Irritant getik wegrijden in een bocht. En speling op motor.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
tommytommy
4th Gear member

Ik heb al een tijdje een irritant tik voorin m`n auto zitten,,het komt wanneer ik compleet uitstuur en rij.

Daarnaast voel ik dat als ik bv 80 rij in z`n 3..en dan met de 4 verstelling gas geeft dat deze tik een soort speling heeft. Voel de motor iets bewegen voordat hij hem oppakt.

Heb nu het volgende vervangen en weet het echt niet meer. Mijn monteur ook niet .

Alles is nieuw:

-aandrijfassen links en rechts (was een ongelukje, oude vielen stuk)
-aandrijfassen bout met conisch rubber
-stabi-stangen
-complete veerpoot + schokbrekers +veerbed en lager
-nieuwe remschijven en blokken
-motorsteun rubber boven en onder
-draagarm rubbers
-stuurkogel stangen 2 kanten.

Volgens mijn monteur zijn de 2 onderste motorrubbers goed. Hij had hier een breekijzer tussen gezet en kon geen spleling vinden.

Het is zo dat ik met mijn oude onderdelen precies het zelfde probleem had...dus het kan niet aan deze onderdelen liggen die ik vervangen heb.

Iemand nog een iedee???
steven460
5th Gear member
Contacteer:

de Bak mischien?

Als je remt op de motor en daarna waar een goede dot gas geeft heb je deze speling?

Ik weet niet het nederlandse woord voor het onderdeel, maar de collar in het engels:
http://auto.howstuffworks.com/transmission1.htm

Als daar een tandje mist in het systeem hort en stoot de auto bij gas loslaten en gas geven in die versnelling.
tommytommy
4th Gear member

Het zit denk niet in de bak,

zit meer te denken aan een speling op een rubber,,die tevens tikt als je volledig instuurd.

Wat ik merk dat als ik de koppeling op laat komen met een flinke snelheid dat er ergens speling zit op een rubber. (dan moet de motor natuurlijk een flinke kracht overbrengen)

mvg
steven460
5th Gear member
Contacteer:

De dwarsbalk van links naar rechts, die al eens los geschroeft van het motorsteuntje en aan de dwarsbalk gewrikt?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
tommytommy
4th Gear member

Ik heb net m`n vriendin van achter naar voren laten rijden..en ben zelf gaan voelen waar de tik vandaan komt.

Ik denk dat ik het gevonden heb... er zit een soort groot rubber onder de auto...daarin voel ik die harde tik. Zie foto.

Weet iemand wat dat is???

MVG Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frumpy
5th Gear member

Subframe, dus subframerubber?

Wat betreft die tik of knak bij het uitsturend wegrijden: Is al gecontroleerd of die kroonmoer op de voorschokbrekers echt degelijk is vastgedraaid, die op de veerpootlagers onder het grote rubber? Bij de minste of geringste speling (fractie van een mm.) veroorzaakt dat ook tikken en knakken.
Is slechts kleine moeite om te checken.
tommytommy
4th Gear member

Ik heb van het weekend samen met mijn garage het veerbed en lager vervangen, we hebben de poten weer goed strak inelkaar gezet. Helaas verholp dit niet mijn probleem.

Ik heb m`n hand op dat subframe rubber gehouden..en voel nu echt dat die knik hier in zit.

Zit dat rubber geperst?

MVG Tommy
Frumpy
5th Gear member

tommytommy schreef:Ik heb van het weekend samen met mijn garage het veerbed en lager vervangen, we hebben de poten weer goed strak inelkaar gezet. Helaas verholp dit niet mijn probleem.

Ik heb m`n hand op dat subframe rubber gehouden..en voel nu echt dat die knik hier in zit.
Zou mooi zijn als dit, na die vele andere acties, de oplossing zou zijn. Het is overigens geen weggegooid geld voor die andere onderdelen, want vroeger of later zouden ze zich toch aandienen voor vervanging. Heb je het tenminste al gehad.
Zit dat rubber geperst?
Als ik me goed herinner is dit rubber vrij eenvoudig, zonder pers te vervangen.
tommytommy
4th Gear member

Hey, Ja daar heb je zeker gelijk in. Ik denk dat het zo`n 2000/2500 gekost heeft...daarin hebben die aandrijf assen een groot aandeel in. Daarnaast heb ik echt ook wel alles onder handen genomen..zoals de dealer ook doet.

Maar nu kan ik wel naar de 4ton. Daarvoor heb ik hem ook wel gekocht. Ik heb nu 197dkm op de teller. Aangezien ik hem helemaal 2006 heb gemaakt is het voor mij wel de moeite.

