Deze week mijn Volvo S60 van bouwjaar 2002 D5 van nieuwe remschijven en remblokken voorzien i.v.m. zeer ernstig trillen tijdens het remmen. Nadat deze zijn vervangen was de remdruk door middel van het pedaal ver te zoeken, na een paar keer pompen kwam deze wel op, maar was kort daarna weer weg. Aangezien er niets anders is vervangen dan de schijven en blokken was het vermoeden dat dit lag aan de hoofdremcilinder, ook deze is vandaag vervangen. Nu is er wel druk maar dit is ver te zoeken, het pedaal moet vrij diep worden ingetrapt en niet zoals voorheen licht om te beginnen met remmen. Na een paar keer pompen is de druk opgebouwd, maar even later weer weg. Het systeem is 3 maal ontlucht met een apparaat welke daarvoor wordt gebruikt, echter is de vraag of dit op de juiste volgorde is gedaan. Wat ik begreep is dat er aan de achterzijde is begonnen.
De wagen remt wel en bij hard remmen grijpt de ABS ook en volgens de remcomputer is het ook allemaal in orde, maar het geeft toch niet echt een veilig gevoel.
Zijn er nog tips waar op gelet moet worden of een specifieke volgorde van ontluchten.
Alvast bedankt.
Rempedaal vrij diep intrappen
-
- 4th Gear member
oei
toen je begon over het vervangen van de hoofdremcylinder had ik hem toch al lang bij een garage neergezet.
de remmerij in een auto is iets essentieels. met het telkens diep intrappen kun je die cylinder weer zo aan gort trappen. als ontluchten niet helemaal goed lukt de eerste keer zou ik het meteen laten doen.
ik heb het een keer zelf gedaan bij een auto:
de JUISTE olie op voorraad hebben.
ventiel bij de klauw losmaken, bakje eronder, langzaam remmen (niet te diep!) zodra er geen luchtbelletjes meer uitkomen, stoppen en het reservoir weer op peil brengen.
zo nodig herhalen
toen je begon over het vervangen van de hoofdremcylinder had ik hem toch al lang bij een garage neergezet.
de remmerij in een auto is iets essentieels. met het telkens diep intrappen kun je die cylinder weer zo aan gort trappen. als ontluchten niet helemaal goed lukt de eerste keer zou ik het meteen laten doen.
ik heb het een keer zelf gedaan bij een auto:
de JUISTE olie op voorraad hebben.
ventiel bij de klauw losmaken, bakje eronder, langzaam remmen (niet te diep!) zodra er geen luchtbelletjes meer uitkomen, stoppen en het reservoir weer op peil brengen.
zo nodig herhalen
-
- 1st Gear member
De vervanging is wel gedaan door een iemand met de juiste kennis en gewoon in een garage met professionele apparatuur (ook de ontluchting). Alleen is de Volvo S60 geen dagelijkse klus. Maar ik zag een topic bij de S80 waarin stond dat Vadis aangaf dat je linksvoor moest beginnen.
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Beetje laat, maar wellicht heeft iemand er nog wat aan:
Als je de klemveertjes verkeerd om de klauw klemt, dan krijg je exact dit probleem..
De blokken worden dan een beetje scheef getrokken, waardoor je iedere keer eerst druk moet opbouwen (de blokken moeten eerst weer tegen de schijf geduwd worden) alvorens er geremt kan worden.
Monteer de veertjes op de juiste manier, en er is niets meer aan de hand.
Succes!
Als je de klemveertjes verkeerd om de klauw klemt, dan krijg je exact dit probleem..
De blokken worden dan een beetje scheef getrokken, waardoor je iedere keer eerst druk moet opbouwen (de blokken moeten eerst weer tegen de schijf geduwd worden) alvorens er geremt kan worden.
Monteer de veertjes op de juiste manier, en er is niets meer aan de hand.
Succes!
Some people just aren't made for life on the road..