Beste kenners,
Een half jaar geleden kocht ik een Volvo V70 2.5 (140) uit 1998 voor 8000 euro bij een Volvo Specialist in de Regio Helmond. De auto had LPI, 318.000 km, een trekhaak, LMV, ECC en zag er verder prima uit. De auto had " volledige garantie" dus durfde ik het zonder diepgaand onderzoek best wel aan.
Na een paar dagen had ik echter de volgende diagnose:
Bij optrekken vanuit stilstand, maakte de koppeling bij het loslaten van het pedaal een luid, schurend geluid.
Het koppelingspedaal begon te kraken.
De koppeling pakte onregelmatig op. (soms al na 1 cm)
Het koppelingspedaal bleef soms op de bodemgrond liggen.
De versnellingspook wilde soms niet in de versnelling.
De koppeling slipte echter niet door, de auto trok daarom wel goed op!
De auto is inmiddels meerdere malen naar de specialist teruggeweest en uiteindelijk is de koppelingscilinder (onder garantie) vervangen door een andere en e.e.a. is ontlucht en gesmeerd. Helaas merk ik nu dat het koppelingspedaal weer onregelmatig oppakt en het schurende geluid is gebleven. Er is geen sprake van een slippende koppeling want de auto trekt verder nog steeds prima op. De specialist geeft nu aan dat wellicht ook de andere koppelingscilinder (bij het pedaal) vervangen zou kunnen worden.
Mijn vragen zijn nu:
1 Is vervanging van de cilinder bij het pedaal, gezien bovengenoemde diagnose, voor de hand liggend? (buiten garantie)
2 Is vervanging van complete koppeling, druklager en keerring meer voor de hand liggend? (minimaal 800 euro) (buiten garantie)
3 Heeft iemand een beter idee?
Ik begrijp dat vervanging van van alles en nog wat, technisch gezien het beste is. Financieel gezien vind ik dit echter geen prettig scenario. Doelgericht vervangen lijkt me normaal en is voor mij wel acceptabel.
PS: In het forum heb ik vele berichten gelezen over koppelingen. Het is echter iedere keer net iets anders. Kan iemand fris en deskundig advies geven?
Alvast bedankt!
koppeling v70 classic
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
De koppeling/drukgroep staat erom bekend dat ie wel eens wat (schurende) bijgeluiden wil maken en zorgt er ook voor dat optrekken soms wat "stotend" gaat. Daar kunnen ze echter oud mee worden. Het zorgt er echter niet voor dat je pedaal op de bodem blijft liggen. Dat lijkt me eerder een probleem met de koppelingscylinder. Laat er anders ook eens een dealer naar kijken.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)