Volvo 480

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Hallo Iedereen

Laat ik me eerst maar even voorstellen. Ik ben Arie Visker 24 jaar en zit er aan te denken om een 480 ES te kopen. Na eerst een lange tijd te hebben gereden met mijn grote liefde de Porsche 944. Maar omdat ik de 480 ook een hele mooie deugelijke en luxe auto vindt, wat ik heel belangrijk vindt in een auto, ga ik toch voor een 480. En wat ik helemaal belangrijk is dat het geen burgelijke uitstraling moet hebben. Wou toen ik net mijn rijbewijs haalde eigenlijk al een 480 aanschafen omdat de auto iets heeft maar koos tog eerst voor de :oops: :oops: vw golf en later de 944 want dat is nog steeds mijn ulime favourite. Maar omdit ik ook wil gaan sparen voor een eigenzaak en veel ga rijzen o.a naar Frankrijk ga ik toch voor de 480 omdat hij kwa kosten goedkoper is.

Ik heb een 480 Es op het oog een rode voor de prijs van 1175 euro maar ik probeer om af te dingen naar 1100. Hij is van het bouwjaar 1990. Ik heb hem eens even goed bekeken en het viel mij op dat hij een reeks van witte knopen heeft op het daschbord waar dienen deze eigenlijk voor. Mischien een domme vraag maar ben niet zo heel erg bekend met de exacte techniek van een 480.

Een kennis van mij die zij ook (na hem even te hebben uitgelachen want geloof er vrij weinig van. dat de 480 een onderdeel in het interieur heeft die afkomstig is van een F16 nu wil ik graag even weten welk onderdeel dat dan wel niet is als het waar is.

Ga morgen een afspraak maken met de verkoper om het nader te onderzoeken en een proefrit te maken. Zijn er nog zaken waar ik extra op moet letten bij de aanschaf van een 480 ?.

Met vriendelijke groeten

Arie Visker
Gebruikersavatar
volvoruud
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Hallo Arie,

Welkom op het forum!

Dat van die F16 klopt nog ook :wink:

Kijk maar eens op www.volvo480register.nl Daar kun je alles vinden over het model.

[spam modus]
Voor foto's ed. kun je ook altijd nog kijken op www.volvowereld.nl. 8)
[/spam modus]

Groeten,

Ruud
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

he tof rijdt dus als ik het een beetje goed heb gelezen dus eigenlijk een porsche :-D :-D

Moet ook eerijk zeggen dat de 480 een hele mooie vormgeving heeft en een heel mooi interieur die heel comfort tabel lijkt.

Maar kon helaas niets vinden over het F16 verhaaltje (denk dat ik hem maar mijn excuses moet aanbieden :oops:) en weet ook nog niet precies waar die witte knopen voor zijn.

Groetjes

Arie
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Heb de auto net nader bekeken en een afspraak naar morgen gezet.

Weet waar de serrie witte knopen voor dien het is de airco en climate control.
Zie al uit naar morgen om hem te proberen en eventueel een deal te gaan sluiten. Heb de caroserie even goed bekeken en gevoeld en geen roest kunnen ontdeken. De bekleding ziet er ook nog goed uit.

Alleen daar ligt ook meteen mijn probleem. Ik heb een allergie voor stof en de deeltjes die vrijkomen (huis stof mij) en vindt het niet zo comfortabel zitten.

Zijn de stoelen makelijk te demonteren en te vervangen door varianten van leer ???.

Groetjes

Arie
Gebruikersavatar
volvoruud
3rd Gear member
Berichten: 319
Lid geworden op: 01.06.2005 - 21:31
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Aha, die knopjes bedoelje je 8)

Ik denk dat het geen probleem moet zijn om de stoelen te vervangen met andere exemplaren. Wellicht dat je wel goed op de gordelspanners moet letten.
------------------------------------------------
Volvo 440 1.8i Sports-Line '94
------------------------------------------------
kijk ook eens op www.volvowereld.nl
------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Je kunt het interieur gewoon uitwisselen met een lederen interieur van een 480 van de zelfde serie zonder problemen.

Waarschijnlijk kan het ook met een interieur uit de 2de serie zonder problemen.

1ste serie: 86-91
2de serie: 92-95 (te herkennen aan hoofdsteunen op de achterstoelen)

Dat verhaal over de F16 klopt deels, er zitten geen F16 onderdelen in, maar de looks en lay-out van de boordcomputer op het dashboard is afgekeken/nagemaakt van de insturmenten van een F16 ;)



Ik kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken, maar als je de kans hebt zou ik gaan voor een 480 van de 2de serie: die hebben veel en veel minder last van electrische kuren en kennen het roestprobleem bij de achterste weilkasten ook niet meer.

