Mijn ervaring met een s60 is het volgende:
Eerst 2 jaartjes met een D5 gereden. Toen de teller naar 200.000 ging onstonden de problemen.
Wat ging stuk
Eerst ging de boordcomputer stuk.
Dit grapje kost 1000 euro duuuuuh???
Even overlegd of het niet kan opgelost worden met een 2de hands stuk. Maar gezien de beveiliging kon dit niet.
Customer support
Dus een mailtje naar volvo customer support gezien ik dit niet vind kunnen. Maar zij vinden dat de auto bij 200.000 zo een gebreken kan vertonen, dus schuiven ze het voorval gewoon onder de mat. En bovenal vonden ze dat ik niet genoeg naar de garage ben geweest dus komen ze niet tegemoet in kosten. Anders zouden ze dat wel doen. Als u verder leest dan ziet u dat ik een heleboel keer nog naar de garage loop, dus waar is die goede service en kwaliteit van volvo?
Ik heb ook gevraagd of er geen andere oplossing was (2de hands) maar daarop heb ik geen antwoord gekregen
Verleden
Ik heb al eens een volvo 240 gehad, zo een oude vierkante bak. Zo naar 350.000 gereden zonder noemenswaardige problemen.
Wat ging stuk deel 2
Maar nu komt het. Een stukje richting 240.000 en volgende problemen onstonden:
- de rubbers vooraan bij de ophanging vervangen (schijnt een zwak punt te zijn)
- daarna de turbo slang stuk. weer 70 euro of meer alleen voor het onderdeel
- daarna de aanzuigslang van de lucht, weer 100 euro (alleen het stuk zonder uurloon)
- daarna en nu zak ik echt door de grond rammelen er een aantal knikkers vooraan in de auto.
Wat blijkt nu, het vliegwiel is stuk???? Hou je vast, dit grapje kost 924 euro.
Daarbij moet natuurlijk ook de koppeling vervangen worden, vlot ook 340 euro en nog een prulletje waar ik de naam van vergeten ben voor 125 euro. Daarbij nog het uurloon en dan zit je dik aan de 2000 euro.
Ik heb eens wat nazoekwerk gedaan en het volgende blijkt:
http://www.reliabilityindex.co.uk/tophu ... 9010848601
De volvo s60 staat op plaats 53. De s40 op plaats 15. Daar heb ik een tijd mee gereden en de persoon die er nu mee rijdt, rijd al meer dan 240.000km en geen noemenswaardige problemen die je qua geld een poot uitdraaien.
Wat nu
- Voor mij is de volvo s60 geen goede volvo. Ik heb een heleboel auto's gehad, en met een serieus aantal km maar de s60 is de slechtste auto tot nu toe. Vooral gezien mijn rustige rijsteil en vooral ook gezien lange afstanden. Ik heb het dus niet over een rond de kerktoren rijden.
- Voor mij heeft volvo qua service ook gewoon afgedaan (ik heb het niet over mijn garage).
- Over mijn volvo garage op zich ben ik wel tevreden, daar zeg ik niets van.
Een andere garage die ik ken die ook volvo's in onderhoud heeft, heeft 66 procent van de klanten een probleem met het vliegwiel. Dat vind ik toch een heel erg hoog percentage.
Vrienden
Hebben ook een volvo s60, een stang gaat stuk rond de 130.000 km (rubbers) wat is het resultaat, de hele stang moet vervangen worden voor meer dan 200 euro. Bij bijvoorbeeld mercedes kost dit 8 euro want daar kunnen gewoon de rubbers vervangen worden.
Resultaat
Gezien volvo helemaal geen krimp geef, ook na een extra mail over weeral extra zaken die stukgaan -ik praat niet over die paar slangetjes, dat maakt me niet zo uit, ik heb het meer over de boordcomputer en het vliegwiel- zal mijn volgende auto zeker gaan s60 meer zijn, en ik twijfel erover of het nog wel een volvo gaat zijn.
En ok, ik geloof best dat er eens zaken stukgaan maar als die stukken zo duur zijn dan vergaat het lachen wel.
Conclusie volvo s60
pro:
- lekker rijden
- lekker zitten
- redelijk zuinig als je rustig rijdt
nadelen:
- krakende/piepjes geluiden van carosserie
- duur in onderhoud als je een probleem hebt
- veel problemen boven 200.000 km
Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Ik had het graag eerder geweten dan zou ik gewoon mijn s40 gehouden hebben, vooral dan nog omdat deze op LPG reed.