Wat is de beste oplossing voor een iPod op de HU-603?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
pch
2nd Gear member

Wat is de beste oplossing voor een iPod op de HU-603?
We hebben dus een HU-603 in onze nieuwe (2000) V70 2.4T zitten, maar we missen nu eigenlijk al de cd-wisselaar in onze vorige auto.
Nu kunnen we natuurlijk cd's in de auto leggen of een Volvo cd-wisselaar kopen, maar we hebben ook een iPod en weet dat er dan ook mogelijkheden zijn. Ik heb de zoekfunctie al gebruikt en kom dan al wat tegen maar veelal uit 2005....Ik neem aan dat er wellicht anno 2007 nieuwere dingen op de markt zijn? Ik weet ook dat er een cassette-adapter is, maar dan schijnt de geluidskwaliteit slecht te zijn. Ik heb al even linksachterin achter het kapje gekeken waar ook de zekeringen zitten en volgens mij ook nog een connector zit voor de cd-wisselaar zit die dus nog vrij is. Kan hier dus iets op aangesloten worden?
En wat zijn de kosten daar vandaag de dag van?

Gr. Paul.
480S60
4th Gear member
Contacteer:

Je kan het beste dit forum eens doorzoeken op de term imiv en/of ipod. Hiermee vind je een hele goede oplossing waarbij zelfs de ipod via de radio aan te sturen is. Bedragen staan ook in deze threads.
Met vriendelijke groeten,
Arjen
pch
2nd Gear member

480S60 schreef:Je kan het beste dit forum eens doorzoeken op de term imiv en/of ipod. Hiermee vind je een hele goede oplossing waarbij zelfs de ipod via de radio aan te sturen is. Bedragen staan ook in deze threads.
Zoals ik schreef had ik de zoekfunctie al gebruikt en wel op "iPod" maar kwam dan steeds op topics uit 2005 (!)....
Ik vroeg me dus alleen af of er anno 2007 al iets nieuws/anders en misschien makkelijkers en goedkopers op de markt is.
Maar ik zal nog wel even een zoekfunctie doen op "imiv"
Anders moet ik die set kopen van 75,- van Volvo voor een kastje met nog 40,- voor een kabel en nog iets. Zijn die prijzen nog gelijk?

Gr. PAul.

Dit is het dan?
Zonder RTI S60- V70- XC70- S80

iPod adapter 30667973 € 73,20
Montageset 30775373 € 23,18
Melbuskabel -lang 30664142 € 40,97
Gemonteerd € 300,-
Bover
8th Gear member

autotech heeft oplossingen. Is ook forum sponsor
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
pch
2nd Gear member

Bover schreef:autotech heeft oplossingen. Is ook forum sponsor
Wat of wie is dat?

Gr. Paul.
Bover
8th Gear member

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
bert67
4th Gear member

Ik zal je even op weg helpen.
Volvotech verkoopt verschillende soorten adapters. In jou geval ben je het beste af met een ImIV. Deze zorgt er nl voor dat je ipod aangestuurd wqordt door de hu603. Je kunt de ipod dan ergens wegstoppen want voor de bediening heb je hem niet meer nodig. ImIV kost inclusief kabels en verzenden iets van 230 euro, maar dan heb je wel een superoplossing.
Volvo heeft ook een ipod adapter, maar daar hoor ik mindere verhalen over.
FM modulator of cassetteadapter zijn lapmiddelen die de geluidskwaliteit niet ten goede komen.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hallo Paul,

Voor je HU603 met iPod kun je het beste de iMIV basis set of front-mount set nemen.
Je hebt geen RTI begrijp ik, dus valt de iMIV-Video set af.

Het verschil tussen de Basis en Front-Mount set zit in de bekabeling, waarbij de Front-mount set ook de stroomkoppeling geheel met stekkers aan de iMIV aanbiedt en de Basis set enige handmatige stroomkoppelingen verwacht.

Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
pch
2nd Gear member

VolvoTech schreef:Hallo Paul,

Voor je HU603 met iPod kun je het beste de iMIV basis set of front-mount set nemen.
Je hebt geen RTI begrijp ik, dus valt de iMIV-Video set af.

Het verschil tussen de Basis en Front-Mount set zit in de bekabeling, waarbij de Front-mount set ook de stroomkoppeling geheel met stekkers aan de iMIV aanbiedt en de Basis set enige handmatige stroomkoppelingen verwacht.

Groet
Bob
Hoi Bob/Volvotech,

Mooi dat er dus iets goeds bestaat nu!
Maar hoe kom ik er achter welke set ik nodig heb: basis of front-mount?
Hoe kan ik dat zien?
En wat kost zo'n set totaal en is het moeilijk zelf in te bouwen?

