HU-101 vervangen door HU-801 mogelijk?

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
very-old-timer
Starter

Hallo,
In mijn S80 zit nu een HU-101 en ik wil die gaan vervangen door een in mijn bezit zijnde HU-801. Nu zit op de achterzijde van de HU-1- twee stekkers (groen en grijs) en op de HU-801 is dat slechts alleen een groene stekker.
Is het mogelijk om de DIN aansluitingen op de HU-801 te verbinden met de aansluitingen van de grijze stekker die nu aan de HU-101 zit?

Of zijn er andere mogelijkheden?

Ik ben eigenlijk een leek, maar zou graag die HU-801 gaan gebruiken omdat daar wel CD's mee kunnen worden afgespeeld.

Wie kan mij (in de taal van een 8-jarige) helpen :-)

alvast bedankt.
cammaro
2nd Gear member

Zelf weet ik er ook niet zoveel van, maar voor een hu 801 moet je een versterker gebruiken anders komt er geen geluid uit je speakers en misschien moet je de standaard speakers ook vervangen! Als het je om de cd gaat kun je beter een hu 601 of een wisselaar kopen!

pascal
volvo c70 saffron pearl
2.3 t5 lekker roffelen
Rogier64
5th Gear member

De HU801 is een radio met dolby surround. Naast links + rechts voor en links + rechts achter is er nog een center kanaal als extra. De 25 Watt versterker voor dat center kanaal is ingebouwd in de radio. De overige versterkers zijn niet in de radio ingebouwd, daarvoor is een 4 kanaals externe versterker nodig die origineel van Volvo onder de stoel van de bijrijder is gemonteerd. De groene stekker bevat de CAN-bus stuursignalen en voeding. De grijze stekker zijn de luidspreker aansluitingen. Aansturing van de externe versterker gebeurd met de ronde DIN-bus (een bus is de MEL-bus en de andere is de bus voor de externe versterker, de pre-amp uitgang van de radio) Wil je de HU801 dus gebruiken dan moet je ook de externe versterker hebben met benodigde kabels plus softwareactivatie en de centerluidspreker. Het bouwjaar van de radio moet overeenkomen met het bouwjaar van de auto anders kan mogelijk de radio niet aangemeld worden, waardoor bepaalde functies en de verlichting niet gaan werken. Hierover zijn al diverse topics over geschreven. Een HU601 is mogelijk eenvoudiger uitwisselbaar aangezien die wel alle versterkers aan boord heeft. Dus ook beschikt over de groene en grijze stekkerbussen. Blijft ook hier weer dat je een bouwjaar moet hebben die overeenkomt.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
very-old-timer
Starter

Hallo beiden,
Dank voor jullie antwoorden. Ik schijn nu een probleem te hebben, want het zal moeilijk zijn om voor de HU-801 een (redelijk geprijsde) versterker te vinden denk ik. En ik zou ook niet weten of er ergens een tweedehandsje zou zijn tegen een redelijk prijsje. Je ziet maar dat leken altijd moeten opletten en eerst vragen voordat ze een verkoper op zijn eerlijke gezicht kunnen vertrouwen.
Zijn er mensen die belangstelling hebben voor de HU-801, zodat ik dan achter een HU-601 aan kan?

Liefhebbers meldt u :-), maar ik ben pas volgende week weer terug zodat ik dan pas kan antwoorden.
cammaro
2nd Gear member

Op www.volvos.nl staat er wel een maar die kost wel 200 euro anders marktplaats in de gaten houden ze staan er heel soms op

pascal
volvo c70 saffron pearl
2.3 t5 lekker roffelen
T!M
2nd Gear member

En op http://www.sweden-parts.nl staat er een voor 175 euro
MY2021 Volvo V60 T6 Recharge Inscription
Rogier64
5th Gear member

Met aleen de versterker ben je er nog niet. Ook een centerluidspreker en de bekabeling voor de versterker heb je nog nodig. Da's allemaal extra kassa, plus het nodige werk om het in de auto ingebouwd te krijgen. Natuurlijk niet onmogelijk, maar een HU601 zal eenvoudiger zijn. Dolby surround in de auto heeft over het algemeen geen meerwaarde, de achterpassagiers hebben er al helemaal niets aan. Enig voordeel van de HU8 serie is een ingebouwde cd-wisselaar. Maar met de komst van iPod adapters ook niet echt een must.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”