft het zin die slang te vernieuwen?
Is dat duur spul?
6) Andere tips van u??
Zeer bedankt alvast!
Bob