Instellingen Dynaudio MY08 XC70

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Zonder de Volvo-adepten voor het hoofd te stoten...in onze nieuwe XC70 ook de Premium Sound meebesteld, maar ik kom er niet helemaal uit. En dan heb ik het over de geluidskwaliteit. Vermogen te over, de bass is i.v.m. de HU850 veel beter (zelfs zo sterk dat alles hoorbaar meeresoneert :shock: ), maar ik mis iets...warmte. Heeft iemand de gouden tip voor bv. de equalizer instellingen? Het is echt geweldig wat je allemaal in kunt stellen (geluidspodia, surround etc.), maar die equalizer in het audiomenu, daar moet toch iets aan te sleutelen zijn dat ik net zo enthouasiast wordt als Volvo zelf?

Ik hoor het graag!

Thom
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24367
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ik ken de instellingen niet maar kun je bv de mid wat hoger zetten? Dan wordt het geluid vaak wel wat warmer
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Niemand specifieke tips?

Thom
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

Het boekje????
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Heb ik reeds bestudeerd...maar dat is redelijk summier.
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

Summier? Ik ken Volvo boekjes als dikke encycolpiedieën.
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
mindbrother
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04

Helaas Thom, zowel de High Performance als de Premium audio in de nieuwe S80/V70/XC70 zijn niet top of the bill. Ik rijd al maanden in de S80 met HP, en heb de Premium Dynaudio al flink getest voorafgaand maar hoorde de meerprijs niet terug in het Dynaudio geluid.
Zowel in het lage tonen gebied (het sublaag ontbreekt) als in het midden frequentiegebied mist er iets. Inderdaad wat jij warmte noemt. Ik zou er de Dynaudio meerprijs voor over hebben om de HU803 High Performance geluidskwaliteit uit mijn oude 2002 V70 te kunnen verkrijgen in mijn S80.

Ik heb het bange vermoeden dat Volvo haar audio-installaties zodanig aanpast dat de lagere tonen ergens afgekapt worden om resonantie van interieuronderdelen te voorkomen. En ook zodanig om geld te besparen (gebruik goedkopere onderdelen/DA-convertors, filters, etc).

Mijn HP S80 audio heb ik in de middenfrequenties ietsje teruggetrokken, en in de hogere tonen ietsje omhoog geschroefd (allebei heel subtiel). Wil je meer bas of meer hoge tonen, doe dit dan via de bass/treble functie op de audio-console en niet via de equalizer. Maar goed, het is gewoon niet echt goed genoeg, het is hooguit toereikend (je kunt muziek luisteren en het klinkt vrij redelijk).
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

@mindbrother: Dank voor je uitgebreide antwoord! Als ik je relaas zo lees, weet je meer van audio dan ik. Maar...Dynaudio is naar verluidt een redelijk gerenommeerd merk, dat verbindt zijn naam toch niet zo nadrukkelijk (pontificaal op de middenspeaker, melding in alle modellencommunicatie) aan een systeem dat niet goed zou zijn? De lage tonen zijn juist zeer aanwezig bij de Dynaudio-set, zodanig zelfs dat nu, na 3.500km, de portierpanelen al rammelen :roll:. Ik ben zeer bekend met de HU850, deze klonk goed, maar had tekort aan laag en was achterin belachelijk zacht afgesteld. De HU803 deed het wat dit betreft beter, maar de Dynaudio kan weer veel harder en zuiverder spelen. Nou ja, ik klooi nog wel wat met de equalizer e.d...

Thom
mindbrother
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 14.07.2006 - 21:04

Dat Dynaudio zijn naam eraan verbindt begrijp ik ook niet zo goed. Ik ken een filmgeluidsstudio zogenaamde actieve Dynaudio speakers, die klinken echt waanzinnig. Maar hun samenwerking met Volvo lijkt meer weg te hebben van een marketing-gadget. Want het is gewoon niet goed genoeg, je oren vertellen genoeg. Net als met consumenten videocamera's en hun lenzen: Sony wappert met Zeiss, Panasonic met Leica. Denk je echt dat die merken lenzen speciaal maken en laten overvliegen naar Japan?.....
Je hoort ogenschijnlijk wel veel laag, ook bij mij, maar toevallig viel de installatie bij mij vandaag door de mand. Een bepaalde dancetrack die ik afspeelde bevatte een baslijn die omhoog en omlaag zeilde over de lagere frequenties, waarvan ik de lagere regionen praktisch niet hoorde (en mijn oren zijn echt wel goed hoor). Er worden echt gebieden weggefilterd. En ik heb ook nog eens het vermoeden gekregen dat er enige vorm van compressie op losgelaten wordt, waardoor de dynamiek wordt teruggeschroefd. Bij Dolby Prologic is er altijd een beetje sprake van compressie, maar ook zonder de Dolby functie is dit te horen.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13822
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Misschien kan VOLVOtech.nl wat betekenen. Zie forum sponsor.
Je moet bob hebben.

Kijk op hubn site...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.viewtopic.php?t=83680&start=5740

en nu op mijn eigen blog [bcolor][/bcolor]https://bobvermeer.eu/

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”