Goedenavond,
Tijd voor een fijn electropuzzeltje!
Ik heb een 145 uit 72. Nu reed ik op de snelweg, gaat innens mijn AMP lampje branden. Ik balen, er vanuit gaande dat mijn dynamo of accu het begeven had (v-snaar was net nieuw) en zet m aan de kant bij een pomp.
Ik check de boel even, voel of accu misschien heet is (issie niet) en besluit mijn tocht (enschede-lelystad) voort te zetten. Ik start en het lampje brandt niet meer. mooi! denk ik nog.
Ik ben een weekend aan het zeilen en wil weer naar huis rijden, maar de auto is behoorlijk "dood". Een behulpzame meneer laat me even wat van zijn straoom lenen met startkabels en ik rijdt weer naar huis.
Bij dronten begint de auto te stotteren en moet er een ANWB-tje aan te pas komen.
Zoals altijd is de menieer van de ANWB een enorme held en weet ongelovelijk goed waar hij mee bezig is. Dynamo blijkt in A+ conditie en eccu zoniet beter. Het is de "regelaar".
Ik kan nu rijden door met een draadje het achterste boutje van de dynamo aan te tukken en verbinding met de + te maken. Mn AMP lampje brandt dan permanent.
Als ik start gaat beide mijn AMP en mijn OIL lampje niet branden, wat een auto normaal wel doet (gaat na het starten direct uit)
Ik vermoedt nu een defect relais, omdat het rijdend gebeurt is (spoel doorgefikt).
Kan iemand mij helpen bij het localiseren van het probleem?
Mij Dynamo heeft de gelijkrichter direct op de achterkant. Het grote ding dat rechtsvoor aan mij spatbord zit en volgens de ANWB man de mechanische gelijkrichting was heeft alleen een paar afgeknipte draadjes.
Veel dank!
(oja, ben bekend met de multimeter en electriciteit, weet alleen echt niet waar te beginnen met meten!)
laad-puzzeltje 145
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
... en die is bij mij dus niet stuk. Ik kan m handmatig an zetten.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 24.09.2006 - 17:17
controleer alle zekeringen eens.
Een van de zekeringen zit aan de plus kant van het amp lampje en zorgt er ook voor dat de laadstroom hoog genoeg is.
Doet je blower het nog deze zit volgens mij ook op dezelfde zekering.
Slechte contacten zorgen vaak voor dit soort rare elektrische problemen.
succes.
Een van de zekeringen zit aan de plus kant van het amp lampje en zorgt er ook voor dat de laadstroom hoog genoeg is.
Doet je blower het nog deze zit volgens mij ook op dezelfde zekering.
Slechte contacten zorgen vaak voor dit soort rare elektrische problemen.
succes.
'74 Volvo 164E handgeschakeld 4 bak+OD B30 inj LPG
'86 Volvo 740 estate 5 bak
'86 Volvo 740 estate 5 bak
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
waar zoek ik die zekering? Ik heb een rijtje in mn midden console en vlak voor de bestuurder tegen het schutbord zit wat
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
Goed, ik ga een grote steen zoeken om onder te gaan liggen en me te schamen.....inderdaad zekering.... bedankt allemaal....
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
...en zekering blaast op zo dra je optrekt...
Dit wordt een lastige vrees ik...
Dit wordt een lastige vrees ik...
- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
Een zekering knalt eruit, als er te veel stroom op komt.. Spanningsregelaar het echt niet ? Heb je niet een andere liggen die je even kan wisselen om het te proberen ?boarderbas schreef:...en zekering blaast op zo dra je optrekt...
Dit wordt een lastige vrees ik...
Gr. davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
dat was de vraag: waar zit die?
- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
Is dat niet het blokje, wat tegen je binnenscherm aan geschroefd zit ? Dr zit (bij mij altans) een blokje tegen mn binnenscherm, met aan onderkant een stekker, waarvan draden rechtstreeks naar mn dynamo gaan.boarderbas schreef:dat was de vraag: waar zit die?
Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
Ik heb een dynamo, daar achterop zit iets van wit kunststof, wat volgend de ANWB meneer de regelaar zou moeten zijn. Van daar gaat 1 dikke en 1 dunne rode draad via de radiator naar de kabelboom. de dikke gaat natuurlijk direct op de accu, de dunne verdwijnt ergens.
Ik heb kortsluiting in mn auto gehad. de kabel van de zekeringkast naar de bobine is doorgefikt, en ik vrees dus dat er toch nog meer beschadigd is, hoewel de kortsluiting al een tijd geleden is.
Ik ben behoorlijk electronisch onderlegd, maar zonder dat ik weet hoe het laadcircuit van een auto werkt is het niet makkelijk iets te zoeken...
is er iemand die een schema kan scannen oid? mijn pogingen een haynes op MP te kopen lopen steeds stuk op niet reagerende verkopers
...en wil het eigenlijk ook snel oplossen..
