Standkachel in nieuwe S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Na het (af en toe) mishandelen van mijn huidige 307 wil ik de nieuwe S60 zo goed mogelijk behandelen :)

Eén van de dingen die nu nog wel eens fout gaan is de motor nog koud belasten. Ik zit daarom te denken aan een standkachel. Als optie kan volvo een interieur verwarming leveren. Hierbij wordt blijkbaar de motor (olie) niet verwarmd. Dit is ook bevestigd door de dealer.

Heeft volvo losse, niet specifiek s60, standkachels die wel de motor voorverwarmen of wordt het een webasto ?

Hoe zit het met fabrieksgarantie als er een webasto standkachel in wordt gebouwd en alles onder de motorkap in rook op gaat (al dan niet veroorzaakt door de standkachel) ?
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo heeft geen "universele" standkachel.

Op brandschade die veroorzaakt wordt door een standkachel heb je (uiteraard) geen fabrieksgarantie, maar op schade die veroorzaakt wordt door een Volvokachel ook niet, voor om het even wat voor brandschade zal je een cascoverzekering moeten aanspreken
Volvo for life
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Werkt de volvo standkachel zoveel anders dan een webasto ?

De webasto verwarmt het koelwater en gooit de ventilatie aan.

Iemand enig idee hoe de volvo standkachel dat doet ?
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Nee, hij is alleen mooier weggebouwd en mooier bedienbaar, ik vraag me af of ze qua prijs veel schelen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

qua prijs maakt het weinig uit. Beide rond de 1500 euro. Alleen heeft, voor zover ik weet, de standaard volvo kachel geen remote.

De dealer melde mij echter dat de volvo kachel de motor niet verwarmt en dat lijkt mij juist een groter voordeel dan dat ik er zo meteen warm in zit.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Onzin, de kachel verwarmt (net als bij de Webaste) gewoon de koelvloeistof, daardoor geeft je verwarming sneller warmte af in het interieur.
De remote zou idd het verschil kunnen zijn (is wel leverbaar door Volvo)
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Inderdaad, Bart heeft gelijk.
Ik heb zo'n ding in de auto, en heerlijk, motor is gewoon op temperatuur in de winter! Geen harde dieseltikken meer, gewoon gelijk goed rijden.
(ook beter voor het milieu trouwens!!!)

Als je de standkachel een half uurtje aan laat voor je gaat rijden (met een Volvo systeem trouwens te programmeren op tijd, 2x of met afstandbediening vanuit huis) dan heb je het gewoon 21 graden in de auto en staat de motor temperatuur meter gelijk op 90graden als je in stapt.

Het blok zelf is daadwerkelijk ook warm (dus niet eens alleen het koelwater).
Ik weet niet of het water ook daadwerkelijk wordt rondgepompt of dat het door het warmte verschil in het water zelf een beetje rondgaat.

Groet
Bob
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Kroon
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26.06.2007 - 08:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Voor zover ik weet is er ook de mogelijkheid om een ander carter stop te monteren. Hiermee verwarm je dan de olie in de motor waardoor deze ook sneller op tempratuur is. Je moet dan wel 220volt in de buurt hebben.

In Zweden zie je vele auto's in de winter op de parkeerplaats aan de stroom staan om de motor op temp. te houden.
Afbeelding


Ik kom op de Volvo website het volgende tegen:

Motorverwarming van het type plug-in, speciaal ontwikkeld voor Volvo motoren. Zorgt voor een snelle opwarming, wat het brandstofverbruik en de slijtage bij koude starts beperkt. Eenvoudig te monteren.

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
Gebruikersavatar
Kroon
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26.06.2007 - 08:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Nog even wat verder gekeken en kom de volgende url's tegen

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249439.htm

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249399.htm

Zou allemaal dus vrij makkelijk te monteren moeten zijn. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

daarvoor moet je buiten een 220 volt aansluiting hebben
Volvo for life
Gebruikersavatar
Kroon
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26.06.2007 - 08:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Inderdaad wel 220 bij de hand hebben. In mijn geval staat de auto of op mijn eigen oprit ofwel in de garage. Als je de auto niet voor de deur hebt staan zal het inderdaad wat moeilijker zijn.
Volvo S60 D5 Edition, 2002, 163pk, Telefoon, Half Leder, HU803 met 300W, 16 inch lichtmetaal, 15 inch winterbanden, achteruitrij sensoren, electrische stoelen, afneembare trekhaak, klasse 3 alarm enz
tuftuf
4th Gear member
Berichten: 501
Lid geworden op: 31.12.2006 - 14:11
Locatie: Norr om Stockholm, i en skog

