Hallo, ik heb inmiddels al gezocht op dit forum en verder op google maar kan het niet vinden...
waar zit de lmm van mijn auto!?!?
ik heb een V40 uit '98.
1.8 16v
motortype: B4184S
ik heb al een poosje last van een te laag stationair toerental waardoor de hele auto gaat schudden.
ik heb al gedaan:
-nieuwe olie plus filter
-nieuwe bougies
-nieuw luchtfilter
-nieuw brandstoffilter
-gasklephuis gereinigd
-stationairklep gereinigd
-aansluitingen vacuumslangen vervangen
-een flink stuk "harder-dan-normaal" gereden
het enige dat ik nog niet heb kunnen doen is de lmm reinigen omdat ik deze niet kan vinden, ik begin nu zelfs te twijfelen of er wel een op zit.
ik neem toch aan van wel aangezien het een normale injectiemotor is...
verder hoop ik dat ik het probleem hier mee oplos, mocht er nu iemand zijn met het zelfde probleem en de oplossing dan hoor ik dat heeeeel graag!
alvast bedankt.
luchtmassameter V40
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
thijsvanzwam schreef:Hallo, ik heb inmiddels al gezocht op dit forum en verder op google maar kan het niet vinden...
waar zit de lmm van mijn auto!?!?
alvast bedankt.
Direct na het filter (filterbak) op slangen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22.10.2007 - 20:25
je hebt daar zeker geen foto van he?
ik kan direct na het filterhuis alleen een temperatuur sensor vinden.
ik kan direct na het filterhuis alleen een temperatuur sensor vinden.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22.10.2007 - 20:25
dat is raar, een lmm met maar twee aansluitdraden, hoe meet die dan de massa?
dan zou Volvo een primeur hebben...
volgens mij is er geen luchtmassameter aanwezig op deze auto.
ik zal het eens gaan vragen bij Volvo.
bij de diesel versie heeft er wel duidelijk een.
dan zou Volvo een primeur hebben...
volgens mij is er geen luchtmassameter aanwezig op deze auto.
ik zal het eens gaan vragen bij Volvo.
bij de diesel versie heeft er wel duidelijk een.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22.10.2007 - 20:25
klopt, er zit een MAP sensor tegen het schutbord.
ik ben inmiddels al weer verder in mijn zoektocht naar de oplossing.
ik heb ontdekt: deze motor heeft als basis het onderblok dat gebruikt werd in de volvo 850 (voor de liefhebbers.)
echter is er een compleet andere kop op gekomen samen met een ander motormanagement systeem.
het systeem van de V40 is van Fenix / Siemens, deze computer maakt geen gebruik van een lmm maar berekend de luchtmassa naar aanleiding van de inlaatlucht temperatuur en de gegevens van de MAP sensor.
aangezien die allebei bij mij in orde waren ben ik verder gaan zoeken en ontdekte dat de carterventilatie redelijk "blaast" dit kan duiden op een vastzittende zuigerveer welke ook een verlies in compressie oplevert waardoor de motor stationair kan gaan stotteren.
ik ga binnenkort een reiniging aan de olie toevoegen welke gebruikt wordt om vastzittende zuigerveren los te maken en hopen dat het wat oplevert, vlak voor ik dit doe, doe ik nog even snel een compressietest en na het reinigen nog eens, eens zien wat het verschil is.
ik ben inmiddels al weer verder in mijn zoektocht naar de oplossing.
ik heb ontdekt: deze motor heeft als basis het onderblok dat gebruikt werd in de volvo 850 (voor de liefhebbers.)
echter is er een compleet andere kop op gekomen samen met een ander motormanagement systeem.
het systeem van de V40 is van Fenix / Siemens, deze computer maakt geen gebruik van een lmm maar berekend de luchtmassa naar aanleiding van de inlaatlucht temperatuur en de gegevens van de MAP sensor.
aangezien die allebei bij mij in orde waren ben ik verder gaan zoeken en ontdekte dat de carterventilatie redelijk "blaast" dit kan duiden op een vastzittende zuigerveer welke ook een verlies in compressie oplevert waardoor de motor stationair kan gaan stotteren.
ik ga binnenkort een reiniging aan de olie toevoegen welke gebruikt wordt om vastzittende zuigerveren los te maken en hopen dat het wat oplevert, vlak voor ik dit doe, doe ik nog even snel een compressietest en na het reinigen nog eens, eens zien wat het verschil is.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Ik ben heel benieuwd wat je bevindingen zijn. Ik vind ook dat mijn V40 een te laag stationair toerental heeft.
Heb ook al gasklep compleet gereinigd (was behoorlijk vervuild) maar heeft niet geholpen.
Wat mij wel opviel is dat de slang die op de luchtoevoer zit naar de gasklep. Degene waar ook een dun slangetje bij opzit en die met een soort van bajonetfitting vast zit. Behoorlijk vervuild was met een soort van oliesmurrie. Is dit dan ook de carterventilatie slang?
Heb ook al gasklep compleet gereinigd (was behoorlijk vervuild) maar heeft niet geholpen.
Wat mij wel opviel is dat de slang die op de luchtoevoer zit naar de gasklep. Degene waar ook een dun slangetje bij opzit en die met een soort van bajonetfitting vast zit. Behoorlijk vervuild was met een soort van oliesmurrie. Is dit dan ook de carterventilatie slang?