Dus doe rubbers zijn vrij makkelijk?? Mijn garage wist nog niet precies hoe deze contructie zat...hij vreeste subframe eraf en perzen. Een rotklusje zou dat dan zijn.

Zou erg leuk zijn als het niet zo moeilijk is....

Kan iemand misschien nog een verdere toelichting geven op de contructie??

MVG Tommy
edraket
7th Gear member

Pas op met zomaar de subframe rubbers te vervangen. De motor zit aan het subframe vast. Doordat er iets aan de motor speling heeft wordt deze tik dus ook doorgegeven aan het subframe. Het hoeft dus niet per-sé dat rubber te zijn. Check dus goed of deze zelf speling heeft.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
tommytommy
4th Gear member

Ik heb net met een breekijzer de 4 subframe rubbers gecontrolleerd. Deze veren gewoon prima..en lijkt niks mis mee.

Misschien komt het idd ergens anders vandaan..maar voel echt een tik op het subframe....

Subframe loshalen is een halve dag werk, dan moet je een brug hebben, poot om de motor op te hangen en 4 rubbers erin persen. Rubbers kosten 30e p.s. Volvo geeft aan dat het wel handig is dat je ze gelijk allemaal doet ivm het werk. In principe kan dit allemaal wel...maar heb er geen zin in als dit weer het probleem niet is.

Een wijze monteur vertelde mij ooit dat hij een keer een auto moest repareren met een tik bij het wiel, bleek na een volle dag de antenne te zijn die op het dak zwiepte. Vaak zijn het dingen die je niet verwacht.

MVG Tommy
edraket
7th Gear member

Precies dat bedoel ik ook. Bedenk je voordat je de hele auto gaat verbouwen. Soms moet je een geluid voor lief nemen. Het is immers geen nieuwe auto. De meeste auto's lopen met 2 ton zo mooi niet meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
tommytommy
4th Gear member

Hey Ed

Ja je hebt helemaal gelijk.

M`n monteur gaat donderdag nog een keer kijken...als we het dan niet kunnen vinden laat ik het voorlopig zo wel.

MVG Tommy
robertslaat
3rd Gear member

Dag Tommy.

Ik ga je DE oplossing van het probleem geven (denk ik). Vervang toch het achterste motorsteun rubber aan de onderkant van het blok ondanks dat je denkt dat ie nog in orde is.

Dit lijkt allemaal in orde maar kan wel degelijk die vervelende tik geven weet ik uit een recente ervaring. Als je langer wacht met vervangen gaat je motor waarschijnlijk ook nog de melding "motorservice vereist" geven. De motor vliegt dan in de z.g.n. noodloop Dit laatste heeft ermee te maken dat er aan die motorsteun een vacuumslangetje zit. Deze melding wordt overigens niet opgeslagen als foutmelding maar gaat na een aantal km weer weg. Ook als je het contact uit/aan zet is het weg.

Haal een motorsteun van de sloop. Kost max 25 euro en deze kun je, mits je een beetje handig bent, zelf de- en monteren. (nieuwe steun kost 98 euro ex btw bij de dealert)

Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Gr en succes (ik hoor graag of het geholpen heeft)
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
steven460
5th Gear member
Contacteer:

vaccuum slang aan een motorsteun :o

moet niet gekker worden!!
Is dat puur om te detecteren van het scheuren van het steun?
Hadden ze toch veel slimmer kunnen oplossen ipv rommel de motor inzuigen!
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
robertslaat
3rd Gear member

Tja, jij zegt het en ik dacht het.
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
tommytommy
4th Gear member

Robert,

Bedankt voor je tip, zal hem donderdag even na trekken.

Mvg Tommy
Gast

Die motorsteun (met vacuüm) zit toch alleen op de diesels?
robertslaat
3rd Gear member

mmmmmm, kan kloppen. Ik had het idd over een D5 diesel. Maar daarom kan de steun nog wel stuk zijn. geluid van een kapotte steun zal dezelfde zijn denk ik
tommytommy
4th Gear member

Vandaag heb ik nog een ander testje gedaan..iemand in de auto laten zittem, vervolgens in z`n 1 en de koppeling zonder gas op laten komen....dan zie je dat de motor een flinke speling heeft en hoor je een tik.

Voodat de motor afslaat weer de koppeling indrukken. Telkens zelfde symtoom.

Echter als ik iemand in laat sturen en zacht laat rijden..hoor ik een veel hardere en luidere tik precies onder m`n rechter koplamp. Ik hoor echt 100% zeker dat het probleem aan de bestuurderskant zit.

Morgen ga ik weer naar de garage...zijn die 100e motorrubbers snel te vervangen als je een brug met motorpoot hebt?

MVG Tommy
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”