Ik heb kortsluiting in mn auto gehad. de kabel van de zekeringkast naar de bobine is doorgefikt, en ik vrees dus dat er toch nog meer beschadigd is, hoewel de kortsluiting al een tijd geleden is.
Ik ben behoorlijk electronisch onderlegd, maar zonder dat ik weet hoe het laadcircuit van een auto werkt is het niet makkelijk iets te zoeken...
is er iemand die een schema kan scannen oid? mijn pogingen een haynes op MP te kopen lopen steeds stuk op niet reagerende verkopers
...en wil het eigenlijk ook snel oplossen..
- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
Mijne is van `71, dus grote kans dat er verschil in zit. Heb dan ook al 3 of 4 verschillende systemen gezien. Als ie bij jou in de dynamo zit, kan dat goed zo zijn ! Dat is een moderner systeem, wordt tegenwoordig alleen maar zo gebruikt. en dat kunstof ding zal het inderdaad zijn. Probeer die eens te vernieuwen/wisselen met andere en kijk of het dan goed is.boarderbas schreef:Ik heb een dynamo, daar achterop zit iets van wit kunststof, wat volgend de ANWB meneer de regelaar zou moeten zijn. Van daar gaat 1 dikke en 1 dunne rode draad via de radiator naar de kabelboom. de dikke gaat natuurlijk direct op de accu, de dunne verdwijnt ergens.
Ik heb kortsluiting in mn auto gehad. de kabel van de zekeringkast naar de bobine is doorgefikt, en ik vrees dus dat er toch nog meer beschadigd is, hoewel de kortsluiting al een tijd geleden is.
Ik ben behoorlijk electronisch onderlegd, maar zonder dat ik weet hoe het laadcircuit van een auto werkt is het niet makkelijk iets te zoeken...
is er iemand die een schema kan scannen oid? mijn pogingen een haynes op MP te kopen lopen steeds stuk op niet reagerende verkopers
...en wil het eigenlijk ook snel oplossen..
Wat je tevens even kan doen is je kabelboom controleren op schade van doorbranden. Even de isolatie losmaken, en naderhand gewoon (na eventuele reparatie) weer even intapen.
Suuk6,
Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
Mij Dynamo heeft de gelijkrichter direct op de achterkant. Het grote ding dat rechtsvoor aan mij spatbord zit en volgens de ANWB man de mechanische gelijkrichting was heeft alleen een paar afgeknipte draadjes.
Veel dank!
(oja, ben bekend met de multimeter en electriciteit, weet alleen echt niet waar te beginnen met meten!)
Taai... heb niet zo 123 een nieuwe liggen, heb net zondag mn donorauto verpatst...
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20830
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@Boarderbas,
Het wordt nu wel even tijd om as weekend naar de VKB te gaan. Daar kan je met 95% zekerheid een Haynes Manual voor de 140 serie op de kop tikken.
Het wordt nu wel even tijd om as weekend naar de VKB te gaan. Daar kan je met 95% zekerheid een Haynes Manual voor de 140 serie op de kop tikken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
tijd.... het toverwoord 

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
- Locatie: Zandhoven
Wees maar zeker dat het je spanningsregelaar is. Bij mijn 144 was het een blokje met allumiumomhulsel tegen de binnenkant van het linkerspatbord. En wees toch maar blij dat het bij jou slechts een zekering is die stuk gaat. Voor hetzelfde geld is je batterij eraan. Niet meer mee rijden zolang je die spanningsregelaar vervangen hebt.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- boarderbas
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:49
Lang geleden, maar er zit schot in de zaak...
Na een _heleboel_ gedoe, gepuzzel en gemeet blijkt het totaal ergens anders te liggen.
In de zekeringkast, bij de zekering die steeds doorblies bleek een 3e aansluiting te zitten. Met de twee dikke gele draden aangesloten doet bijnal alles het weer. Hij laadt weer normaal en de blower doet het weer.
alleen het knipperlicht niet meer! Nu is de schakelaar daarvan ook gaar, maar daar lijkt het vooaralsnog niet aan te liggen. De schakelaar ga ik vervangen (lees, die zoek ik nu), maar ik heb het vermoeden dat dat het misschien niet oplost.
Iemand enig idee waar dat 3e, gele draadje naar toe gaat... ik kom er echt niet meer uit....
Na een _heleboel_ gedoe, gepuzzel en gemeet blijkt het totaal ergens anders te liggen.
In de zekeringkast, bij de zekering die steeds doorblies bleek een 3e aansluiting te zitten. Met de twee dikke gele draden aangesloten doet bijnal alles het weer. Hij laadt weer normaal en de blower doet het weer.
alleen het knipperlicht niet meer! Nu is de schakelaar daarvan ook gaar, maar daar lijkt het vooaralsnog niet aan te liggen. De schakelaar ga ik vervangen (lees, die zoek ik nu), maar ik heb het vermoeden dat dat het misschien niet oplost.
Iemand enig idee waar dat 3e, gele draadje naar toe gaat... ik kom er echt niet meer uit....