Xenon vraagje

De opvolger van P1800 en 480
robbertos
2nd Gear member

Hallo,

Ik heb een volvo c30 en zou toch graag Xenon willen. Had ik natuurlijk beter vanuit de fabriek al kunnen laten doen maar dat is nu eenmaal niet het geval. Daarom ben ik vanmiddag even naar de dealer geweest om te vragen of het achteraf nog ingebouwd kan worden en die zei dat het kon. Alleen krijg je dan een melding in het display dat je lamp stuk is. Hier moeten ze nog wat voor verzinnen en daar waren ze mee bezig. Ik hoorde hem ook zeggen dat deze koplampen er zo uit konden.

Mijn vraag is eigenlijk worden de koplampen vervangen? Zitten in die nieuw dan het complete Xenon systeem al in? En krijg je dan ook het systeem dat de lichbundel automatische in de juiste hoek worden gehouden? Ik hoop dat iemand het weet.
Paul
Geartronic member

Goede vragen voor bij je dealer.

- Want ze kunnen gewoon een xenonsetje erin goeien, wat ze niet mogen doen omdat jouw auto van na 1 januari 2007 is.
- Ze zetten originele xenonkoplampen erin, plaatsen koplampsproeiers en vervolgens een hellingsensor.

Dus tsja, het ligt eraan wat ze zeiden! :-)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
robbertos
2nd Gear member

De dealer zelf zei dat koplampsproeiers niet nodig is. Alleen als ze uit fabriek met Xenon komen. Ook voor de APK niet nodig.

edit: lees net op de site van de RDW dan koplampreiniginginstallatie wel moet maar niet voor de APK. Eis voor de APK is alleen maar dat de lichbundel juist is.
Paul
Geartronic member

Je en dan heeft je dealer niet goed opgelet. Tenzij jouw auto van december 2006 is natuurlijk, dan heb ik niks gezegd.

http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/ ... geving.jsp
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.

Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.

Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.

En wat vinden wij er van?

Het ziet er naar uit dat er eindelijk duidelijkheid is gekomen in de regelgeving omtrent gasontladingskoplampen.Men gaat met deze nieuwe regelgeving echter compleet voorbij aan het feit dat er gasontladings-of xenonlampen worden gemonteerd in koplampen die zijn gemaakt voor halogeenlampen. Om het licht van xenonlampen "in toom te houden" wijkt de constructie van xenonkoplampen af van die van halogeenkoplampen. Xenonkoplampen zijn voorzien van het keurmerk D, waar bij halogeenkoplampen het keurmerk H is aangebracht. Hoewel het lichtbeeld weliswaar op het oog aan de eisen voldoet, is het licht boven de licht-donkergrens bij halogeenkoplampen die zijn voorzien van gasontladingslichtbronnen vaak meer dan het tienvoudige van het volgens de Europese regelgeving toelaatbare. En dat is nu net het licht wat in de ogen van de tegenliggers en in de spiegel van de voorligger schijnt.

Is het nu gasontlading of xenon?

De één heeft het over gasontladingslampen, de ander spreekt over xenon. Wie heeft er nu gelijk? Welnu, de eerste helemaal en de ander een beetje! Het grote onderscheid bij deze verlichting is het werkingsprincipe. Tussen twee elektroden wordt een hoge spanning opgebouwd, die in het in de lamp aanwezige xenongas tot ontlading komt. Daar dankt de lamp zijn naam aan. Er zit dus weliswaar xenongas in de lamp, maar dat zegt eigenlijk weinig want dit edelgas komt in meerdere typen lampen voor. Maar ja, “xenon” klinkt nu eenmaal beter en vooral moderner dan “gasontlading”, dus
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf

kmser
4th Gear member

Hoogteregeling zit op alle wagens (links van het stuur), de melding komt door een lagere weerstand. Meer info staat ergens in V50 forum.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

kmser schreef:Hoogteregeling zit op alle wagens (links van het stuur), de melding komt door een lagere weerstand. Meer info staat ergens in V50 forum.
dat is alleen geen automatisch verstelbare hoogteregeling die het wel zou moeten zijn voor xenon.
Paul
Geartronic member

Precies zie mijn quote

WijksV70
Starter
Contacteer:

Als je zocht voor een goede afstlling van je verlichting is het geen probleem. De wasinstallatie is voor mij een raadsel. Vuile koplampen geven ook bij halogeen natuurlijk minder opbrengst.
Ik heb zelf mijn V70 koplampen omgebouwd met HID Xenon en het resultaat is verbluffend. Groot licht heeft alleen nog maar uitwerking naar boven toe. voor veraf en in de breedte heeft de Xenon bundel de overhand. Het neige probleem waar ik een oplossing voor zoek is de melding dat er een dimlicht defect is. Is deze melding definitief te wissen of kunnen de test worden beinvloed? De Xenon lampen hebben een 35 / 23KV ! trafo en geven uiteraard een andere weerstand waarde door aan de boordcomputer. Wie weet hiervoor een oplossing?
mYst
3rd Gear member

gvd, waarom mogen jullie in nederland altijd zoveel meer met jullie auto's dan wij belgen :(

hier MOET je idd automatische niveauregeling hebben en sproeiers op de lampen, anders mag xenon niet, ongeacht het bouwjaar... :(
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

mYst schreef:gvd, waarom mogen jullie in nederland altijd zoveel meer met jullie auto's dan wij belgen :(

hier MOET je idd automatische niveauregeling hebben en sproeiers op de lampen, anders mag xenon niet, ongeacht het bouwjaar... :(
Uw overheid is iig een stuk slimmer dan de onze
robbertos
2nd Gear member

