Kachel wordt niet warm.

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

Nu het kouder begint te worden en ik vaak 's nachts uit mn werk naar huis rijd is het fijn om in een warme auto te zitten. Maar de verwarming wil niet warm worden, of bijna niet (er komt zo nu en dan een heel minimaal warm briesje naar binnen).

Ik heb verder in dit forum gelezen dat het aan een verstopping kan liggen, die je met de compressor oplost.
En dat de thermostaat in een pan kokend water ook de oplossing zou kunnen zijn.

Alleen de vraag: waar zitten er een punt in de leiding waar ik het door kan spuiten (las iets over het schutbord, maar geen idee wat hiermee bedoeld wordt), en waar zit de thermostaat?

Ik zou graag weer snel in een warme auto rijden :D
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

heyhey,

ik zit precies met het zelfde probleem van mij word
wel warm maar duurt heel lang pas na 30km kan ik zeggen nu word het lekker in de auto , dus ben benieuwd


gr chrisssssie
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
t_w
4th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: 12.07.2007 - 18:09
Locatie: Twente

Er zit ook nog een regeling in je auto, dat de motor eerst warm moet zijn, voordat de leidingen naar je 'verwarming' open gaan. Dus de motor moet eerst een bepaalde temperatuur bereiken, voordat de kleppen in deze leiding open gaan... Kan eventueel daar ook nog ergens mis gaan...
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

de termostaat in een pan water is geen oplossing maar een manier om de termostaat te testen.je kunt dan kijken of die op de juiste temperatuur open gaat.
bij de wee: je hebt toch ook stoelverwarming??ook lekker hoor.
groet'n uut grunn
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

kijk eens in deze topic naar de fotos, daar kun je zien wat ook een oorzaak kan zijn van weinig warme lucht.... wat een mooie verzamelplek en waarschijnlijk kom je er nooit bij zonder je dashboard te demonteren.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17218
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

@volvo480drenthe,
Hoe snel is je koelwater op temperatuur? Moet na ong 4km rijden, (afhankelijk van buitentemperatuur natuurlijk) op zijn minst 80graden zijn. Bereikt hij deze enginetemperatuur veel later dan blijft je termostaat open staan. Dan gelijk vervangen. Dit zal dan ook de oorzaak zijn dat je kachel niet goed warm wordt En je gaat ook nog eens een stuk zuiniger rijden met een goed werkende termostaat :P
Een andere oorzaak kan een vernauwing ergens zijn in een slang of waterkanaal. Bijv door een niet goed werkende klep of een verstopping.
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

De koelvloeitsof temperatuur bereikt snel deze waarde. Dus het zal niet aan de thermostaat liggen.
Graag zou ik een foto zien van een leiding die los te maken is, om dan door te spuiten met een compressor, ik wil niet zomaar leidingen gaan los trekken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Doet de fan het wel op alle standen? Het kan ook een probleem met de VEM zijn, mocht je een airco hebben.
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

de fan doet het wel
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De kachelradiateur zit binnen onder het dashboard. Vanaf de motor ruimte lopen er 2 slangen door het schutboard naar binnen toe vanaf de motor. Ze zitten iets rechts van het midden, vlak naast elkaar. Deze zijn voor de aan-en afvoer van het warme water naar de kachelradiateur. Deze kan je loshalen dmv de slangenklemmen. Let op er komt koelwater uit. Nu kan je op de aansluiting naar binnen toe een tuinslang aansluiten. Verwarming vol aan(contact NIET aan) Zet de kraan open en flink laten lopen, het water komt erdan via de andere open aansluiting weer uit. 5 min laten lopen en op de andere aansluiting de tuinslang aansluiten, weer 5 min laten lopen. Systeem weer vullen met verse antivries met water 50/50. Hoop dat het werkt.
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

Ga ik morgen is even testen. Alvast bedankt
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

wat is zelf je ervaring met viezigheid die er door de tuinslang actie uit komt?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
volvo480drenthe
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 28.09.2007 - 23:21
Locatie: gieten

@IROL mijn water temperatuur is ongeveer naar 7 a 8 km ongeveer 80 graden en dan rij ik ongeveer rond de 60/80kmph


gr chris
VOLVO 440 DL 1.7 VAN 1991
VOLVO 440 GL 1.8i VAN 1993
VOLVO 460 DL 1.8I VAN 1993 MET 470000KM RIP
VOLVO 480 ES 1.7i VAN 1987
VOLVO 340 GL SPECIAL 1.4 VARIO VAN 1984
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

sjoerdb,
Ligt er helemaal aan hoe het onderhouds verleden is geweest. Maar er kan heel wat troep aan kalksteen inzitten. Het beste is natuurlijk het hele systeem te flushen in gedeeltes, radiateur, motor, kachel. Kan je gelijk die harde waterslangen vervangen. Eventueel eerst een "pil"ïn de radiateur om de kalksteen optelossen. Daarmee een paar 100km rijden en dan pas flushen.
volvo480drenthe,
Bij mij is die temp al na een km of 2 bereikt. Maar zolang de temperatuur niet veel lager is dan is het goed. Als de watertemp bij koud weer lager blijft dan zou ik toch eens naar de thermostaat kijken, misschien heeft deze een te lage waarde. Er hoort een 92graden in te zitten. De watersensor laat de ecu het mengsel rijker afstellen bij een te lage watertemp. Gaat ie dus meer verbruiken.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

seb8iaan,
Als je een stuk gereden hebt, voel dan eens aan deze slangen met de kachel op vol. Als ze allebei goed warm worden dan is er doorstroming en zit de radiateur dus niet verstopt. Kan dan vuil voor de radiateur zijn die de boel blokkeerd. Kan ook nog de kachelkraan zijn die niet opengaat. Schuif bediening warm/koud, voelt normaal?
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

Iroll
De bediening voelt goed aan.
Ga alles na mn werk nakijken.
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

Het gaat om de slangen die rood omcirkelt zijn op onderstaande foto?
Afbeelding
Is het ook mogelijk de slangen richting de neus van de auto door te spoelen op eenzelfde manier?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Dat zijn ze inderdaad. Je kan ook het motorblok en radiateur doorspoelen op deze manier. Wel even de termostaat verwijderen (denk om een nieuwe pakking) en open laten. Om de radiateur doortespoelen de beide slangen van de radiateur loshalen en eerst via de ene slang spoelen en vervolgens via de andere slang. Eerst zou je een ontkalker aan het koelwater kunnen toevoegen om alle rommel optelossen. Daar rij je eerst een paar dagen mee rond en daarna spoelen. Middeltje kan je bij Brezan ed verkrijgen. Denk erom dat je hem bijvult met antivries en goed doorgekookt water 50/50 verhouding. Goed doorgekookt water bevat nl geen kalk meer, dat slaat neer in de waterkoker/fluitketel en niet in je blok! Kan je gelijk de conditie van je waterslangen controleren.
Gebruikersavatar
seb8iaan
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 08.05.2007 - 14:58
Locatie: Zoetermeer

problem solved,
ff doorgespoeld en koelvloeistof op peil gebracht:)
bedankt!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Geeft altijd een lekker gevoel als je het zelf kunt oplossen zonder kosten! :thumbleft:
Plaats reactie

Terug naar “De 480”