Pagina 1 van 2
Standkachel in nieuwe S60
Geplaatst: 31.10.2007 - 11:02
door Fabian
Na het (af en toe) mishandelen van mijn huidige 307 wil ik de nieuwe S60 zo goed mogelijk behandelen
Eén van de dingen die nu nog wel eens fout gaan is de motor nog koud belasten. Ik zit daarom te denken aan een standkachel. Als optie kan volvo een interieur verwarming leveren. Hierbij wordt blijkbaar de motor (olie) niet verwarmd. Dit is ook bevestigd door de dealer.
Heeft volvo losse, niet specifiek s60, standkachels die wel de motor voorverwarmen of wordt het een webasto ?
Hoe zit het met fabrieksgarantie als er een webasto standkachel in wordt gebouwd en alles onder de motorkap in rook op gaat (al dan niet veroorzaakt door de standkachel) ?
Geplaatst: 31.10.2007 - 15:30
door bart simpson
Volvo heeft geen "universele" standkachel.
Op brandschade die veroorzaakt wordt door een standkachel heb je (uiteraard) geen fabrieksgarantie, maar op schade die veroorzaakt wordt door een Volvokachel ook niet, voor om het even wat voor brandschade zal je een cascoverzekering moeten aanspreken
Geplaatst: 01.11.2007 - 17:47
door Fabian
Werkt de volvo standkachel zoveel anders dan een webasto ?
De webasto verwarmt het koelwater en gooit de ventilatie aan.
Iemand enig idee hoe de volvo standkachel dat doet ?
Geplaatst: 01.11.2007 - 18:47
door bart simpson
Nee, hij is alleen mooier weggebouwd en mooier bedienbaar, ik vraag me af of ze qua prijs veel schelen
Geplaatst: 01.11.2007 - 18:57
door Fabian
qua prijs maakt het weinig uit. Beide rond de 1500 euro. Alleen heeft, voor zover ik weet, de standaard volvo kachel geen remote.
De dealer melde mij echter dat de volvo kachel de motor niet verwarmt en dat lijkt mij juist een groter voordeel dan dat ik er zo meteen warm in zit.
Geplaatst: 01.11.2007 - 19:03
door bart simpson
Onzin, de kachel verwarmt (net als bij de Webaste) gewoon de koelvloeistof, daardoor geeft je verwarming sneller warmte af in het interieur.
De remote zou idd het verschil kunnen zijn (is wel leverbaar door Volvo)
Geplaatst: 01.11.2007 - 21:47
door VolvoTech
Inderdaad, Bart heeft gelijk.
Ik heb zo'n ding in de auto, en heerlijk, motor is gewoon op temperatuur in de winter! Geen harde dieseltikken meer, gewoon gelijk goed rijden.
(ook beter voor het milieu trouwens!!!)
Als je de standkachel een half uurtje aan laat voor je gaat rijden (met een Volvo systeem trouwens te programmeren op tijd, 2x of met afstandbediening vanuit huis) dan heb je het gewoon 21 graden in de auto en staat de motor temperatuur meter gelijk op 90graden als je in stapt.
Het blok zelf is daadwerkelijk ook warm (dus niet eens alleen het koelwater).
Ik weet niet of het water ook daadwerkelijk wordt rondgepompt of dat het door het warmte verschil in het water zelf een beetje rondgaat.
Groet
Bob
Re: Standkachel in nieuwe S60
Geplaatst: 03.11.2007 - 10:30
door Kroon
Voor zover ik weet is er ook de mogelijkheid om een ander carter stop te monteren. Hiermee verwarm je dan de olie in de motor waardoor deze ook sneller op tempratuur is. Je moet dan wel 220volt in de buurt hebben.
In Zweden zie je vele auto's in de winter op de parkeerplaats aan de stroom staan om de motor op temp. te houden.
Ik kom op de Volvo website het volgende tegen:
Motorverwarming van het type plug-in, speciaal ontwikkeld voor Volvo motoren. Zorgt voor een snelle opwarming, wat het brandstofverbruik en de slijtage bij koude starts beperkt. Eenvoudig te monteren.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst: 03.11.2007 - 10:38
door Kroon
Nog even wat verder gekeken en kom de volgende url's tegen
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249439.htm
http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249399.htm
Zou allemaal dus vrij makkelijk te monteren moeten zijn. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Geplaatst: 03.11.2007 - 10:49
door bart simpson
daarvoor moet je buiten een 220 volt aansluiting hebben
Geplaatst: 03.11.2007 - 11:05
door Kroon
Inderdaad wel 220 bij de hand hebben. In mijn geval staat de auto of op mijn eigen oprit ofwel in de garage. Als je de auto niet voor de deur hebt staan zal het inderdaad wat moeilijker zijn.