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Volgens de dealer krijg ik een melding dat mijn dimlicht kapot is als ik de Xenon inbouw. Deze is niet te verhelpen met weerstanden of een storingskabel omdat de spanning de hele tijd varieert en dus de weerstand ook telkens anders in. (nieuw type volvo)Heeft hier iemand al ervaring mee? De nieuwe type volvo's zouden dit moeten hebben en ik ben benieuwd of iemand al Xenon heeft ingebouwd met dit probleem.

En mocht ik een setje kopen welke merken raden jullie mij aan?
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Jersen
1st Gear member

WijksV70 schreef:Als je zocht voor een goede afstlling van je verlichting is het geen probleem. De wasinstallatie is voor mij een raadsel. Vuile koplampen geven ook bij halogeen natuurlijk minder opbrengst.
Deze 'wasinstallatie-eis' is dan ook vanwege de mogelijke verstrooiing van het sterkere xenonlicht door vervuiling op de koplampen, en de daardoor mogelijke verblinding van medeweggebruikers.
Dus ter bescherming van die medeweggebruikers (net als die automatische hoogteafstelling, 'gaat het vanzelf kun je het ook niet vergeten') en niet voor je eigen zicht.
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
gevanje
4th Gear member

WijksV70 schreef:Als je zocht voor een goede afstlling van je verlichting is het geen probleem. De wasinstallatie is voor mij een raadsel. Vuile koplampen geven ook bij halogeen natuurlijk minder opbrengst.
Ik heb zelf mijn V70 koplampen omgebouwd met HID Xenon en het resultaat is verbluffend. Groot licht heeft alleen nog maar uitwerking naar boven toe. voor veraf en in de breedte heeft de Xenon bundel de overhand. Het neige probleem waar ik een oplossing voor zoek is de melding dat er een dimlicht defect is. Is deze melding definitief te wissen of kunnen de test worden beinvloed? De Xenon lampen hebben een 35 / 23KV ! trafo en geven uiteraard een andere weerstand waarde door aan de boordcomputer. Wie weet hiervoor een oplossing?
De shunt doorboren, zelfs de Volvo dealer doet dit!
robbertos
2nd Gear member

gevanje schreef:
De shunt doorboren, zelfs de Volvo dealer doet dit!
En nu een oplossing voor de c30?
JaccoC30
3rd Gear member

Heb zelf ook Xenon afteraf ingebouwd in m'n C30. Ik heb gekozen voor een set van Target Vision en deze geeft geen enkel probleem ten aanzien van fout meldingen.
robbertos
2nd Gear member

JaccoC30 schreef:Heb zelf ook Xenon afteraf ingebouwd in m'n C30. Ik heb gekozen voor een set van Target Vision en deze geeft geen enkel probleem ten aanzien van fout meldingen.
Meen je dat!? Heb je voor die melding de virtual balasts geplaatst of iest anders om de melding tegen te gaan? En werkt het goed? Heb je misschien wat foto's?
JaccoC30
3rd Gear member

robbertos schreef:
JaccoC30 schreef:Heb zelf ook Xenon afteraf ingebouwd in m'n C30. Ik heb gekozen voor een set van Target Vision en deze geeft geen enkel probleem ten aanzien van fout meldingen.
Meen je dat!? Heb je voor die melding de virtual balasts geplaatst of iest anders om de melding tegen te gaan? En werkt het goed? Heb je misschien wat foto's?
Inderdaad zijn de virtual balasts gepaatst om de fout meldingen tegen te gaan.
MichelR
6th Gear member

Jacco -> Hoeveel heeft dat nog gekost ombouw naar Xenon?
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
asta
5th Gear member

Xenon set is het goedkoopst te krijgen bij www.kew.nl (incl verzenden) € 303,-
De virtual ballasts zijn te krijgen bij www.carkit.nl voor (excl. verzenden) € 119,-

Sorry als ik hiermee reclame maak, is niet bewust ik heb er geen belang bij.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
mYst
3rd Gear member

bart simpson schreef:
mYst schreef:gvd, waarom mogen jullie in nederland altijd zoveel meer met jullie auto's dan wij belgen :(

Uw overheid is iig een stuk slimmer dan de onze
zou je niet zeggen als je hier kijkt naar de politiek... 't is al bijna 'n half jaar geleden dat we verkiezingen gedaan hebben, en 't is nog niet in orde...
Plaats reactie

Terug naar “C30”