Pagina 1 van 1
stationair toerental B18U met airco aan
Geplaatst: 20.10.2007 - 20:07
door dr hilus
Heren, (dames?)
Er is al veel geschreven over het onregelmatig lopen van de Volvo met B18U motor. Het probleem met mijn Volvo 460 is echter net wat anders dan eerdere posts, dus ik hoor graag jullie ideeen.
Wanneer ik gas loslaat, zakt het toerental snel naar zo'n 1500 rpm. Daar blijft hij even (1 a 2 seconden), en zakt dan langzaam terug naar de gewone 950 RPM.
Rare is dat het probleem zich alleen voordoet als de airco is ingeschakeld. Met de airco uit ervaar ik geen problemen.
Heeft iemand een verklaring of een oplossing hiervoor?
Ik heb vandaag een nieuwe stappenmotor gemonteerd (hij pendelde voorheen ook wel eens enkele seconden tussen stationair en zeg maar 1800 a 2200 rpm). Het gasklephuis en de gasklep heb ik schoongemaakt. Stationair is de loop een stuk rustiger geworden, maar het eerder genoemde probleem bestaat nog steeds.

Geplaatst: 21.10.2007 - 21:40
door glitz
Wat ik zelf meemaak is dat wanneer je blok koud is en de airco inschakelt dat het stationair toerental idd. hoger dan normaal is 1200 ongeveer. Dit komt omdat het blok koud is en mede door het computermamagement zakt het toerental langzamer naar de normale waarden.
Je zal zien dat wanneer je motor warm is en dan je airco inschakelt dat je toerental niet diezelfde toeren uithaald. Is dit wel zo dan zou je inderdaad ergens een storing kunnen hebben.
Geplaatst: 21.10.2007 - 22:27
door dr hilus
Bedankt voor je reactie!
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.
Wat voor storing denkt je aan, dat dit alleen met airco aan optreed?
Als ik vrij mag filosoferen: Iets met een vacuumlekje ergens die alleen onder belasting (van de airco) duidelijk wordt; waarna uiteindelijk het toerental kunstmatig wordt bijgeregeld naar stationair?
Moet je trouwens nog de ECU resetten/geheugen leegmaken oid als je de stappenmotor hebt vervangen of met de gasklep en dergelijke bent bezig geweest?
Ik hoor graag jullie ideeen hierover - zo leer je nog eens wat over je auto!
Geplaatst: 23.10.2007 - 12:00
door Iroll
Je kan de ecu resetten door de min van de accu ong. een half uur lostekoppelen. Soms wil dit helpen. Wat toerental airco betreft zou het een los/slecht contact kunnen zijn in de stekkerverbindingen. Allemaal nalopen en met contactspray reinigen. Stekkertjes weer bevestigen nadat je er een beetje vaseline in gespoten hebt. Voorkomt oxidatie van de verbindingen. Is verstandig om dit bij alle stekkertjes te doen die je kan vinden om toekomstige problemen te voorkomen.
Geplaatst: 23.10.2007 - 18:59
door dr hilus
Dat kan sowieso geen kwaad, alle contacten eens langslopen. Had je nog specifieke aansluitingen in gedachten die dit gedrag kunnen verklaren?
Ander vraagje: ik wilde de condenswater-afvoer van de airco schoonmaken, omdat gelijk na het uitschakelen van de airco er gelijk wat condens op de ruiten komt.
Het zou, voor zover ik kan nagaan, om een L-vormig slangetje gaan wat ergens achter uit het schutbord komt, vlak naast het hitteschild. Ik vindt daar wel enkele (koelwater en airco?)slangen, maar geen afvoerslangetje. Heeft er iemand een foto of een duidelijk plaatje waar de afvoerslang zou moeten zitten? Het gaat om een 460 uit 1997.
Geplaatst: 23.10.2007 - 21:49
door volvogrill
hilus de afvoer zit aan linkerzijde van uit auto gezien naast kachelslangen.
groet volvogrill
Geplaatst: 24.10.2007 - 16:14
door dr hilus
Ah, je hebt gelijk! Daar had ik overheen gekeken. Er zit ook geen slangetje meer aan.
Kun je dit afvoertuitje gewoon met een stuk doek rond een dikke koperdraad oid schoonmaken? Geen kans dat je de verdamper molesteerd?
Nog ideeen trouwens waarom het toerental zo langzaam teruggaat naar stationair als de airco ingeschakeld is?
Geplaatst: 26.10.2007 - 12:35
door dr hilus
Even een update:
Na het schoonmaken van de meeste contacten, resetten van de ecu en een flinke rit naar het vakantieadres is het probleem een stuk minder.
Je merkt het nog wel iets, maar het is verder prima zo.
Bedankt!
Geplaatst: 26.10.2007 - 20:58
door steven460
FIY:
1 Mijn 460 deed dat soms ook als het uberheet was, jaren mee rond gereden zonder andere bijwerkingen.
2 Accu klemmen los gehad? Motor starten en stationair laten lopen voor een paar minuten. Als je meteen flink weg raced gaat de computer verkeerde aannamens maken qua inspuiting = verbruik.