Gr. Paul.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hallo Paul,

Wel, je kunt even kijken op www.volvotech.eu voor meer informatie.
In de webshop vind je onder "Volledige sets" de genoemde setjes terug.

Verder in de basis;
- Front-Mount set is voor jou (als je RTI hebt) het meest eenvoudige aan te sluiten, maar wel iets duurder (238,= ex verzendkosten)

- De basis set is wat lastiger aan te sluiten (inzake spanning/stroom), maar voor de rest hetzelfde. Wel goedkoper, omdat hier wat stekkers niet meegeleverd worden en je dus zelf eea moet aanconnecteren. (208,25 ex verzendkosten).

Heb je enigzins "verstand" van 12Volt (je kunt + en - onderscheiden en hebt eventueel een multimetertje) dan zit je prima met de basis set.

Groetjes
Bob
www.volvotech.eu

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
pch
2nd Gear member

Ik heb dus idd geen RTI, ook geen cd-wisselaar en zelfs geen stuurbediening!
Wel de HU-603 zie ik staan op de radio/middencosole...
Ik heb dus het klepje linksachterin al even weggeklapt en zag alleen even snel 1 connector/stekkertje waarvan ik toen meteen dacht dat dat wel de cd-wisselaar aansluiting zou zijn. Ik denk na nu wat gelezen te hebben (o.a. de handleiding voor installatie met een RTI-systeem) dat het juist een stroomconnector is en niet een cd-wisselaar aansluiting. Zit er eigenlijk wel een mogelijkheid van cd-wisselaar op de HU-603? Ik zie nl. helemaal niet iets van directe nummers voor de verschillende cd's in de wisselaar of werkt dat anders en in het display zichtbaar wanneer geaktiveerd?
Het liefst zou ik dus willen dat de ik linksachterin achter dat klepje gewoon dat kastje kan plaatsen. Maar als ik het goed lees moeten er 3 connectoren op worden aangesloten, klopt dat? De stroom, de HU en de Melbus. En dan eigenlijk nog de iPod kabel. Ik zal eens kijken of die aansluitingen er allemaal zitten. Ik was dan sowieso niet van plan om de iPod in de middenconsole te willen hebben liggen: je kunt de iPod toch bedienen met de HU-603, of niet?
Als blijkt dat er kabels helemaal van voren onder bekleding en dergelijke getrokken moeten worden dan haak ik af vrees ik....

Gr. Paul.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hallo Paul,

Het kan zijn dat je auto "Melbus voorbereid" is.
Dit betekent dat er links achterin een kabel met een ronde stekker ligt.
Als dit zo is, kun je inderdaad de iMIV achterin aansluiten en als je besluit je iPod ook daar te laten liggen, heb je nihil aansluitwerk!

Je hebt een CD-Changer aansluiting inderdaad. Achter op je HU zitten 2 ronde aansluitingen, 1 Melbus aansluiting (Voor iMIV bijvoorbeeld) en 1 CD-Changer aansluiting.

Mocht je toch besluiten voorin de iMIV te willen plaatsen, dan kan dit vrij eenvoudig, direct achter de HU. (Links er achter, is ruimte genoeg voor de iMIV).
Een kabeltje voor je iPOD vervolgens van je HU naar de middenconsole is vrij weinig werk.

Je bent natuurlijk van harte welkom (even afspraak via PM of mailtje naar info@volvotech.eu) voor een advies. We kunnen dan bekijken wat voor jou de beste opties zijn.
Eventueel inbouwen kan ook, kosten hiervoor zijn 89,25 euro.

De CD-Wisselaar (en ook de iMIV) activeren extra functies op je HU zosnel zo'n randapparaat is aangesloten. Het klopt dus dat je nu niets ziet wat doet denken dat een CD-Changer kan worden aangesloten.

Groetjes
Bob
VolvoTech.EU
www.volvotech.eu

pch
2nd Gear member

OK, dus die ene kabel met plug/connector die ik al gezien heb was idd voor de stroom en ik moet dus nog op zoek naar een Melbus kabel met ronde connectoren...Ligt die daar ook gewoon los in? En begrijp ik het dus goed dat als ik die 2 kabels heb gevonden ik de iPod gewoon daar achter die klep kan laten liggen en alles kan bedienen met de HU-603, ook als ik geen stuurbediening heb? En laad die iMIV ook de Ipod op?

Gr. Paul.
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Dus. Je hebt 'm helemaal door.
Als je de melbus kabel ook achterin vind, dan heb je bijna geen aansluitwerk.
iPod wordt inderdaad opgeladen door de iMIV.

