Ik hoorde met koude motor na het starten een raar tikkend geluid dat vrij snel weg ging na een kort rondje rijden.
Nu is het er niet meer.
Wat kan dat zijn?
Motor maakt tikkend geluid
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik dacht dat de kleppen zelfstellend waren. Dat zou kloppen met je verhaal dat het getik na enkele kilometers verdwenen is.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Komt ook voor wanneer de auto een tijdje heeft stilgestaan. Die van mij deed het met bijna 200k ieder morgen. Hoeveel heeft die van jouw gelopen?
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Je moet de olie gebruiken die voorgeschreven staat in het onderhoudsboekje. Dat lijkt mij het beste.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
bij mij zit er helix 0w40 in , bevalt goed,daarvoor 5w40 maar wel eens door korte stukjes rijden licht mayonaise achtige prut aan me oliedop, bijde 0w40 nooit geen last meer van gehad.
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
- Locatie: zwolle
shell helix
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)
Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09
Coert schreef:Het klopt dat zelfstellende kleppen een beetje gaan tikken als ze wat ouder worden.
Het stelmechanisme moet zich dan eerst vullen met olie.
Ik merk dat als je goed luistert het getik pas echt weg is als de motor warm is...
Is dit dan een teken van slijtage of wordt motor er oud mee?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 17.11.2007 - 11:02
Volgens het onderhoudsboek kunnen de kleppen ook gaan tikken als de motor lange tijd niet gedraaid heeft. Men dient het eerste kwartier de 3000 RPM niet te overschrijden.
De olie in mijn S40 2.0 is Synthetic Castrol 5W30. Dit is immers wat de dealer erin kapt.
De olie in mijn S40 2.0 is Synthetic Castrol 5W30. Dit is immers wat de dealer erin kapt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59
Hallo V40 1.8
Mijns inziens kan het absoluut geen kwaad als je kleppen wat tikken als je motor nog koud is. Eigenlijk is het heel logisch, als je je motor start is je olie nog lang niet vanuit je carter opgepompt naar de hoger gelegen delen in de motor. Als je daar dan geen of weinig smering hebt dan hoor je als het ware "ijzer op ijzer". Je kan je voorstellen dat dat niet echt lekker klinkt. Als je motor eenmaal wat warmer wordt en de olie dus dunner en rondgepompt dan is het getik verdwenen. Klinkt simpel maar dat is het ook
pv
Mijns inziens kan het absoluut geen kwaad als je kleppen wat tikken als je motor nog koud is. Eigenlijk is het heel logisch, als je je motor start is je olie nog lang niet vanuit je carter opgepompt naar de hoger gelegen delen in de motor. Als je daar dan geen of weinig smering hebt dan hoor je als het ware "ijzer op ijzer". Je kan je voorstellen dat dat niet echt lekker klinkt. Als je motor eenmaal wat warmer wordt en de olie dus dunner en rondgepompt dan is het getik verdwenen. Klinkt simpel maar dat is het ook

pv