RTI CD-wisselaar reiniging en verschillend kaartmateriaal

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Rogier64
5th Gear member

Dit weekend de CD-wisselaar van het RTI systeem uitgebouwd en open gehaald voor reinigen (nog maar weer een keer). Tot nu tot werkt het goed, voor de zekerheid het type van het laserelement genoteerd. Is een vrij goedkoop type KSS540A van Sony dat gebruikt wordt. Vervangen lijkt me lastig karweitje, maar mocht het nodig zijn dan ga ik het toch maar eens proberen. Echter ik bleef een probleem houden indien ik een route plan naar een niet BeNeLux land, een land dus waarbij de kaartcd moet wisselen. Van mijn woonplaats naar een adres in Duitsland wordt netjes de cd gewisseld en kan het adres ingegeven worden. Voor het berekenen van de uiteindelijke route en natuurlijk het startpunt wordt de cd van BeNeLux weer geladen. Op dat punt ging het altijd fout, kreeg de melding dat de cd's eruit moeten en opnieuw ingebracht moesten worden. Wisselaar weer open en kijken wat er exact gebeurd. Het wisselen op zich gaat goed, echter bij de BeNeLux cd draait de spindelmotor niet en wordt de cd gelijk terug gewisseld met de foutmelding tot gevolg. Het niet draaien van de spindelmotor is vaak een gevolg van het niet kunnen lezen van de cd door zwak of defect laserelement. Dat valt bij mijn wisselaar niet uit te sluiten, die is 7 jaar oud en ik gebruik kopieen van de cd's, al met al geen ideale combinatie. Echter ben ik in duitsland dan kan ik probleemloos navigeren naar adressen binnen heel duitsland, ook indien er gewisseld moet worden van cd. Ik heb een complete set cd's uit 2005. Alleen de BeNeLux cd heb ik ook van 2006 en normaal gesproken in de wisselaar zitten. Deze kunnen in principe probleemloos door elkaar gebruikt worden. Alleen ontstaat er een probleem indien je een cd nodig hebt voor navigeren waarbij een uitgifte verschil in datum tussen zit zo is mij gebleken. De oude versie van 2005 voor BeNeLux vandaag maar eens geladen in de wisselaar en alle problemen zijn opgelost. Geen foutmeldingen meer. Navigeer je alleen in de BeNeLux, dan kan de cd van het meest recente uitgifte gebruikt worden zonder dat je de rest van europa hoeft te kopen. Wil je toch kunnen navigeren door europa dan MOET je een cd set hebben van gelijke uitgifte datum. Dus weer wat opgestoken vandaag.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”