punten van aandacht 145

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Ik ben een beetje aan t rondneuzen voor een volvo 145 op LPG van rond de €3500.-.
Ik weet dat je voor dat geld geen smetteloze Volvo hebt, maar toch.
Wat zijn de punten waar ik op moet letten bij aanschaf van een van dit model?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Aangezien niemand heeft geantwoord op deze vraag doe ik dat dan nu nog maar even, misschien dat anders een ander er wat aan heeft: :lol:

Waar ik op let bij aanschaf van een 140 serie:
145, net als 144 en 142: roestproblemen: rond voorruit; onder de auto:balkjes vanaf dorpels naar langsliggers en balkje onder de radiateur, aanhechting van de wieldraagarmen achter; onderkanten van de portieren; rond de knipperlichten voorkant; voorkant bovenhoeken voorspatborden; plekken waar de motorkapscharnieren op het plaatwerk zitten; randen van de achterklep; reservewielbakken; de achterhoeken onder in de deursponningen; en wielranden van de achterspatborden. Als hier wat aan de hand is: kijk ook uit met de binnenschermen. Bij 145 ook: onderranden achterramen.

De B20 motoren zijn ijzersterk, echter, ze lusten alleen goede kwaliteit motorolie. Met "hema" olie is de nokkenas :evil: zo weg. Let op dat de motor goed stationnair draait (kleppen?), bij starten geen blauwe walm geeft (al kan hij daar heel oud mee worden) en er geen rare geluiden uit het blok komen.

Meestal begint het aftakelen met oliegebruik, zowel bij gasgeven (zuigerveren) alsook bij afremmen op de motor (kleppen). Vervolgens gaat hij onregelmatig lopen wegens versleten nokkenas. Bij lpg wagens en vooral Stormberg carburateur slijt de gasnaald weg, waardoor de motor steeds slechter wil lopen op benzine.

Verder wil de koppeling nogal eens schokken, veroorzaakt door de keerring (vilt) tussen blok en koppeling, waardoor er olie op de platen komt. Ook de krukasafdichting aan de voorkant heeft zo'n viltring met heltzelfde probleem. Olielekkage treedt ook nogal eens op bij de oliedrukvoeler, die in het blok zit geschroefd met een taps toelopende draad. Geen moeilijke reparatie, maar vervangen en niet aandraaien, want dan breekt de boel gegarandeerd af!

Ik hoop dat degenen die dit lezen :P er wat aan hebben gehad!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Dank je wel voor je antwoord!
Ik ben nu voorzichtig aan het kijken voor een 245

m.v.g. Pieter
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Pieter!

Het was niet de bedoeling om je af te schrikken, hoor! :( Ik heb alleen de punten genoemd die je in het oog moet houden. Ik heb niet alleen een aantal 140's gehad, maar ook een rits 245's. Die hebben ook roestproblemen, zeker de eerdere series! :D

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of je een klassieke Volvo wilt rijden of een modernere. Ik rijdt nu al jaren 940 station met lpg-injectie en die roest gewoon helemaal niet!(1998, van 80.000km naar 375.000 km in 4 jaar) Maar dan zijn de onderhoudskosten weer stevig!
Geef niet te weinig geld uit, want dan koop je bijna altijd een auto met een slecht :evil: (en meestal goed verborgen--) karakter! Daarna dinitrollen en onderhouden, dan heb je lang plezier van je bakkie.

Ik ruil waarschijnlijk eind deze week de 940 in voor een 144 van 1972, ik rijd niet zoveel meer als de jaren hiervoor en kies weer voor (semi-)klassiek rijden. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat mijn vrouw een V70 heeft, die ik altijd kan gebruiken voor de lange ritten.

Tot slot: jouw motto (dat van die zekerheid) is wel mooi, maar wordt je niet te voorzichtig?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Whitehorsekart, ook ik (144) heb wel een paar puntjes uit je verhaal opgepikt, kan ik wel wat mee. Trouwens dat carburateurverhaal..... Heb ik ook zo, de naald is volgens mij helemaal weg, want op benzine lopen doet-ie helemaal niet meer. Volgens mijn garage-mannetje niet erg (wel een extra fan ingebouwd om oververhitting te voorkomen...:D), maar ik zou 'm af-en-toe graag eens een stukkie op benzine rijden, wellicht heb je een oplossing?
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik ben er niet kapot van als een motor niet behoorlijk op benzine wil lopen, hoor!