Door de electrische storingen bij de 1ste serie is het toch een vrij dure auto in onderhoud als je iedere keer de storingen door de dealer moet laten verhelpen, dus of je dan zo goedkoop uit bent als je veel km's gaat rijden................ ik weet het zo net nog niet, LPH of diesel is bij veel km's zowiezo goedkoper ;)


Iig succes met je zoektocht/keuze, zal wel goed komen :)
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Oh en tja zoals ik het zelf altijd een beetje zelfspottend noem: de 480 is de Alfa van Volvo. Dus wees voorbereid op een rammeltje/piepje en kraakje in het interieur als je rijd, dat hoort erbij. :P
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Alvast bedankt voor de reactie's echt geweldig :-).

Dat van die kraakjes en zo zal wel goed komen, de 944 is ook vrij berucht om dat venomeen net als het electrische.
Morgen ga ik een stukje rijden en ben zeer benieuwd naar de rij eigenschapen van de 480. :wink:
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Nou ben vanmiddag naar m'n afspraak geweest om de 480 wat nader te bekijken en natuurlijk om even te rijden.

Het is me helemaal niet tegengevallen in tegendeel zelfs wat een top auto !!!.
Ondanks de hoge km stand 296000 km rijd hij toch nog behoorlijk.
- De auto is niet origineel Nederlands maar komt uit Oostenrijk en is in 1999 geinporteerd.
- Hij is vanaf het moment dat hij de fabriek verlaten heeft tot aan heden in onerhoud geweest. Het boekje zit erbij en alles tot aan heden is in te zien.
- Rekeningen aanwezig
- Hij was eerst afgekeurd op de handrem kabel en deze is vervangen, de keurinigen zijn gedaan door volvo specialisten. Net als de onderhoud
- Electrisch is in orden heb alles nageken en alles doet het. De boordcomputer deed het eerst niet, maar na een tik op de cockpit deed hij het wel (los contactje)
- Airco die doet het
- bekleding zit erg goed en ocmfortabel alleen in de bestuurder stoel een heel klein scheurtje.
- lak is een beetje dof maar een poets beurt doet wonderen.
- De auto is maar een half jaar in bezit geweest van de hr en mevr, de reden van verkoop is (hun 4e auto) invaliditeit de heup van de heer is gebroken en kan nog maar met moeite in en uit de auto komen.
- Rijdt en stuurt geweldig.
- Er zat wel een volvo alarm op maar weet niet hoe die werkt of je hem in werking kunt zetten dus deze heb ik nog niet kunnen testen.
- Voor de rest heeft hij alle standaart dingen die op de 480 zitten (electrische ramen, spiegels ect.) en nog mooier alles doet het.

Ga er nog even over nadenken maar denk toch maar dat ik er voor ga.
mvdkant
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 05.06.2005 - 23:11
Locatie: amersfoort

Rsport schreef:Oh en tja zoals ik het zelf altijd een beetje zelfspottend noem: de 480 is de Alfa van Volvo. Dus wees voorbereid op een rammeltje/piepje en kraakje in het interieur als je rijd, dat hoort erbij. :P
ha, als je dacht dat een 480 rammelt, mijn 460 rammelt, kraakt en piept (is nog echt waar ook :evil: ) aan alle kanten. volgens mij heeft volvo destijds goedkoop plastic op de kop weten te tikken en hebben dat in deze auto's gebruikt. gelukkig zit er een radio in mijn auto en zet ik de radio wat harder :twisted:

groetjes,
martin
je voelt je lekkerder in een volvo 460 !
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

mvdkant schreef:
Rsport schreef:Oh en tja zoals ik het zelf altijd een beetje zelfspottend noem: de 480 is de Alfa van Volvo. Dus wees voorbereid op een rammeltje/piepje en kraakje in het interieur als je rijd, dat hoort erbij. :P

Is wel wat aan te doen, mijn dashboard is nu supersitl.

mvg


ha, als je dacht dat een 480 rammelt, mijn 460 rammelt, kraakt en piept (is nog echt waar ook :evil: ) aan alle kanten. volgens mij heeft volvo destijds goedkoop plastic op de kop weten te tikken en hebben dat in deze auto's gebruikt. gelukkig zit er een radio in mijn auto en zet ik de radio wat harder :twisted:

groetjes,
martin
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

@ Arie Visker: Het Volvo alarm is STD op de 480 en is een anti inbraak alarm. Je kunt het testen door de auto met 1 raam open op slot te zetten en dan je arm naar binnen steken en de deur van binnenuit te openen.