Let op; ligt die melbus kabel inderdaad achterin, meld je dan even weer, je hebt dan immers niet een hele set nodig, maar kunt met wat losse kabels etc. toe, dat kan flink wat geld schelen.
Je kunt inderdaad het volledige audio gedeelte van de iPod bedienen via de HU.

Groet
Bob
www.volvotech.eu

pch
2nd Gear member

VolvoTech schreef:Dus. Je hebt 'm helemaal door.
Als je de melbus kabel ook achterin vind, dan heb je bijna geen aansluitwerk.
iPod wordt inderdaad opgeladen door de iMIV.

Let op; ligt die melbus kabel inderdaad achterin, meld je dan even weer, je hebt dan immers niet een hele set nodig, maar kunt met wat losse kabels etc. toe, dat kan flink wat geld schelen.
Je kunt inderdaad het volledige audio gedeelte van de iPod bedienen via de HU.

Groet
Bob
Vanochtend even gezocht naar een melbuskabel, niet zo 1-2-3 gevonden want ik werd ook erg afgeleid door een plas water onderin de auto op die plek achter die klep op de bodem! Meteen contact opgenomen met mijn dealer waar ik de auto 2 weken geleden heb gekocht en foto's toegestuurd van de plas water....
Maar goed, even voor de goede orde om het iPod verhaal compleet te maken: als ik daar dus geen melbuskabel (wat een raar woord eigenlijk, lijkt wel een beetje op melkbus) vind moet ik helemaal van voren achter de HU een kabel (laten) trekken naar achteren?

Gr. Paul.

P.S. Is er een mogelijkheid om de foto's die ik net gemaakt heb van de situatie te uploaden naar dit forum?
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hallo Paul,

Mail anders de foto's even, info@volvotech.eu .
Verder, je kan natuurlijk ook de iMIV voorin plaatsen (achter je HU) als je niet de Melbus kabel helemaal naar achteren wilt doen, en de iPod toch in je middenarmsteun plaatsen.
Dan ben je in een uurtje of anderhald echt wel klaar.
www.volvotech.eu

volvo rob
2nd Gear member

Voor degenen die niet zoveel uit willen geven (niks bijvoorbeeld) is onderstaande link wellicht een optie:

iPod Input for Your Volvo Radio

.
pch
2nd Gear member

volvo rob schreef:Voor degenen die niet zoveel uit willen geven (niks bijvoorbeeld) is onderstaande link wellicht een optie:

iPod Input for Your Volvo Radio

.
Hoi Volvo Rob,

Leuk!
Maarre, dat gaat volgens mij niet lukken met mijn HU-603? Daar zit natuurlijk nog een cd-lade boven de tape, dus als je de HU-603 eruit haalt en de top eraf haalt d.m.v. de 4 schroeven te verwijderen kom je van boven natuurlijk niet meteen de tape tegen maar eerst de cd, toch?

Gr. Paul.
volvo rob
2nd Gear member

Ik moet eerlijk toegeven dat ik bovenstaande zelf nog niet heb geprobeerd.
Ik kwam de link laatst tegen en dacht dat ik hem misschien hier wel kon posten als handige ipPod-oplossing.

Als ik het zo lees met het lukken met "Any Volvo "double height" car stereo with a tape deck... "
Ik weet niet wat er precies met "double height" wordt bedoeld, maar iig heeft een huh-603 een tape deck.

Dit ziet er wel uit als een "double heigt" unit
HU-603Afbeelding

Volgens mij maakt het niet uit dat je eerst de cd tegen komt?!?
Zoals ik het lees moet je 1 of andere connector-card uit het tapedeck halen, daar wat koptelefoondraden aan solderen en weer terugplaatsen.
pch
2nd Gear member

VolvoTech schreef:Hallo Paul,

Mail anders de foto's even, info@volvotech.eu .
Verder, je kan natuurlijk ook de iMIV voorin plaatsen (achter je HU) als je niet de Melbus kabel helemaal naar achteren wilt doen, en de iPod toch in je middenarmsteun plaatsen.
Dan ben je in een uurtje of anderhald echt wel klaar.
Hallo, de lekkage is inmiddels opgelost en nog wat andere zaken en door het mailtje van Volvo Rob is dit topic voor onder mijn aandacht gekomen! :D
Daarnaast is dat wel toevallig want ik was zelf al wel weer erg op zoek naar een goede oplossing (nog steeds dus) voor een iPod op onze HU-603. Ik kan eigenlijk niets vinden, vindt de oplossing in de link van Rob te risky en de oplossing van de iMIV eigenlijk veel te duur, dusss.....
Je ziet ook vergelijkbare dingen in de US voor een fractie van de prijs, wat zijn dat dan?

Gr. Paul.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”