Wél is het een probleem om erachter te komen welke naald erin hoort, er is meestal in de loop der jaren zoveel veranderd door verschillende mensen dat er van dit soort dingen niet veel meer klopt. (ruilmotor, revisie met andere nokkenas, andere carburateur etc.) Het nadeel van een merk waarbij heel veel dingen van andere typen ook passen!

Je kunt trouwens proberen om de naald eens een kwart slag te verdraaien, dan wil het meestal weer even beter funtioneren! Verder: controleer het rubber membraan héél goed, want ook kleine haarscheurtjes veroorzaken zéér slecht tot helemaal niet lopen.

Trouwens, als je de naald vervangt, moet je eigenlijk ook het busje waar hij inloopt vervangen. Die boel was vroeger niet goedkoop, ik ben benieuwd naar de huidige prijzen. (Ik heb té lang modernere Volvo's gereden, en ben pas sinds kort weer terug bij de 140)

Ik herinner me van vroeger, dat er mensen waren, die de naald dmv motorvacuum optrokken als er op LPG wordt gereden. Daartoe moet je dus iets fabrieken met een vacuumslangetje en een kraantje. Je hebt namelijk als je op Lpg rijdt het hele gasschuif-gebeuren met naald niet nodig. Alles wordt dan simpel geregeld door de gasklep.

Misschien dat één van de andere leden iets meer weten?

Ik zoek verder en als ik het gevonden heb, publiceer ik het hier nog wel even.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Maar, als ik het goed begrijp, dient bovenstaand verhaal vaak herhaald te worden (nl elke keer als je een tijd op gas gereden hebt.....) Denk dientengevolge dat ik het maar mooi zo laat, 't is in de stad met stoplichten en dat soort zaken wel eens kritisch met de temperatuur. Een kokende motor is dan nog tot daaraan toe, maar als ie te warm wordt en door de hoge druk de olie tussen alle pakkingen wegspuit, dan ben je weer een eindje verder van huis tenslotte. Toen de carb nog redelijk werkte op gas én benzine, gebruikte ik dat nl. wel eens als oplossing tijdens de dodelijke combinatie warm weer en files/stoplichten. Nu de verwarming maar op 100 en zwetend verder....:D Maar ja, moet ik maar niet in zo'n ouwe bak gaan rijden.....! (maar het is zo leuk!) Ik zit zelf al een tijdje te denken aan een niet-slijtende gasnaald oid...... maar heb inmiddels eigenlijk wel begrepen dat dat SciFi is 0X
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Tóch is die hoge temperatuur bij jouw wagen niet normaal.
Kwestie van foute voorontsteking, of verstopte radiateur? Of misschien de verkeerde thermostaat erin?

Ik heb bij geen van de 140's (wél bij de amazone, maar dat is bekend) ooit last gehad van te hoge temp., behalve 1x en dat was de radiateur.

Als de boel warm is, moet je eens met de hand voelen of er koude plekken in je radiateur zitten, dat kun je zo voelen. (voorzichtig natuurlijk!)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

ik zou idd eens een blik op de radiateur en de thermostaat kunnen werpen, misschien dat dat het euvel is.....
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi!

ik herinner me dat ik ooit eens een moeilijk te verhelpen "oververhitting"
heb gehad met een 142, en dat bleek uiteindelijk te liggen aan de waterslangen, die van binnen afbrokkelden.

Hierdoor (stukje rubber) was het kanaaltje achterop de kop waar de temperatuurvoeler zat geblokkeerd!
Ik had indertijd een vriend die chefmonteur bij Volvo was geweest, en die kwam daar toen op!