@ Mvdkant: Ja gelukkig heb ik ook zo'n handige "kraakjes verhelper" in het dashboard zitten :P

@ Dennis: Vertel eens, hoe? :D
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Rsport

Bedankt voor je tip zal hem morgen even gaan proberen.
Als ik hem ga verzekeren kan ik dan het standaart alarm ook gebruiken bij de verzekering zo ja onder welke klasse ??. of waar kan ik hem mee vergelijken. Klasse 1, 2, of 3

Groetjes en nogmaals dank
Arie
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Rsport schreef:@ Dennis: Vertel eens, hoe? :D
Kan alleen bij een 440/460, daar bestaat de 'dashboardcover' uit twee delen.

Probleem is vaak dat dasboard in het midden door midden gebroken is, direcht naast de tellerbehuizing zit een verticale 'spijl' en deze breekt door midden, waardoor de onderste helft naar beneden zakt en de oogjes van de dasboardcover afbrken.

Daardoor gaat het rammelen.

Deze spijl heb ik gelijmd, en gezekerd door een extra gaatje te boren met een boutje + moertje er door heen.

Zit weer vast (als nieuw)

Dan een nieuwe dashboardcover erop met goeie oogjes en niet te strak vast draaien (maar moet niet loszitten natuurlijk, maar er hoeft geen olifant aan te hangen als je begrijpt wat ik bedoel).

Anders draai je die oogjes zo weer kapot.

Zoals ik al zei weet ik niet hoe het precies zit met een 480 maar zal vast anders zijn.

mvg
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

@ Arie Visker: ONder welke klasse het precies valt weet ik zo niet, hooguit klasse 1 denk ik zo. Echter bij een auto van die leeftijd heeft een alarm voor de verzekering geen meerwaarde meer ben ik bang dus maakt het ook niet uit welke klasse het is ;).

@ Dennis: ah ok, een hoop werk als ik het zo lees, gelukkig heb ik geen rammel in het dashboard zelf hooguit wat kraakjes, en een hoorbare ventilator.
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Ik ga vanavond weer naar de mensen toe voor de auto en om nog een paar dingen te controleren.

Wil ook even het alarm gaan testen, ik weet nu in iedergeval hoe hij aan gaat. Maar nu is mijn volgende vraag hoe gaat hij weer uit. Zit het knopje op de sleutel ?? of zit hij ergens anders.

Greetzzz Arie

p.s. het is voor 100 % zeker dat ik de 480 koop.
Gebruikersavatar
Rsport
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 12.05.2005 - 15:11
Contacteer:

Het alarm gaat aan als je de auto op slot zet. Gaat het alarm af, dan moet je de auto met de sleutel van slot halen, dan gaat het alarm ook af.

Let wel: Niet schrikken als het alarm afgaat, en liever niet indoors testen. Het is namelijk de claxon die aan één stuk door afgaat :? :razz:
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Rsport schreef: @ Dennis: ah ok, een hoop werk als ik het zo lees, gelukkig heb ik geen rammel in het dashboard zelf hooguit wat kraakjes, en een hoorbare ventilator.
Vrij veel ja, mijn dashboard klapperde op en neer bij koude motor en rammelde nagenoeg altijd. Auto wordt zeer zelden gebruikt dus van de winter heb ik een paar zaterdagmiddagen uitgetrokken om het allemaal een beetje acceptabel te krijgen (voordeel ik kon de auto met open dashboard wegzetten)

Nooit een klap op het dashboard van een 400 geven omdat je een rammeltje hoort, waarschijnlijk is dat ook de oorzaak geweest van de breuk in mijn dashboard.

Zit het goed, c.q. kraakt het een beejte, alles laten zitten als het zit, als je dingen los gaat halen breken er geheid oogjes af dus alleen los halen als het niet erger kan worden.

als ik jouw was liet ik het mooi zo.

mvg
Arie Visker
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 03.07.2005 - 23:50

Ik heb de auto gekocht !!!!! voor het bedrag van 990,- ben er heel erg blij mee want hij rijdt super.

bedankt voor de tips.

Groetjes Arie
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Ik heb nog mooie handboeken te koop voor je, een haynes manual en een Vraagbaak.

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Plaats reactie

Terug naar “De 480”