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22.10.2007 - 20:25
dat is de luchtslang vanaf het filterhuis naar het gasklep huis.
dat kleine slangetje met de bajonetfitting is de bypass leiding van de stationair regelklep.
deze klep zit aan de voorkant op het gasklep huis gemonteerd (onder het zwarte kapje)
deze kun je ook schoonmaken, als de leiding al vies was dan zal je stationairklep dat ook zijn.
wat je doet: je haalt het zwarte klepje weg, dan zie je een buisvormig ding op het gasklephuis zitten met een stekker er op, dat is je staionairklep.
deze kun je er gewoon vanaf halen, kijk wel even uit dat je de pakking niet kapotmaakt, die zul je dan ook moeten vervangen. let er op dat je geen gescheurde pakking gebruikt onder het motto " ach, als je hem goed aandraait dan werkt hij nog wel".
dan gaat hij valse lucht zuigen en is je stationair niet meer te regelen door de computer met een fout als gevolg.
als je je stationair klep er af hebt zie je twee buisjes, tussen deze twee buisjes zit een klepje.
als dit geheel erg vervuild is zal de klep stroef gaan en niet goed werken.
hier kun je de oorzaak hebben van het slecht stationair lopen.
maak de klep goed schoon met remmenreiniger en een pijpenraggertje of wattenstaaf.
voor je hem monteert even laten drogen zodat alle remmenreiniger er uit is, er kunnen nog wat dampen in zitten waardoor je motor daarop gaat lopen en de computer geen vat meer heeft op het afregelen, hierdoor kan je computer in noodloop gaan en hier in blijven.
je zult dan naar de volvo dealer moeten om hem te resetten.
kijk voor je begint even naar het type motor dat je hebt, je hebt de v40 met verschillende motoren waaronder motoren van volvo en van mitsubischi.
ik zelf heb er een volvo motor in liggen (1.8, 16V, code:B4184S) bij deze motor kun je de stationairklep zonder enig probleem loskoppelen.
hoe het bij de gebruikte GDI motor van mitsubischi zit weet ik niet, sommige stationairkleppen moet je namelijk "op nul" zetten, dat houdt in dat de computer de stand van de klep bepaald vanuit een bepaalde beginpositie.
kleppen van Renault hebben dit bijvoorbeeld, maar of de GDI klep dat ok hefet durf ik niet met zekerheid te zeggen.
de volvodealer kan je hierbij verder helpen.
nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het probleem kan oplossen.
succes!
dat kleine slangetje met de bajonetfitting is de bypass leiding van de stationair regelklep.
deze klep zit aan de voorkant op het gasklep huis gemonteerd (onder het zwarte kapje)
deze kun je ook schoonmaken, als de leiding al vies was dan zal je stationairklep dat ook zijn.
wat je doet: je haalt het zwarte klepje weg, dan zie je een buisvormig ding op het gasklephuis zitten met een stekker er op, dat is je staionairklep.
deze kun je er gewoon vanaf halen, kijk wel even uit dat je de pakking niet kapotmaakt, die zul je dan ook moeten vervangen. let er op dat je geen gescheurde pakking gebruikt onder het motto " ach, als je hem goed aandraait dan werkt hij nog wel".
dan gaat hij valse lucht zuigen en is je stationair niet meer te regelen door de computer met een fout als gevolg.
als je je stationair klep er af hebt zie je twee buisjes, tussen deze twee buisjes zit een klepje.
als dit geheel erg vervuild is zal de klep stroef gaan en niet goed werken.
hier kun je de oorzaak hebben van het slecht stationair lopen.
maak de klep goed schoon met remmenreiniger en een pijpenraggertje of wattenstaaf.
voor je hem monteert even laten drogen zodat alle remmenreiniger er uit is, er kunnen nog wat dampen in zitten waardoor je motor daarop gaat lopen en de computer geen vat meer heeft op het afregelen, hierdoor kan je computer in noodloop gaan en hier in blijven.
je zult dan naar de volvo dealer moeten om hem te resetten.
kijk voor je begint even naar het type motor dat je hebt, je hebt de v40 met verschillende motoren waaronder motoren van volvo en van mitsubischi.
ik zelf heb er een volvo motor in liggen (1.8, 16V, code:B4184S) bij deze motor kun je de stationairklep zonder enig probleem loskoppelen.
hoe het bij de gebruikte GDI motor van mitsubischi zit weet ik niet, sommige stationairkleppen moet je namelijk "op nul" zetten, dat houdt in dat de computer de stand van de klep bepaald vanuit een bepaalde beginpositie.
kleppen van Renault hebben dit bijvoorbeeld, maar of de GDI klep dat ok hefet durf ik niet met zekerheid te zeggen.
de volvodealer kan je hierbij verder helpen.
nou, een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je het probleem kan oplossen.
succes!
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Je hebt het heel erg duidelijk uitgelegd, dank daarvoor. Ik ga die stationairklep er inderdaad maar even afhalen en reinigen.
Ik heb trouwens dezelfde motor als jij erin liggen.
Ik heb trouwens dezelfde motor als jij erin liggen.