Geen erg waarschijnlijke oorzaak, maar ik wilde je het toch niet onthouden.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Ik ben ook aan het kijken voor een 142 en heb er een gezien maar die start moeilijk dmv de choke omdat ook hier de naald begint te slijten. Iemand een idee wat een naald kost of anders een andere carb?
Wat zijn de mogelijkheden met de carborateurs? Het gaat overigens om een 2.0motor met 1carb; dus dat moet dan volgens mij een B20a zijn toch. Ik ben nog niet echt op de hoogte, al heb ik al wel weer een hoop nuttige dingen op dit forum gelezen.
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Je kan de carburateur laten reviseren, dat kost een bak geld (er schijnt nogal wat tijd in te gaan zitten), maar na wat km op gas heb je weer hetzelfde probleem..... Je kan heel best op gas blijven rijden, alleen dan moet je eventjes iets vaker kleppen stellen bv. en ja, dat is een B20A (klassemotor overigens =D>
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Henri144 schreef:Je kan de carburateur laten reviseren, dat kost een bak geld (er schijnt nogal wat tijd in te gaan zitten), maar na wat km op gas heb je weer hetzelfde probleem..... Je kan heel best op gas blijven rijden, alleen dan moet je eventjes iets vaker kleppen stellen bv. en ja, dat is een B20A (klassemotor overigens =D>
Dat op gas rijden gaat lastig worden want er zit geen LPGinstallatie (nooit gehad) in dus. En die naalden kun je niet los kopen? Of dan zal je de carb zeker alsnog moeten reviseren?
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

Oh, maar dan loont het weer wel de moeite om je carb te laten repareren. Bij benzine-rijden gebruik je die naald nl. Bij gas niet en dat is nou net de reden dat-ie naar de filistijnen gaat. Ik denk dat je de naald wel los kan krijgen, maar zo'n carb uitelkaar halen en weer inelkaar zetten (vooral dat laatste :) ) is geen dingetje wat je 'even' doet...... Heb je een Haynes van je auto? Daar staan van die exploded views in van je carb en zo'n ding bestaat nl uit ongeveer 8 miljoen onderdelen (nou goed, ietsje minder), waarvan er volgens mij een aantal zowiezo moeten worden vervangen als je 'm uit elkaar haalt, dus vandaar mijn suggestie om het te laten doen....... :geek:
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Om de naald te verwisselen, hoef je alleen maar de bovenkant van de Stromberg te demonteren met de vier kruiskopschroefjes. De carburateur kan dus op het spruitstuk blijven zitten
Dan voorzichtig het membraan met gasschuif eruit tillen en da's al.

Bij het terugzetten van het membraan uitkijken dat je het "slotje"weer in de uitsparing doet.

De naalden en ook de busjes waren altijd los te krijgen, dus gewoon vragen!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Thanks voor de antwoorden. Mooi dat dat zelf te doen is.
Ik "moet" er dus nog een kopen maar wilde even weten of de techniek een beetje eenvoudig is.
Verkoper verstelde dat de 140 serie zonbeetje de makkelijkste auto is om aan te sleutelen en dat er vele opties te bedenken zijn. Dat lijkt mij wel aantrekkelijk als student. Ben van plan een redelijk goedkope te kopen en die beetje bij beetje te verbeteren. Maar wel zodat ik er in de tussentijd gewoon in kan rijden.
Gebruikersavatar
Henri144
3rd Gear member
Berichten: 447
Lid geworden op: 23.06.2006 - 16:44
Locatie: Grunn!

whitehorsekart schreef:Tóch is die hoge temperatuur bij jouw wagen niet normaal.
Kwestie van foute voorontsteking, of verstopte radiateur? Of misschien de verkeerde thermostaat erin?
Ik ga idd eens proberen of er met een andere thermostaat verandering in de situatie komt: Ik had het gister even met een kennis over dit probleem, en die maakte een verhelderende opmerking: "Wordt je auto in de winter snel warm?". Idd is dat m.i. een gerelateerd probleem: De verwarming heeft bij koud weer ook moeite met warm worden, dus mijn vermoeden is nu, dat de thermostaat idd niet naar behoren functioneert. Van de week even naar de sloop en eens kijken wat daar nog te halen valt....
Good Old Vierkante Bakken Rule!
Getattooeerd armpje uit het raam en opzien baren maar....:D :headbang:

V70 Classic 2.5 10V-1998 & 245 GLE B230-1992 & 144 B18A-1967

The Dude: 'I once dabbled in pacifism, not in 'Nam of course'

The Big Lebowski Quote Generator
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”