Elektrische motorverwarming had ik voorheen in een Saab 9-5 en nu heb ik het in de XC70. Merk Defa. Werkt prima en de motor is sneller op temperatuur. Elke morgen ongeveer anderhalf uur aan (Ik heb hem op een externe timer staan) en na 1 kilometer zie je de temperatuurmeter al lekker oplopen. De passagierscompartimentverwarming (kupevärmare op zijn Zweeds) zorgt ervoor dat je niet ca 4 maanden lang elke morgen je ruiten moet krabben ;)

Groeten, tuftuf uut Sverige
HenkSpeedy
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 01.07.2007 - 13:49

Ik heb sind ruim 1 mnd de standaard volvo kachel laten inbouwen, werkt perfect. Je stelt de tijd in wanneer je de auto warm wilt hebben en de schakelklok / kachel / computer rekend de tijd uit wanneer de kachel aan moet om op de gewenste tijd de aurto warm moet zijn. Dit doet hij prima.
geen krabben, geen condens op de ruit. Is op het moment van instappen lekker warm (interieur) en de motor is op bijna bedrijfs temp.
Volgende is instelbaar: Direct. (bij uitstappen om auto en motor op temp te houden)
Na verwarmen (wordt de rest warmte van de motor gebruikt om interieur op temp te houden max 1 uur)
Twee vrij instelbare opstart tijden.
Daarnaast is een afstand bediening te krijgen om de kachel te starten (vanzelf sprekend) op afstand.
Kosten: ± e1550,- incl inbouw . verder eea afhankelijk uitvoering auto.
afstandbediening 200,-
Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid
echt sterk. Volgens dealer normaal maar dat betwijfel ik. ben ik nog verder aan het uitzoeken. Moet niet kunne voor z'n auto.
Maar wel erg veel gemak van.

Groetjes
Henk
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Het is een brander die je hoort en een pomp die de koelvloeisitof rondpompt, daarnaast hoor je een tikkerend geluid door de (pulserende) aanzuiging van brandstof, dat hij dus duidelijk hoorbaar is dat is normaal.
Je CV ketel hoor je ook.
Wil je het geluidloos moet je een electrische dompelaar nemen
Volvo for life
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

HenkSpeedy schreef:...Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid...
Ook mijn standkachel maakt lawaai, zeker in de vroege morgen als het buiten stil is.
Stoort het mij? Misschien wel een beetje...
Wil ik m'n standkachel nog kwijt? Zeker niet... :twisted:
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41014
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Koidream schreef:
HenkSpeedy schreef:...Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid...
Ook mijn standkachel maakt lawaai, zeker in de vroege morgen als het buiten stil is.
Stoort het mij? Misschien wel een beetje...
Wil ik m'n standkachel nog kwijt? Zeker niet... :twisted:
Mee eens.
Is even wennen en ligt een beetje aan de leefomgeving of het storend is of niet.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Mijn ervaring is dat mijn leefomgeving vooral jaloers is....

En omdat het bijna Sint is;

Als mijn auto 's-morgens staat te dampen,
En mijn buren zich met krabben staan te verkrampen,

Straks eerst warmrijden is wat ik vergeet,
Mijn motor is namelijk al lekker heet.

Niet alleen mijn ramen zijn ijs-vrij,
ik maak ook het milieu blij.

De standkachel namelijk eerst gebruiken,
is bij het wegrijden niet veel brandstof verbruiken.

Ook de uitstoot van gassen, vooral die nare,
zijn een beetje minder als het ware.

En heb je interrieur met lederen stoel?
dan is die ook niet meer zo vreselijk koel!

Kortom, een beetje geluid en wat jaloerse blikken,
trek het je niet aan, want een standkachel : kikken!

Groetjes,
van een VEEL te creatieve Bob op deze vroege zaterdag morgen ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Hahaha :lol: :lol:

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik 'm als optie heb gekozen. Alleen de AB-prijs was mij nog niet bekend, maar 200e op die auto kan er nog wel bij.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14839
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

:( :shock: stom stom ....echt gewoon vergeten bij de koop..... :cry:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Het kan ook nog achteraf. Als 'optie' was het zelfs 250e goedkoper dan door de fabriek.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”