Re: Standkachel in nieuwe S60
Geplaatst: 03.11.2007 - 19:27
door tuftuf
Elektrische motorverwarming had ik voorheen in een Saab 9-5 en nu heb ik het in de XC70. Merk Defa. Werkt prima en de motor is sneller op temperatuur. Elke morgen ongeveer anderhalf uur aan (Ik heb hem op een externe timer staan) en na 1 kilometer zie je de temperatuurmeter al lekker oplopen. De passagierscompartimentverwarming (kupevärmare op zijn Zweeds) zorgt ervoor dat je niet ca 4 maanden lang elke morgen je ruiten moet krabben
Groeten, tuftuf uut Sverige
Geplaatst: 17.11.2007 - 01:34
door HenkSpeedy
Ik heb sind ruim 1 mnd de standaard volvo kachel laten inbouwen, werkt perfect. Je stelt de tijd in wanneer je de auto warm wilt hebben en de schakelklok / kachel / computer rekend de tijd uit wanneer de kachel aan moet om op de gewenste tijd de aurto warm moet zijn. Dit doet hij prima.
geen krabben, geen condens op de ruit. Is op het moment van instappen lekker warm (interieur) en de motor is op bijna bedrijfs temp.
Volgende is instelbaar: Direct. (bij uitstappen om auto en motor op temp te houden)
Na verwarmen (wordt de rest warmte van de motor gebruikt om interieur op temp te houden max 1 uur)
Twee vrij instelbare opstart tijden.
Daarnaast is een afstand bediening te krijgen om de kachel te starten (vanzelf sprekend) op afstand.
Kosten: ± e1550,- incl inbouw . verder eea afhankelijk uitvoering auto.
afstandbediening 200,-
Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid
echt sterk. Volgens dealer normaal maar dat betwijfel ik. ben ik nog verder aan het uitzoeken. Moet niet kunne voor z'n auto.
Maar wel erg veel gemak van.
Groetjes
Henk
Geplaatst: 17.11.2007 - 07:39
door bart simpson
Het is een brander die je hoort en een pomp die de koelvloeisitof rondpompt, daarnaast hoor je een tikkerend geluid door de (pulserende) aanzuiging van brandstof, dat hij dus duidelijk hoorbaar is dat is normaal.
Je CV ketel hoor je ook.
Wil je het geluidloos moet je een electrische dompelaar nemen
Geplaatst: 17.11.2007 - 09:08
door Koidream
HenkSpeedy schreef:...Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid...
Ook mijn standkachel maakt lawaai, zeker in de vroege morgen als het buiten stil is.
Stoort het mij? Misschien wel een beetje...
Wil ik m'n standkachel nog kwijt? Zeker niet... :twisted:
Geplaatst: 17.11.2007 - 09:11
door Ben
Koidream schreef:HenkSpeedy schreef:...Nadeel maakt (bij mij) behoorlijk wat geluid. Sterke brom/ventilator geluid...
Ook mijn standkachel maakt lawaai, zeker in de vroege morgen als het buiten stil is.
Stoort het mij? Misschien wel een beetje...
Wil ik m'n standkachel nog kwijt? Zeker niet... :twisted:
Mee eens.
Is even wennen en ligt een beetje aan de leefomgeving of het storend is of niet.
Geplaatst: 17.11.2007 - 09:29
door VolvoTech
Mijn ervaring is dat mijn leefomgeving vooral jaloers is....
En omdat het bijna Sint is;
Als mijn auto 's-morgens staat te dampen,
En mijn buren zich met krabben staan te verkrampen,
Straks eerst warmrijden is wat ik vergeet,
Mijn motor is namelijk al lekker heet.
Niet alleen mijn ramen zijn ijs-vrij,
ik maak ook het milieu blij.
De standkachel namelijk eerst gebruiken,
is bij het wegrijden niet veel brandstof verbruiken.
Ook de uitstoot van gassen, vooral die nare,
zijn een beetje minder als het ware.
En heb je interrieur met lederen stoel?
dan is die ook niet meer zo vreselijk koel!
Kortom, een beetje geluid en wat jaloerse blikken,
trek het je niet aan, want een standkachel : kikken!
Groetjes,
van een VEEL te creatieve Bob op deze vroege zaterdag morgen

Geplaatst: 17.11.2007 - 12:17
door Fabian
Hahaha
Als ik het zo lees ben ik blij dat ik 'm als optie heb gekozen. Alleen de AB-prijs was mij nog niet bekend, maar 200e op die auto kan er nog wel bij.
Geplaatst: 17.11.2007 - 21:51
door Bover

:shock: stom stom ....echt gewoon vergeten bij de koop.....

Geplaatst: 18.11.2007 - 00:01
door Fabian
Het kan ook nog achteraf. Als 'optie' was het zelfs 250e goedkoper dan door de fabriek.